دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

آنچه که باید درباره ویروس کرونا بدانیم...

دستورعمل مقابله با کرونا

با توجه به شیوع بیماری و ویروس کرونا در کشور و سوالات زیادی که در مورد این بیماری وجود دارد در این مطلب به بعضی از این سوالات به استناد سایت سازمان بهداشت جهانی پاسخ داده شده است.

۱-بیماری COVID-۱۹ چیست؟

بیماری COVID-۱۹ بیماری عفونی جدیدی است که توسط تازه ترین ویروس شناخته شده از خانواده ویروس کرونا ایجاد می شود.

۲- علائم بیماری COVID-۱۹ کدامند؟

شایعترین علامت های این بیماری تب، خستگی و سرفه های خشک هستند. برخی بیماران ممکن است دردهایی ضعیف تا شدید عضلانی و سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلو درد یا اسهال را تجربه کنند.

در حدود ۸۰% افراد بدون هر گونه اقدام خاص، به طور کامل بهبود می یابند اما در میان آنهایی که بیماری را بروز داده اند تقریباً از هر شش بیمار یک نفر ناخوشی شدیدی تجربه می کند و دچار تنگی نفس می شود.

افراد مسن و آنهایی که بیماری زمینه ای مانند فشارخون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت دارند بیشتر در معرض خطر نوع شدید بیماری هستند. کسانی که تب، سرفه و تنگی نفس را تجربه می کنند، باید به پزشک مراجعه کنند.

۳- بیماری COVID-۱۹ چگونه منتشر می شود؟

انسان ممکن است از هرکسی که آلوده به ویروس است، دچار بیماری شود. قطرات ریزی که هنگام سرفه یا بازدم از دهان یا بینی فرد آلوده پرتاب می شوند، می توانند موجب سرایت ویروس از یک فرد به فرد دیگری شوند و تولید بیماری کنند. این قطرات همچنین ممکن روی اشیاء و سطوح نشسته و فرد دیگری پس از لمس آن اشیاء و سطوح سپس لمس چشم، بینی یا دهان خود دچار بیماری شود. همچنین فرد ممکن است مستقیماً همان قطرات ریزی که دهان یا بینی فرد مبتلا هنگام سرفه یا بازدم به بیرون پرتاب می شوند را به درون دستگاه تنفسی خود کشیده و بیمار شود. به همین دلیل افراد سالم باید فاصله ای بیش از ۱ متر با فرد بیمار را رعایت کنند.

۴- آیا COVID-۱۹ ممکن است از فردی که هیچ علامتی ندارد، گرفته شد؟

راه اصلی انتقال بیماری قطرات تنفسی بیرون جهیده از دهان و بینی فردی است که سرفه می کند. خطر ابتلا از فردی که هیچ علامتی ندارد، بسیار پایین است. با این وجود، تعداد زیادی از این بیماران به خصوص در مراحل نخستین بیماری، علائم ملایمی را تجربه می کنند. بنابراین این امکان وجود دارد که انسان بیماری را از فردی بگیرد که به عنوان نمونه فقط سرفه ای ملایم دارد، اما احساس بدحالی نمی کند.

۵- چگونه می توانم از خودم محافظت کنم و جلوی انتشار ویروس را بگیرم؟

-به طور مرتب و به روش صحیح دست های خود را با ژل ها یا محلول هایی که حاوی الکل هستند، تمیز کنید و یا با آب و صابون بشوئید، زیرا این ژل ها و محلول ها و همچنین آب و صابون، ویروس ها را می کشد.

-دست کم فاصله ۱ متری را میان خود و فردی که سرفه یا عطسه می کند، حفظ کنید، زیرا چنانچه فرد مذکور بیمار باشد قطرات ریزی که از دهان و بینی او خارج می شود، حاوی ویروس است و اگر شما فاصله کمی داشته باشید ممکن است آن قطرات ریز را تنفس کنید و بیمار شوید.

-از لمس چشم ها، بینی و دهان خود بپرهیزید. دست ها سطوح زیادی را لمس می کنند و ممکن است آلوده به ویروس باشند. اگر اجزاء صورت خود را لمس کنید ویروس ممکن است وارد بدنتان شود.

-اطمینان حاصل کنید که خودتان و اطرافیانتان بهداشت تنفسی درست را رعایت می کنید . به عبارت دیگر هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی را با گودی آرنج خود یا با دستمال بپوشانید تا با این کار از انتشار قطرات حاوی ویروس جلوگیری کنید.

