شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

افزایش وزن و ماهیچه

افزایش وزن و ماهیچه

چگونه حجم ماهیچه ها را بالا ببریم:

افراد لاغر به دو دسته تقسیم میشوند کسانی که حجم چربی کافی ولی عضله کمی دارن و افرادی که هم چربی و هم عضله از استاندارد خود کمتر است.به طوری که با اندازه گیری BMI و تن سنجی دقیق تر با دستگاه های انتروپومتریک یا آنالیزور ،متوجه کمبود ها میشویم.در برنامه ریزی غذایی باید حواسمان به گروهی که حجم چربی کافی دارند،باشد زیرا در صورت نداشتن برنامه ریزی صحیح غذایی، این بافت بیشتر رشد میکند و سبب مشکل در برنامه ورزشی فرد می گردد.

به عبارتی ورزشکار تلاش میکند بدنی متناسب داشته باشد لذا با تنظیم یک برنامه غذایی مناسب می توان حجم ماهیچه را نسبت به چربی ،بیشتر بالا برد .

برطرف کردن بی اشتهایی:

در افرادی که اشتهای کم دارند توصیه میشود وعده های غذایی را افزایش دهند ولی با حجم کم غذا بخورند.

هر ۲-۳ ساعت یکبار یک وعده غذایی مصرف کننددر این صورت شما میتوانید انرژی روزانه خود را افزایش دهید .زیرا نمی توان در ۳ وعده مثلا ۳۰۰۰ کیلو کالری غذا را خورد برای بالا بردن کالری غذایتان ابتدا روزانه ۵۰۰ کالری به برنامه غذایی خود اضافه کنید و پس از ان هر دو هفته یک بار ۳۰۰ کیلو کالری به غذای خود اضافه نمایید، تا به انرژی مورد نظر برسیم.

برای افرادی که مشکل کاهش اشتهای وسیع تری دارند توصیه می شود در کنار این روش از مولتی ویتامین های خوراکی و تزریقی هم بهره میتوان برد مثل ویتامین های گروه B به صورت خوراکی یا تزریقی . همچنین زینک در تحریک اشتها موثر می باشد.

شربت های اشتها اور هم توصیه می شود ولی به دلیل سیپروهپتادینی که در شربت ها موجود است باعث خواب الودگی در مصرف کننده می شود،و آزاردهنده هستند. از این شربت ها (یا قرصها) بهتر است در ساعات استراحت مصرف شود.

چرا افزایش وزن تدریجی بهتر است؟

در صورتی که افزایش وزن به سرعت انجام گیرد امکان افزایش غیر قابل کنترل بافت چربی بیشتر میشود و از همه مهم تر امکان افزایش فاکتور های چربی خون مثل تری گلیسرید و کلسترول هم بالا می رود که میتواند خطرات قلبی و کبدی به همراه داشته باشد.

ایا استراحت به اندازه کافی مهم است؟

هر فردی روزانه به ۸ ساعت خواب کامل نیاز دارد.

در رابطه با ورزشکاران این قضیه از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا فرد خواهان تناسب اندام ، به فکر افزایش توده ماهیچه است و شب زنده داری و بی نظمی خواب، تاثیر مخربی روی فرد و عملکرد ورزشی وی و همچنین اثار نامطلوب خود را بر سلامتی بر جای می گذارد.

ایا افراد بسیار ضعیف با BMI خیلی پایین می توانند ورزش کنند؟

فردی که در حداقل وزن سلامت خود باشد با با خطر سوء تغذیه مواجه است، با اصلاح الگوی غذایی و تجویز "ساپلیمنت ها"(ویتامین ...) و داروهای اشتها اور در او ، کمک به افزایش اشتها می نماییم.

قدم بعدی در راستای این امر،انتخاب ورزشی مناسب است.در ابتدا با ورزش های سبک مثل شنا،پیاده روی،امادگی جسمانی شروع میشود و در نهایت برای بدست اوردن نتیجه مطلوب ،برنامه ریزی دقیق تری صورت میگیرد .

برنامه بدن سازی در شروع باید بر اساس برنامه ریزی غذایی و توان فیزیکی فرد برنامه ریزی گردد،و ماهی یکبار انالیز کامل بدن با دستگاه "بادی کامپوزیشن" گرفته شود تا بدانیم برنانه غذایی و ورزشی در راستای هم هستند یا خیر،و یا ایا باید تغییراتی در انها داده شود...

چیترا ایران پور/مسئول کمیته  تغذیه/ هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.