سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

در راستای حمایت از ورزش دانش آموزی در کرمانشاه انجام شد :

برگزاری کارگاه های آموزشی روانشناسی ورزشی ویژه تیم های منتخب دانش آموزی

با توجه به نقش بی بدیل آموزش و پرورش در فرآیند استعدادیابی و لزوم تعامل سازنده در راستای حمایت از ورزش دانش آموزی و توسعه همه جانبه ورزش کارگاه های آموزشی با موضوع روانشناسی ورزشی ویژه تیم های منتخب در کرمانشاه برگزار شد.

نسرین نازیی مسئول کمیته آموزش و پژوهش هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه در گفت گویی ضمن تاکید بر این مهم که موفقیت ورزشکار در قالب سیکلی متشکل از مربی، خانواده، مشاورین تغذیه و روانشناسی و گروه درمان ممکن و میسر می شود، تصریح کرد : آموزش و پرورش بیشترین جامعه تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان را به خود اختصاص داده و بر این اساس کارگاه های آموزشی در زمینه های تغذیه و روانشناسی ورزشی، آسیب شناسی، حرکات اصلاحی و سایر مباحث مورد نیاز منطبق با نیازسنجی صورت گرفته به صورت خدمات رایگان به این ورزشکاران ارائه می شود.


نازیی افزود : در دو روز گذشته کارگاه های روانشناسی ورزشی با حضور 105 نفر از اعضای تیم های منتخب دانش آموزی در رشته های هندبال، والیبال، فوتسال و بدمینتون در بخش دختران اعزامی به رقابت های کشوری برگزار شد و شرکت کنندگان ضمن قرار گرفتن در فرآیند ارزیابی اولیه بر اساس آزمون های پیش بینی شده با مباحث و مولفه های آمادیگ روانی ، اصل بازگشت پذیری، راهکار های حفظ و ارتقاء انسجام تیمی و نقش موثر کارگروهی برای پیشرفت گروهها آشنا شدند.


این مشاور روانشناسی در حوزه ورزش ادامه داد : ورزش معمولاً مربی به عنوان یک رهبر مسئولیت گروه یا تیم را برای رسیدن به هدف مورد نظر به عهده دارد تا با استفاده از مهارت های خود کار هدایت و رهبری را برای توسعه ساختار و انسجام اعضاء در پیش گیرد. مربی نقش موثری در پیشرفت تیم داشته و تاثیر رفتارهای صحیح روی عملکرد ورزشکار بسیار قابل توجه است.


نازیی انسجام را بعنوان عنصر اساسی و مرکزی در توسعه تیم و افرادی که با هم کار می کنند، معرفی نمود و بیان داشت : انسجام به عنوان ارزش حیاتی تیم در فرآیند پویایی تعریف می شود که در تمایل جهت پیوند با یکدیگر و متحد شدن برای رسیدن به اهداف یا ارضاء نیازهای موثر اعضاء نمود پیدا می­کند . اگر انسجام باعث نتیجه مطلوب نهایی شود پس ساختار تیمی فرآیندی است که پیشرفتش را تسهیل می کند.


وی چهار عامل مؤثر بر انسجام گروهی را تببین و تشریح کرد و گفت : عوامل موقعيتي (مانند: اندازه گروه، موفقيت گروه)، عوامل فردي (ويژگي هاي فردي ورزشكاران مانند: سن و رضايتمندي ورزشکاران)، عوامل رهبري (مانند: رفتار، سن، سابقه و درجه مربيگري مربيان) و نهايتاً عوامل تيمي (مانند: موفقيت هاي گذشته تيم، سابقه بازيکنان) چهار عامل موثر در موفقیت و انسجام گروهی هستند.


در پایان این کارگاه دو روزه پرسشنامه EQ ،اضطراب رقابت ورزشی وخودتاب آوری به ورزشکاران داده شد که نتیجه آن در جلسات آینده ومشاوره های انفرادی به آنها داده خواهد شد.


قابل ذکر است هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه با هدف توسعه همه جانبه ورزش ودر راستای تعامل و همکاری مطلوب با هیأت ها و باشگاههای ورزشی برای کلیه تیم های منتخب و ورزشکاران ملی پوش قبل از اعزام به رقابتها و اردوهای ورزشی در قالب پروتکلی مشخص خدمات درمانی و مشاوره ای ارائه می نماید که لازمه این مهم انجام هماهنگی از طریق تیم ها، باشگاهها و هیأت های ورزشی برای ورزشکاران حاضر در رقابت های داخلی و خارجی می باشد و با توجه به رویکرد مخاطب محور کلیه نیازهای آموزشی جامعه مخاطب در حوزه پزشکی ورزشی پوشش داده خواهد شد.


گفتنی است دکتر مژگان سعیدی و نسرین نازیی به عنوان مدرس بخش تئوری و عملی در این کارگاه حضور داشتند.