دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

حرکات ورزشی اصلاحی برای گرفتگی عضلات گردن

حرکات ورزشی اصلاحی برای گرفتگی عضلات گردن

تمامی عضلات در بدن انسان مستعد اسپاسم هستند، ولی وقتی این اتفاق برای گردن بیفتد، با هر چرخش سر می تواند باعث رنجش شدیدی شود. به طور غیر تخصصی این حالت را گرفتگی گردن نیز می‌گویند

گرفتگی گردن معمولا دوره ای چند ساعته دارد و در بدترین موارد، درد و ناراحتی می تواند تا چندین روز ادامه پیدا کند. در حالی که این اختلال می‌تواند بدون هیچ نشانه ای نیز رخ دهد، بعضی افراد از سرگیجه، سردرد و تغییرات دیداری که بعد از ابتلا به اسپاسم گردن بوجود می آید، شاکی هستند. این نشانه ها اغلب با ناتوانی فرد برای نگه داشتن سرش در موقعیت طبیعی خود مرتبط است. تجربه کردن گرفتگی گردن می تواند فعالیت های روزمره را مختل کند. درد بیش از حد و محدودیت های حرکتی می تواند جوانب مختلفی از زندگی را تحت تاثیر قرار داده و حتی ممکن است از کارهای مورد علاقه خود محروم شوید.  اگر گرفتگی گردن زندگیتان را مختل کرده است، ماساژ درمانی و ورزش درمانی صحیح می‌تواند به شما کمک کند.

اسپاسم گردن چیست؟

 گردن از چندین لایه ماهیچه تشکیل شده که از سطح پوست تا ماهیچه هایی که متصل به ستون فقرات هستند، ادامه پیدا میکند.  معمولاً عضلات گردن توسط ارتعاشات دستگاه عصبی کنترل شده و این پیام ها مستقیما به خود عضلات فرستاده می شوند. دستگاه عصبی ما به عضلات می گوید که فشرده یا شل شود، که فرآیندی کاملا بدون درد است و اتفاق افتادنش کمتر از ۱ ثانیه طول می کشد. اما وقتی ماهیچه ها فشار غیر قابل کنترلی را تجربه می کنند، به این حالت اسپاسم می گوییم.

اصول و قواعد ورزش برای گرفتگی عضلات گردن

انجام ورزش برای گردن باید اصولی و بر طبق قواعد حرکات اصلاحی باشد. برای انجام ورزش برای گردن حتما به موارد ذیل توجه داشته باشید:اگر سابقه آسیب دیدگی در قسمت گردن دارید از انجام خودسرانه ورزش برای گردن خودداری کنید. انجام ورزش در چنین مواقعی باید زیر نظر پزشک باشد از انجام بیش از حد ورزش برای گردن خودداری کنید. چرا که ورزش بیش از حد به عضلات آسیب بیشتری وارد میکند

تمرینات ورزشی اصلاحی برای گرفتگی گردن

چرخش گردن با انحنا

سمت راست: سرتان را به سمت راست بچرخانید و دستتان را پشت سر قلاب کنید. اجازه دهید تا وزن دستتان باعث کشیده شدن چانه به سمت راست قفسه سینه شود. به آرامی حالت را برای ۱۵ ثانیه حفظ کرده و ۳ بار تمرین را انجام دهید.

 سمت چپ: سرتان را به سمت چپ بچرخانید و دستتان را پشت سر قلاب کنید. اجازه دهید تا وزن دستتان باعث کشیده شدن چانه به سمت چپ قفسه سینه شود. به آرامی حالت را برای ۱۵ ثانیه حفظ کرده و ۳ بار تمرین را انجام دهید.

خم کردن چانه

 نوک انگشتان خود را روی چانه گذاشته و به آرامی سر خود را عقب ببرید، طوری که انگار می خواهید انگشتان را به بالا هل دهید. درحالی که سرتان را به عقب هل می‌دهید، همچنان به جلو نگاه کنید. ۵ ثانیه حالت را نگه داشته و ۵ بار تمرین را تکرار کنید.

کشش عضلات گردن

این تمرین مخصوص کشیدن عضلاتی از گردن است که به دنده ها متصل هستند. با کمری صاف روی زمین نشسته و دست ها را پشت کمر قلاب کنید. شانه چپ تان را پایین آورده و سرتان را به راست خم کنید. این حالت را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید و به حالت آغازین برگردید. سپس شانه راست را پایین آورده و سرتان را به چپ خم کنید تا جایی که کششی در عضلات گردن حس کنید. حالت را ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه داشته و در هر سمت، ۳ بار تمرین را تکرار کنید.

علی شعبانی فر/ مسئول حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.