یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳

هیأت پزشکی اعلام کرد:

رتبه بندی باشگاههای ورزشی کرمانشاه ؛ بهاران ، امید و وحدت در صدر

هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه رتبه بندی باشگاههای ورزشی را بر اساس ارزیابی صورت گرفته در دو حوزه تعداد ورزشکاران سازمان یافته و مبارزه با مصرف داروهای غیر مجاز و پدیده مذموم و شوم دوپینگ اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه در این رتبه بندی باشگاه ورزشی بهاران واقع در شهرک معلم در جایگاه اول ، امید در شهرک دولت آباد دوم و باشگاه وحدت آموزش و پرورش در شهرک تعاون در جایگاه سوم قرار گرفتند. همچنین باشگاههای شینا، فرهنگ، پارس، آریا، یگانه زاگرس، ستاره 2 و حجاب 2 به ترتیب در رده چهارم تا دهم این لیست قرار گرفتند.


دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه ضمن اشاره به اهمیت ویژه شاخص تعداد ورزشکاران سازمان یافته در ارزیابی های ملی به عنوان ملاک توسعه ورزش استانها، از اعلام رتبه بندی باشگاههای ورزشی بر اساس گزارش سامانه تحت وب ثبت نام ورزشکاران خبر داد و اظهار داشت : با توجه به راه اندازی سامانه یکپارچه و تحت وب ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی امکان به روز رسانی کلیه اطلاعات باشگاههای ورزشی در ابعاد فنی و تخصصی، فضاهای مورد استفاده، دارا بودن مجوزهای قانونی، اطلاعات مربیان و ورزشکاران میسر گشته و این مهم امکان نظارت و کنترل موثر بر باشگاههای ورزشی بالخص در حوزه سلامت جامعه را فراهم نموده است.


وحید خسروی افزود : هم اکنون تعداد 242 باشگاه ورزشی در شهرستان کرمانشاه و تعداد 130 باشگاه نیز در شهرستانهای تابعه مشغول به فعالیت هستند. بر اساس جدول زیر رتبه بندی باشگاههای ورزشی شهرستان کرمانشاه بر اساس آمار تعداد ورزشکاران سازمان یافته تا رده 78 اعلام شده و سایر باشگاهها متاسفانه به دلیل عدم حضور ورزشکاران سازمان یافته در این رتبه بندی قرار نمی گیرند. همچنین در هفته آینده رتبه بندی باشگاههای ورزشی شهرستانهای تابعه نیز اعلام می شود.


دبیر هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه الزامات قانونی را در خصوص فعالیت ورزشکاران در اماکن ورزشی  یادآور شد و تاکید کرد : بر اساس بخشنامه وزرات ورزش و جوانان کلیه افرادی که مبادرت به استفاده از امکان ورزشی می نمایند بایستی نسبت به اخذ کارت بیمه ورزشی ( کارت عضویت ورزشکاران سازمان یافته ) اقدام نمایند و در غیر این صورت فعالیت غیر مجاز می باشد. این مهم علاوه بر ورزشکاران شامل مربیان، داوران، سرپرستان و مدیران باشگاههای ورزشی نیز می شود.


این مسوول در حوزه پزشکی ورزشی و سلامت به مزایای دارا بودن کارت عضویت فدراسیون پزشکی اشاره کرد و گفت : کلیه افراد جامعه در سطوح همگانی و قهرمانی با دارا بودن کارت بیمه ورزشی ضمن دریافت هزینه های درمانی ناشی از حوادث ورزشی می توانند از خدمات مراکز تخصصی و فوق تخصصی طرف قرارداد و کلینیک های تخصصی پزشکی ورزشی جهت انجام اعمال جراحی به صورت رایگان استفاده نمایند.


خسروی خاطر نشان ساخت : درمانگاه مرکزی وکلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با دارا بودن تجهیزات لازم در فضایی مناسب در بخش های ارتوپدی، پزشک ورزشی، تغذیه، روانشناسی ورزشی، پزشک عمومی، پزشک ورزشی، حرکات اصلاحی و خدمات سرپایی شامل نوار قلب، سرم تراپی، تزریقات و پانسمان ، ماساژ ورزشی، بادی کامپوزیشن آنالایزر، و آنتروپومتری، صدور گواهی سلامت با تعیین وقت قبلی و ارائه کارت بیمه ورزشی آمادگی پذیرش کلیه ورزشکاران را دارد و برای ملی پوشان نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است.


