پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوران کرونا

بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا

افسردگی، شایع ترین آسیب و اختلال روانی که از زمان شیوع کرونا عموم مردم چه آن هایی که به این بیماری گرفتار شدند و چه آن هایی که ترس از مبتلا شدن به این ویروس دارند را تحت تاثیر قرار داده است.

غالبا مردان با توجه به ساعات کاری بیشتر و تحمل فشار اقتصادی به علت تعطیلی کسب و کارها و فشار روانی حاصل از شیوع این بیماری بیشتر در معرض آسیب روانی هستند.

کرونا به دلیل سرعت انتقال که از ویژگی های این ویروس است، باعث ایجاد یک وضعیت اضطراری و ترس آور شده است و این بیماری واگیردار نه تنها سبب نگرانی هایی در ارتباط با سلامت جسمی همگانی شده بلکه باعث بروز بیماری های روانشناختی و اختلالات روانی نیز می شود. نتایج یک مطالعه بزرگ نشان می‌دهد که بهبودیافتگان کرونا چند ماه بعد از ابتلا به این بیماری دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.

استرس و اضطراب تا حدودی قابل پذیرش است، اما وقتی بیش از حد شود باید از روش های پیشگیرانه در این زمینه استفاده کنیم، زیرا سلامتی جسم و روح را تهدید می کند.

یکی از روش های کاهش استرس کرونایی  برخورداری از دانش و آگاهی نسبت به بیماری و راه های انتقال آن است . متاسفانه برخی از افراد با افزایش آگاهی درباره بیماری کرونا فقط استرشان بالا می رود؛ این در حالی است که باید خوشحال باشیم با استفاده از ماسک و شست وشوی دست ها و رعایت فاصله فیزیکی می توانیم خودمان را مصون نگه داریم.

افکار منفی تولید استرس می کند و آرامش خانواده را از بین می برد لذا برای بهتر پشت سر گذاشتن این دوران کرونایی و آسیب ندیدن روحی و روانی باید شادابی و نشاط خودمان را حفظ کنیم.

محققان پیشنهاد می‌کنند که مراحلی را در پیش بگیرید تا بتوانید با اثرات منفی سلامت ذهن در دوران قرنطینه مبارزه کنید.

توصیه هایی برای طی کردن دوران قرنطینه

برنامه روتین روزانه داشته باشید

آشفتگی در روتین طبیعی روزانه یکی از جنبه‌های سخت قرنطینه می‌باشد. ممکن است که احساس بی هدف بودن را به شما بدهد، زیرا نمی‌دانید که چگونه ساعت‌های روز خود را پر کنید.

پس بهتر است که حتی برای در خانه ماندن نیز برنامه ریزی داشته باشید. این کار برای شما یک چالش ایجاد می‌کند. اگر با اعضای دیگر خانواده در خانه مانده اید، مثلاً فرزندانتان پیش شما هستند، قرنطینه بهتر از همیشه پیش خواهد رفت.

اگر تلاش می‌کنید که کودکان را در طول قرنطینه در خانه سرگرم کنید یا همراه با آن‌ها بازی کنید، احتمالاً این اتفاق به یک روتین روزانه برای شما تبدیل می‌شود که بسیار کارآمد خواهد بود.

در مورد فعالیت‌های خود برنامه ریزی کنید که شما را مشغول نگه میدارد و باعث می‌شود که بیکار نباشید؛ بنابراین یک برنامه روزانه برای خود طراحی کنید و به آن پایبند باشید.

ارتباط برقرار کنید

 ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر، نه تنها شما را از کلافگی رها می‌کند، بلکه نقش مهمی در کاهش احساس انزوا نیز دارد. پس حتما روابط خود را با دوستان و اعضای خانواده حتی از طریق تلفن و یا پیامک حفظ کنید.

افراد دیگر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. اگر می‌توانید وارد یک گروه اجتماعی شوید که در آن در مورد مباحث مورد علاقه شما صحبت می‌شود. تعامل داشتن با دیگران یکی از راه‌های مبارزه با بیماری‌های ذهنی در قرنطینه می‌باشد.

با همسر خود برنامه ریزی کنید 

بسیاری از افراد برای زندگی زناشویی خود به تنهایی برنامه ریزی می‌کنند و در اجرای آن دچار مشکل می‌شوند. پس بهتر است که علایق خود و همسرتان را به اشتراک بگذارید و بار دیگر نیز برنامه ریزی کرده و سعی داشته باشد تا هر هر دو به آن پایبند بمانید.

به رژیم غذایی خود دقت کنید 

همان قدر که ورزش کردن برای از بین بردن استرس موثر است، نوع رژیم غذایی شما نیز تاثیر بسیار زیادی دارد و می‌تواند شما را از استرس، خشم و کج خلقی دور کند. هنگام انتخاب میان وعده و وعده‌های اصلی به دنبال غذاهایی بروید که حاوی پروتئین و پتاسیم بالایی هستند تا بتوانند احساس آرامش را در شما به وجود بیاورند.

پرچم قرمزهای خود را بشناسید

 یکی از راه‌های مدیریت لحظات دشوار و استرس زا این است که افکار کلیدی و احساسات خود را که باعث اضطراب می‌شود، را شناسایی کنید. مثلاً ممکن است که بعضی از افراد هنگام مواجهه با استرس با حالت تهوع، دل درد و یا علائم این چنینی روبرو شوند. در چنین مواردی راه‌های مقابله با استرس مثل نوشیدن آب، نفس عمیق و مدیتیشن بسیار موثر است.

پوریا ابراهیمی / کارشناس ارشد روانشناسی / عضو کمیته روانشناسی  هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.