چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

/هفته سلامت بانوان و ورزش/

دیابت و ورزش

ورزش و دیابت

ورزش بخش مهمی از برنامه درمانی دیابت است. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باید قند خون خود را قبل ، حین و بعد از ورزش بررسی کنید.

ورزش جزء مهم مدیریت دیابت است. ورزش می تواند به شما کمک کند:

-سطح قند خون خود را بهبود بخشید.

-تناسب اندام کلی خود را افزایش دهید.

-وزن خود را مدیریت کنید.

-خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهید.

-رفاه خود را بهبود بخشید.

اما دیابت و ورزش نیز چالش های بی نظیری دارند. برای ورزش ایمن ، باید قند خون خود را قبل ، حین و بعد از فعالیت بدنی را چک کنید. این به شما نشان می دهد که بدن شما چگونه به ورزش واکنش نشان می دهد و می تواند به شما در جلوگیری از نوسانات خطرناک قند خون کمک کند.

*قبل از ورزش: قند خون خود را قبل از تمرین چک کنید...

قبل از شروع به یک برنامه تناسب اندام، از پزشک خود برای ورزش مشاوره بگیرید - مخصوصاً اگر غیرفعال بوده اید. از پزشک خود بپرسید که فعالیت هایی که در نظر دارید، چگونه می تواند بر قند خون شما تأثیر بگذارد. پزشک شما همچنین می تواند بهترین زمان را برای ورزش پیشنهاد کرده و تأثیر احتمالی داروها بر قند خون شما را با فعال شدن بیشتر توضیح دهد.

برای بیشترین تاثیر ورزش بر سلامتی ، متخصصان حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط را توصیه کرده اند. ​​مانند:

پیاده روی سریع

شنای دور پا

دوچرخه سواری

متخصصان همچنین توصیه می کنند که کودکان - حتی آنهایی که مبتلا به دیابت نوع ۱ هستند - حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید روزانه انجام دهند.

اگر از انسولین یا داروهای دیگری استفاده می کنید که می تواند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود، قند خون خود را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از ورزش تست کنید.

اگر از داروهای دیابت خود استفاده نمی کنید یا از داروهای متداول مرتبط با سطح پایین قند خون استفاده نمی کنید، احتمالاً نیازی به اقدامات احتیاطی خاصی قبل از ورزش نخواهید داشت. با پزشک خود مشورت کنید.

در زیر برخی از دستورالعمل های کلی برای سطح قند خون قبل از ورزش آمده است. اندازه گیری ها بر حسب میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dL) یا میلی مول بر لیتر (mmol/L) بیان می شود.

کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر (۵.۶ میلی مول در لیتر). قند خون شما ممکن است بسیار پایین باشد تا بتوانید با خیال راحت ورزش کنید. قبل از شروع تمرین ، یک میان وعده کوچک حاوی ۱۵ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات مانند آب میوه ، میوه یا حتی قرص گلوکز بخورید.

۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (۵.۶ تا ۱۳.۹ میلی مول در لیتر). دامنه مناسب برای اکثر مردم ، این یک محدوده ایمن قند خون قبل از ورزش است.

۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر (۱۳.۹ میلی مول در لیتر) یا بالاتر. این یک منطقه احتیاطی است - ممکن است قند خون شما برای ورزش بسیار بالا باشد. قبل از ورزش ، ادرار خود را از نظر کتون آزمایش کنید (موادی که هنگام تجزیه چربی بدن برای تولید انرژی تولید می شوند.) وجود کتون ها نشان می دهد که بدن شما انسولین کافی برای کنترل قند خون شما ندارد.

اگر سطح کتون شما زیاد باشد، ورزش می کنید، کتواسیدوز(عارضه جدی دیابت که نیاز به درمان فوری دارد) خطرناک است. به جای ورزش فوری ، اقداماتی را برای تصحیح سطح بالای قند خون انجام دهید و منتظر بمانید تا آزمایش کتون شما نشان دهنده عدم وجود کتون در ادرار شما باشد.

*در حین ورزش: مراقب علائم کاهش قند خون باشید...

در حین ورزش ، قند خون پایین گاهی نگران کننده است. اگر قصد تمرین طولانی مدت دارید ، هر ۳۰ دقیقه قند خون خود را چک کنید - مخصوصاً اگر در حال انجام یک فعالیت جدید هستید یا شدت یا مدت تمرین خود را افزایش می دهید. بررسی هر نیم ساعت یا بیشتر به شما اطلاع می دهد که آیا سطح قند خون شما ثابت است، در حال افزایش یا کاهش است و آیا ادامه ورزش ایمن است یا خیر.

اگر در فعالیت های خارج از خانه یا ورزش همگانی شرکت می کنید، ممکن است این مشکل باشد. اما تا زمانی که بدانید قند خون شما چگونه به تغییرات در عادات ورزشی شما واکنش نشان می دهد، این احتیاط لازم است.

ورزش را متوقف کنید اگر:

-قند خون شما ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر (۳.۹ میلی مول در لیتر) یا کمتر است.

-احساس لرزش ، ضعف یا گیجی می کنید.

چیزی بخورید یا بنوشید (تقریباً ۱۵ گرم کربوهیدرات سریع) برای افزایش سطح قند خون ، مانند:

  • قرص یا ژل گلوکز (برچسب غذایی را بررسی کنید تا ببینید چند گرم کربوهیدرات در آنها وجود دارد)
  • ۱/۲ فنجان (۴ اونس/۱۱۸ میلی لیتر) آب میوه
  • ۱/۲ فنجان (۴ اونس/۱۱۸ میلی لیتر) نوشابه معمولی (غیر رژیمی)
  • آب نبات سفت ، ژله یا ذرت آب نبات (برچسب را بررسی کنید تا ببینید چند گرم کربوهیدرات در آنها وجود دارد)

قند خون خود را ۱۵ دقیقه بعد، دوباره چک کنید. اگر هنوز خیلی کم است، ۱۵ گرم کربوهیدرات دیگر بخورید و ۱۵ دقیقه بعد دوباره آزمایش کنید.

در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا قند خون شما به حداقل ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر (۳.۹ میلی مول در لیتر) برسد. اگر تمرین خود را تمام نکرده اید، می توانید پس از بازگشت قند خون به محدوده ایمن ، ادامه دهید.

*بعد از ورزش: دوباره قند خون خود را چک کنید...

به محض اتمام ورزش و چند بار دیگر در چند ساعت بعد قند خون خود را چک کنید. ورزش از قند ذخیره شده در ماهیچه ها و کبد شما استفاده می کند. همانطور که بدن شما این ذخایر را بازسازی می کند، قند را از خون شما می گیرد.

هر چه تمرینات ورزشی شدیدتر باشد، قند خون شما نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. قند خون پایین حتی چهار تا هشت ساعت پس از ورزش امکان پذیر است. خوردن میان وعده ای با کربوهیدراتها مانند گرانولا بعد از تمرین می تواند از افت قند خون جلوگیری کند.

اگر بعد از ورزش قند خون شما پایین است، یک میان وعده حاوی کربوهیدرات کوچک مانند میوه یا قرص گلوکز بخورید یا نصف فنجان آب میوه بنوشید.

ورزش از جهات مختلف برای سلامتی شما مفید است، اما اگر مبتلا به دیابت هستید، آزمایش قند خون قبل، حین و بعد از ورزش ممکن است به اندازه خود ورزش، اهمیت داشته باشد.

دکتر محمد مهرتاش- مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.