-اگر احساس ناخوشی می کنید در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و تنگی نفس دارید به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید چرا که این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت تنفسی یا شرایط خطرناک دیگری باشند. پیش از مراجعه تماس تلفنی برقرار کرده و از مسافرت اخیر خود یا از تماس نزدیک با کسانی که اخیراً مسافرت کرده اند، بگوئید. این تماس سبب می شود دقیقاً بدانید به کجا بروید و از انتشار ویروس جلوگیری می کند.

۶- آیا باید نگران ابتلا به بیماری COVID-۱۹ باشم؟

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است باید خطر ابتلا را جدی بگیرید. از راهنمایی های مقامات بهداشتی/ درمانی کشوری و محلی استفاده کنید. اگرچه ویروس این بیماری در بیشتر مردم علائمی خفیف ایجاد می کند، بعضی افراد دچار ناخوشی شدید می شوند. همچنین و با احتمال کمتر ویروس کرونا سبب مرگ می شود. افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت دارند بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

۷- چه کسانی در معرض ابتلای شدید به بیماری هستند؟

در حالی که هنوز در حال یادگیری در مورد نحوه تاثیر ویروس کرونا در افراد هستیم، به نظر می رسد که افراد مسن و افراد دارای سابقه بیماری(مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت) بیشتر از سایرین در معرض ابتلای شدید به بیماری هستند.

۸- آیا آنتی بیوتیک ها در جلوگیری یا درمان ویروس کرونا موثر هستند؟

خیر... آنتی بیوتیک ها علیه ویروس ها کارآیی ندارند. آنها فقط روی عفونت های باکتریایی جواب می دهند. بیماری کرونا ناشی از یک ویروس است، بنابراین آنتی بیوتیک ها روی آن تاثیر ندارند. نباید از آنتی بیوتیک ها به عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان کرونا استفاده شود. از آنها فقط باید طبق دستور پزشک معالج جهت درمان عفونت باکتریایی استفاده شود.

۹-آیا واکسن، دارو یا درمانی برای کرونا وجود دارد؟

هنوز خیر ...تا به امروز هیچ واکسن و داروی ضد ویروس خاصی برای جلوگیری و یا درمان کرونا وجود ندارد. با این حال مبتلایان برای رفع علائم باید تحت مراقبت قرار بگیرند. افراد مبتلا به حالت شدید بیماری باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می یابند.

۱۰- آیا برای محافظت از خودم باید ماسک بزنم؟

افرادی که علائم تنفسی مانند سرفه ندارند، نیازی به زدن ماسک پزشکی ندارند. سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را برای افرادی که علائم کرونا دارند و کسانی که از بیمارانی با علائمی مانند سرفه و تب مراقبت می کنند، توصیه می کند. استفاده از ماسک برای کادر درمانی و کسی که از یک بیمار مراقبت می کند( درخانه یا یک مرکز درمانی) بسیار حائز اهمیت است.

سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از استفاده نادرست از ماسک و هدر رفتن غیرضروری منابع با ارزش، توصیه به استفاده منطقی از ماسک های پزشکی می کند. تنها در زمان هایی از ماسک استفاده کنید که علائم تنفسی ( سرفه یا عطسه) داشته باشید، به عفونت باCOVID-۱۹ با علائم خفیف مشکوک هستید یا از شخصی که به عفونت با COVID-۱۹ مشکوک است، مراقبت می کنید. یک عفونت مشکوک با COVID-۱۹ در ارتباط با مسافرت به مناطق گزارش شده یا تماس تنگاتنگ با شخصی است که به این مناطق سفر کرده و بیمار شده است.

موارد زیر موثرترین راه های محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا است:

مرتب دستان خود را تمیز کنید، سرفه خود را با خم آرنج یا دستمال بپوشانید و فاصله حداقل ۱ متری را از افرادی که سرفه و یا عطسه می کنند حفظ کنید.

۱۱- چگونه یک ماسک را بپوشیم، استفاده کنیم، دربیاوریم و دور بیاندازیم؟

*به یاد داشته باشید ماسک فقط باید توسط کارکنان بهداشتی، مراقبین و افراد دارای علائم تنفسی مانند تب و سرفه استفاده شود.