دبیر هیأت پزشکی ورزشی آمار تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان را در حال حاضر نزدیک به 60 هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت : بر این اساس نسبت تعداد ورزشکاران سازمان یافته به جمعیت استان 3 درصد می باشد که این شاخص حاکی از عدم گرایش جامعه نسبت به انجام ورزش در سطوح همگانی میباشد.


وی افزود : بر اساس این آمار در استان کرمانشاه 2 درصد ورزشکاران را آقایان و یک درصد را بانوان تشکیل می دهند که پایین تر از شاخص های پیش بینی شده می باشد. این مهم با توجه به وجود فضاهای ورزشی مناسب، موقعیت جغرافیایی استان و سطح فرهنگ عمومی جامعه مبنی بر باور سلامت به عنوان مقوله ای با اهمیت جای تأمل و بررسی دارد.


دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه خواستار اجرای راهبردهای تدوین شده در راستای توسعه ورزش همگانی و دستیابی به بالاترین حد سلامت در جامعه شد و تأکید کرد : تا پایان برنامه پنجم توسعه بایستی 10 درصد جامعه تحت پوشش قرار گیرند و به عنوان ورزشکاران سازمان یافته در اماکن تحت پوشش فعالیت نمایند .


خسروی اهتمام جدی و همکاری همه جانبه را با هم افزایی موثر و هدفمند سازمانها، نهادها و دستگاههای اجرایی در بهره مندی و استفاده از منابع موجود ، لازمه تحقق اهداف مذکور خواند و گفت : " ورزش برای همه " بر اساس استاندارد های جهانی تعریف دقیقی دارد و دولت موظف به فراهم نمودن امکانات و بسترهای لازم می باشد. در این زمینه کلیه مسوولین با طرح ریزی برنامه استراتژیک بایستی در این جهت گام بردارند به گونه ای تحقق این هدف ضمن تأمین سلامت جامعه، افزایش کارایی و اثربخشی افراد را در جامعه و سازمانها در پی دارد و به طبع شاهد توسعه فرهنگی به لحاظ وجود هنجاری مشترک و مورد پذیرش ورزش در بین عموم مردم هستیم.


وی از مسوولین ادارات و سازمانهای دارای امکانات ورزشی درخواست کرد جهت توسعه ورزش از محدود کردن این فضاها صرفاً برای جامعه ی محدود پرسنل سازمانی جلوگیری نمایند و به گونه ای فعالیت نمایند که در هر منطقه جغرافیایی با تدوین ساختاری اصولی امکان بهره مندی اقشار مختلف جامعه از امکانات و فضاهای ورزشی فراهم گردد.


دبیر هیأت پزشکی و ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی استان بیان داشت : تهیه بسترهای لازم از جمله حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در فراهم نمودن امکانات و اماکن ورزشی برای عموم جامعه را نیز به عنوان راهکاری جهت توسعه ورزش اعلام کرد و ادامه داد : در صورت فراهم شدن تمامی امکانات و ظرفیت های موجود ، نهادینه شدن فرهنگ ورزش به عنوان مقوله ای بسیار مهم بایستی در اولویت برنامه ریزی های راهبردی قرار گیرد. به این دلیل که همگام بودن این با توسعه اقتصادی، اجتماعی و رسیدن به سایر شاخص ها جهت رسیدن به وضعیت مطلوب ضروری است.


خسروی در خاتمه گفت : بهداشت محیط های ورزشی و دارا بودن امکانات استاندارد در باشگاههای ورزشی از اولویت برنامه های نهاد متولی سلامت ورزش استان است که شاخص های پیش بینی شده و گزارش گیری وب سایت کمک شایانی در طرح ریزی و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت تحقق سیاست های تشویقی و تنبیهی برای باشگاههای ورزشی خواهد بود. همچنین از کلیه اقشار مختلف جامعه درخواست می نمایم بدون دارا بودن کارت عضویت ورزشکاران سازمان یافته فعالیت ورزشی انجام ندهند و به محض ورود به باشگاههای ورزشی از دارا بودن مجوز های لازم به گونه ای که در معرض دید قرار گرفته باشد اطمینان حاصل نمایند.


قابل ذکر است این رتبه بندی تا تاریخ 15 ام آذر ماه می باشد.


  برای دریافت جدول رتبه بندی باشگاههای ورزشی کرمانشاه کلیک فرمایید