سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲

در کنار تغذیه مناسب

ترویج پیاده روی و افزایش تحرک برای کنترل وزن

به قلم خانم فرناز نوری زاده کارشناس ارشد تغذیه

پیاده روی

ترویج پیاده روی و افزایش تحرک برای کنترل وزن افزایش شیوع و ابتلا به اضافه وزن و چاقی پس از اپیدمی کرونا، معضلات بسیار زیادی برای جوامع به وجود آورده است. از آنجاییکه که اضافه وزن و چاقی علل بسیاری از بیماری های مزمن (بیماری های قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، سرطان ها) و حتی مشکلات روحی-روانی است، افراد چاق با نارضایتی از وضعیت خودشان برای کاهش وزن به دنبال راه کارهای متفاوتی هستند. عدم انجام ورزش و شیوه زندگی کم تحرک، همراه با مصرف موادغذایی بیشتر از نیاز بدن از علت های مهم چاقی است. متاسفانه امروزه افراد کمتری ورزش می کنند و زمان زیادی را به انجام فعالیت های کم انرژی مانند تماشای تلویزیون یا فیلم، استفاده ازگوشی و تبلت و رایانه، انجام بازی های کامپیوتری، استفاده از ماشین به جای پیاده روی صرف می کنند.

افزایش بهبود کیفیت زندگی

کاهش وزن در افراد احتمال بروز بیماری های مزمن را کم کرده و باعث افزایش بهبود کیفیت زندگی آن ها می شود. در این بین تنها روشی که می تواند بدون عوارض جانبی به کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن و چاقی  کمک کند، داشتن یک رژیم غذایی مناسب همراه با برنامه ورزشی منظم است. ورزش از طریق افزایش مصرف انرژی، افزایش میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن و افزایش توده عضلانی می تواند به کاهش وزن بدن و هم چنین تناسب اندام منجر شود.

ترویج پیاده روی و افزایش تحرک برای کنترل وزن

دقت داشته باشید که متغیرترین میزان مصرف انرژی در زمان فعالیت بدنی است و جالب است بدانید در برخی از مطالعات مشاهده شده است که ورزش می تواند میزان مصرف انرژی در زمان ورزش و همچنین میزان مصرف انرژی در حالت استراحت بعد از ورزش را نیز افزایش دهد و در نتیجه در کاهش وزن افراد تاثیر بسیار زیادی بگذارد. مطالعات متعددی نشان داده اند که ورزش می تواند از بازگشت مجدد وزن و افزایش آن در افرادی که کاهش وزن داشته اند، نیز پیشگیری کند. توجه به این نکته ضروری است که کاهش وزن از طریق ورزش در کنار رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن، می تواند تاثیرگذار باشد. اگر انرژی مصرف شده در زمان ورزش با انرژی دریافتی از طریق غذا جبران شود، اثر ورزش بر کاهش وزن از بین می رود. اما اگر این تعادل برعکس شود یعنی از طریق رژیم و کم خوری باعث کاهش دریافت انرژی و از طریق ورزش و فعالیت بدنی انرژی مصرفی را افزایش دهیم، بدن مجبور به استفاده از ذخایر انرژی خود یعنی کاهش حجم چربی بدن و در نتیجه کاهش وزن می شود. پس افراد در کنار ورزش باید از رژیم های اصولی بر پایه علم نیز استفاده کنند. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که  افراد به دلایل مختلفی از قبیل کمبود امکانات ورزشی، عدم دسترسی به سالن های ورزشی و یا بالا بودن هزینه باشگاه ها از ورزش کردن امتناع می کنند. اما این افراد می توانند به سراغ پیاده روی بروند. پیاده روی یکی از آسان ترین، عملی ترین فعالیت های بدنی است. پیاده روی ورزشی است رایگان، در دسترس و کم خطر که می تواند به سلامت افراد کمک کند. پیاده روی از آن دسته از ورزش هایی است که حتی در خانه هم نیز می توان انجام داد و با تداوم و داشتن برنامه منظم می توان به وزن ایده آل رسید.

 افراد می توانند هر روز حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند را داشته باشند.

ترویج پیاده روی و افزایش تحرک برای کنترل وزن

طبق تایید سازمان جهانی بهداشت

میزان 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ( 5 روز در هفته معادل 150دقیقه در هفته )

ترویج پیاده روی و افزایش تحرک برای کنترل وزن

و یا 25 دقیقه فعالیت بدنی شدید ( حداقل 3 بار در هفته با مجموع 75دقیقه شدید) برای بزرگسالان توصیه می شود. افراد می توانند ترکیبی از فعالیت بدنی متوسط و شدید را در هفته داشته باشند.

فرناز نوری زاده

کارشناس ارشد تغذیه

هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.