*قبل از لمس ماسک، دست ها را با ژل ضدعفونی کننده الکلی یا آب و صابون تمیز کنید.

*ماسک را بردارید و آن را از نظر پارگی  بررسی کنید.

*قسمتی از ماسک را که باید در جهت بالا( بر روی بینی) قرار بگیرد(جایی که نوار فلزی قرار دارد) را مشخص کنید.

*از قرارگیری طرف مناسب ماسک به سمت بیرون (قسمت رنگی) اطمینان حاصل کنید.

*ماسک را بر روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را با انگشتان خود محکم فشار دهید تا به شکل بینی شما قالب شود.

*قسمت پایینی ماسک را پایین بیاورید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.

*بعداز استفاده، ماسک را دربیاورید؛ در حالی که ماسک را از چهره و لباس خود دور نگه داشته اید تا از تماس سطوح آلوده ماسک جلوگیری کنید، حلقه های لاستیکی را از پشت گوش هایتان جدا کنید.

*بلافاصله ماسک استفاده شده را در سطل های در بسته بیاندازید.

*اقدامات بهداشت دست را بعد از لمس یا دور انداختن ماسک انجام دهید: از ژل ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید یا در صورت مشاهده لکه، دستان خود را با آب و صابون بشویید.

۱۲-آیا انسان ها می تواند از یک منبع حیوانی به ویروس کرونا آلوده شوند؟  

کرونا ویروس ها یک خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که در حیوانات رایج اند. به ندرت مردم به این ویروس ها آلوده می شوند که در نتیجه آن ممکن است در افراد دیگر شیوع پیدا کنند. به عنوان مثال: ویروس سارس- کرونا ویروس مربوط به نوع خاصی از گربه های چین(Civet cats) است و مرس- کرونا ویروس (Mers-coV) توسط شترهای یک کوهانه منتقل می شوند. منابع جانوری کووید -۱۹ هنوز تایید نشده است.

برای محافظت از خود، مانند زمانی که از بازارهای حیوانات زنده بازدید می کنید، ازتماس با حیوانات و سطوح درتماس با آنها خودداری کنید. از روش های ایمنی غذایی در همه زمان ها اطمینان حاصل کنید. در ارتباط با گوشت خام، شیر، یا سایر فرآورده های حیوانی احتیاط لازم را انجام دهید تا از آلودگی غذاهای پخته نشده جلوگیری کنید و از مصرف محصولات خام حیوانی و پخته نشده خودداری کنید.

 ۱۳-آیا ممکن است از حیوان خانگی ام کووید -۱۹ را بگیرم؟

هیچ مدرکی در دست نیست که حیوانات هم نشین یا خانگی مانند گربه ها و سگ ها به این ویروس آلوده شده باشند و یا بتوانند ویروسی که باعث ابتلا به کووید -۱۹ می شود را گسترش دهند.

۱۴- چه مدت ویروس بر روی سطوح زنده می ماند؟

هنوز مشخص نیست که چه مدت ویروسی که باعث ابتلا به کووید -۱۹ می شود بر روی سطوح زنده می ماند، اما بنظر می رسد مانند سایر کرونا ویروس ها رفتار کند. مطالعات نشان می دهند که کروناویروس ها( از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس کووید-۱۹) ممکن است برای چند ساعت یا چند روزی روی سطوح باقی بمانند. این ممکن است در شرایط مختلف(به عنوان مثال نوع سطح- دما یا رطوبت محیط) متفاوت باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است سطحی آلوده باشد، آن را با مواد ضدعفونی کننده ساده، تمیز کنید تا ویروس را از بین ببرید و از خود و دیگران محافظت کنید. دستان خود را با ژل ضدعفونی کننده الکلی یا آب و صابون تمیز کنید. از لمس چشم ها، دهان و یا بینی خود ، خودداری کنید.

۱۵-آیا دریافت بسته پستی از هرمنطقه ای که در آن کووید-۱۹ گزارش شده، بی خطر است؟

بله- احتمال آلوده شده کالاهای تجاری توسط یک شخص آلوده کم است و خطر ابتلا به ویروسی که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می شود، از بسته ای که جابجا و ارسال شده است و در معرض حرارت و شرایط مختلف قرار گرفته نیز کم است.

منبع:Q &A on coronaviruses(COVID-۱۹) سایت سازمان بهداشت جهانی WHO

 کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.