چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲

رئیس هیأت پزشکی ورزشی زرند در گفت وگو با مفدا؛

در روزهای خانه نشینی برای مقابله با بیماری کرونا ورزش کردن در خانه را فراموش نکنید

محمدپوررنجبر-کرمان

مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و رئیس هیأت پزشکی ورزشی شهرستان زرند در گفت و گو با مفدا توصیه های ورزشی برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی بدن را در ایام مقابله با کرونا بیان کرد.

به گزارش دفتر استان کرمان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران و به نقل از مفدا کرمان، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا جهت جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا، به خانه نشینی و رعایت بهداشت فردی تاکید دارد. تعطیلی مراکز و باشگاه های ورزشی یکی از اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.به همین بهانه با دکتر محمد پور رنجبر، مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت و گو کردیم.

مفدا کرمان: ورزش می تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر باشد؟

دکتر محمد پور رنجبر: هر چند تا الان نحوه دقیق اثرگذاری فیزیولوژیک این ویروس معلوم نیست، اما چنانچه وارد بدن انسان شود وظیفه مقابله با آن برعهده سیستم ایمنی بدن می باشد و اگر دقت شود درحال حاضر نیز اجماع عمومی بر این است که بهترین راه مبارزه با این ویروس، تقویت سیستم ایمنی است و تردیدی وجود ندارد که هر چه فرد از نظر جسمی در شرایط مناسب تری قرار داشته باشد، سیستم های دفاعی بدن وی نیز موثرتر رفتار می کنند.

_انجام ورزش های سنگین در چنین روزهایی فرد را مستعد ابتلا به بیماری نمی کند؟

_به طور کلی ورزش هایی که جنبه تفریحی و سلامت داشته باشند (یعنی فشار بالایی به فرد تحمیل نکنند)  می توانند سبب بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن شوند.
این ورزش ها معمولا در یک بازه زمانی سی تا چهل و پنج دقیقه ای و با شدت سبک تا متوسط انجام می شوند؛ نوع فعالیت هم می تواند (دویدن، دوچرخه سواری، تمرینات استقامتی، تمرینات قدرتی و یا کار با وزنه) باشد.
اما انجام تمرینات شدید (از قبیل جلسات دوساعته تمرینی دویدن یا وزنه زدن) می تواند نیم تا شش ساعت بعد از جلسه تمرینی، وضعیت سیستم ایمنی را در حالت تضعیف شده قرار دهد. لذا انجام این نوع تمرینات اصلاً توصیه نمی شود.

_افرادی که برای مقابله با کرونا در خانه می مانند چه نوع ورزش هایی را می توانند انجام دهند؟

_اگر افراد در قرنطینه خانگی هستند و وسایل ورزشی مانند تردمیل، دوچرخه ثابت و ... را دارند؛ ابتدا بدن و مفاصل خود را به خوبی گرم کرده و پس از پانزده تا بیست دقیقه نرمش، از وسایل ورزشی تا زمانی که ضربان قلب بالا رفته و فرد به آستانه خستگی برسد، استفاده نمایند.
هم چنین افرادی که وسایل ورزشی مناسب را در منزل ندارند پس از گرم کردن مفاصل با نرمش های مناسب اعم از کششی و جنبشی می توانند به پیاده روی، در جا دویدن، طناب زدن و ... بپردازند. در پایان مفاصل و عضلات خود را سرد نموده و ضربان قلب را آرام آرام پایین بیاورند.

_آیا برای افرادی که علائم کووید ۱۹ را دارند هم ورزش کردن را توصیه می کنید؟

ورزش کردن در شرایط زیر توصیه نمی شود:
۱_ تب داشتن که بر اثر عفونت های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شود. اثر آن ضعف،کم آبی، درد عضلانی و کاهش اشتها می باشد.
۲_ سرفه مداوم
۳_ بیماری التهاب معده و روده
۴_ در مورد افراد مبتلا به ویروس کرونا توصیه بر این است که تا به دست آوردن سلامتی کامل از هرگونه فعالیت بدنی خودداری شود.
 
انجام فعالیت بدنی فارغ از نوع آن به مصرف انرژی و کم شدن ذخایر قندی منجر می شود. ذخایر قندی سوخت اصلی دستگاه ایمنی هستند و در صورت کم شدن این ذخایر، سیستم ایمنی در فرد مبتلا در حالت تضعیف شده قرار خواهد گرفت که این برای فرد مبتلا اصلا خوب نیست، بالاخص که فرد بیمار همانند یک فرد سالم غذای کافی مصرف نمی کند تا این ذخایر سریعتر جایگزین شود.

_هنگام ورزش، چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

۱_ استفاده از لباس و کفش مناسب و پاکیزه
۲_ قبل از شروع فعالیت ورزشی مخاط بینی و دهان حتما تمیز شود.
۳_ تمرین در فضای باز به تمرین در خانه منتقل شود.
۴_ حتی الامکان تمرین در شدتی معادل با آستانه تعریق انجام شود زیرا تعریق، می تواند سبب انتقال و جابجایی احتمالی ویروس در سطح پوست و وارد شدن به مجرای دهان و بینی شود.
۵_ تمرینات با وزنه در باشگاه به تمرینات توپ مدیسین بال و تمرینات با وزن بدن در خانه جایگزین شوند یا از تمرینات دو نفره استفاده شود.
۶_ حتی الامکان در حین ورزش کردن هوای سرد را استنشاق نکنند.
۷_ توجه به نوشیدن فراوان مایعات و تغذیه مناسب 
۸ _ بعد از ورزش دوش گرفته و مخاط دهان و بینی تمیز شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.