شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷

تناسب اندام، آمادگی جسمانی، بدنسازی

آمادگی جسمانی

فیتنس کلمه ای جامع است که دامنه وسیعی از تمرینات را به خود اختصاص می دهد. این روزها متاسفانه از این کلمه برای کسب درآمد به میزان خیلی زیادی استفاده می شود. نیاز است تا افراد جامعه به ویژه زنان آگاهی کاملی را داشته باشند تا بتوانند به خوبی کلاس های ورزشی خود را انتخاب کنند.

فیتنس در فارسی به معنای آمادگی جسمانی است شما برای بالا بردن سطح آمادگی جسمانی خود می توانید از یکسری تمرینات استفاده کنید. در کلاس های آمادگی جسمانی که در واقع با هدف تناسب اندام هستند، هدف مربی باید تحریک عضلات شما باشد. برای این منظور ابتدا در کلاس های فیتنس باید از کش های تمرینی استفاده شود. کش های تمرینی در انواع مختلفی تولید می شوند که با کاربردهای متفاوتی در بازار به فروش می رسند. شما با استفاده از این کش ها که در مقاومت های مختلفی وجود دارند می توانید عضلات خود را تقویت کنید. دقت داشته باشید اگر فرد مبتدی هستید باید ابتدا از این کش ها استفاده کنید تا بدنتان برای تمرینات بعد آماده شده و بتوانید فشارهای تمرینی را تحمل کنید. از نمونه حرکاتی که میتوانید با این کش ها انجام دهید می توانیم حرکات جلو بازو، پشت بازو، زیر بغل، تقویته عضلات سینه، اسکوات، عضلات پشت و سر شانه و ... را نام ببریم. دقت شود در طول این دوره با افزایش سطح آمادگی و راحت اجرا شدن حرکات شما نیز از کش های با مقاومت بیشتر استفاده کنید تا عضلات شما به تحریک مناسب برسند.

در مرحله بعد (پس از ۴ هفته) شما برای اینکه عضلات خود را با تحریک جدید آشنا کنید، می توانید از توپ های طبی، سوئیسی و دمبل های سبک استفاده نمایید. این تجهیزات کمک می کنند تا عضلات علاوه بر جابجایی آنها و اجرای حرکت سعی در حفظ تعادل آنها داشته باشد که به تقویت بیشتر عضله کمک می کند. حرکاتی که شما می توانید با این تجهیزات انجام دهید مشابه با حرکات بالا هستند و از طریق این حرکات عضلات بدن شما تقویت می شوند.

پس از اینکه بدن شما به سطح مناسبی از آمادگی رسید این بار شما می توانید از تمرینات با وزن بدن خود استفاده کنید. این تمرینات به نسبت تمرینات قبل فشار بیشتری را به بدن شما تحمیل می کنند. از آنجا که هر فرد وزن خود را به صورت روزانه تحمل میکند، نیاز است تا با این تمرینات شما بتوانید آمادگی بدن را برای مقابله با فشارهای فیزیکی روزانه آماده کنید. این تمرینات را باید در تعدادهای مشخص و در چندین دور اجر نمایید تا بتوانید نتایج مثبتی را احساس کنید. تمریناتی از قبیل شنا (push up) در شکل های مختلف، اسکوات، لانج، بالا بردن لگن، درازونشست، بالا نگه داششتن تنه، ساق ایستاده، پلانک و ... را می توانید در برنامه های خود قرار دهید.

در پایان اشاره می کنم با توجه به تفاوت های فردی و نیازهای متفاوتی که هر فرد دارد توصیه می شود قبل از شروع هر مرحله از تمرینات خود به مراکز معتبر ورزشی مراجعه کرده و با یک متخصص علوم ورزشی مشورت کنید.

دکتر محمد مهرتاش- هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.