سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

تمرین ورزشکاران در ماه مبارک رمضان

باشروع ماه پرفیض و برکت رمضان،ورزشکاران روزه دار همیشه درمورد زمان مناسب برای ورزش ،کیفیت و شرایط تمرین و ... دغدغه هایی دارند که در اینجا موارد مهم و کاربردی ذکر میشود با امید به اینکه مورد توجه و استفاده مربیان و ورزشکاران گرامی قرار بگیرد.

 


زمان تمرین در ماه مبارک رمضان


الف)بهترین زمان برای تمرین در این ماه حدود 3ساعت پس از نیم چاشت اول است. یعنی پس از باز کردن روزه با یک غذای رقیق یا نوشیدنی مناسب ،حدود 40 دقیقه بعد چاشت یا وعده غذایی کامل میل شده و 2 ساعت پس از آن به تمرین پرداخت.


ب)با توجه به بلندی روزها در این فصل سال در صورتی که زمان تمرین برای شما به تعویق می افتد ،اگر احساس ضعف ندارید ،می توانید حدود 90 دقیقه پس از مصرف نیم چاشت اول به تمرین بپردازید.


ج)به تدریج و پس از چند روز اول روزه داری که بدن با شرایط عادت کرد،می توانید حدود یک ساعت پیش از اذا مغرب به تمرین بپردازید تاهمزمان با اتمام تمرین،روزه خود را باز کنید.


د)پس از تطبیق یافتن بدن با شرایط روزه داری،صبح ها (حدود 2 ساعت پس از مصرف سحری)زمان دیگری است که ورزشکاران می توانند به فعالیت بدنی بپردازند.این زمان به خصوص برای کسانی که قصد کاهش چربی های زاید بدن را دارند مناسب است.


کیفیت ورزش در ماه مبارک رمضان


داشتن تمرین با کیفیت در این ماه،ارباط مستقیمی با تنظیم مناسب برنامه غذایی در فاصله افطار تا سحر،وضعیت شغلی و کاری،میزان مصرف انرژی و تعریق در طول روز دارد. البته باید توجه داشت حتی در شرایط ایده آل هم باید از انجام تمرینات سنگین و طاقت فرسا اجتناب کرد و تمرین را برای سلامتی و حفظ وضعیت موجود انجام داد. لازم بذکر است کسانی که در شرایط مناسب روزه داری به تمرین بدنی خود ادامه میدهند پس از اتمام این ماه عزیز و بازگشت به شرایط عادی معمولا با پیشرفت قابل ملاحظه ای در اجرای تمرینات ورزشی خود مواجه خواهند شد.


شرایط ورزش در ماه مبارک رمضان


مهمترین شرط ورزش در این ماه آگاهی ازوضعیت بدنی و گوش کردن به ندای درونی خودمان است. مطمئنا در چند روز اول روزه داری با توجه به سازگارنشدن بدن با شرایط جدید،انجام تمرین بدنی به خصوص در ساعات پیش از افطار به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به نکات ذکر شده ،رعایت توصیه های زیر برای ورزشکاران مطلوب خواهد بود:


1-تعدا جلسات تمرین در هفته و همچنین مدت زمان وشدت تمرین را در هر جلسه با توجه به شرایط بدنی خود کاهش دهید(سه جلسه تمرین ،هرجلسه کمتر از یک ساعت و با شدت کمتر از 70٪ نسبت به روزهای عادی مطلوب است)کاهش شدت و مدت تمرین با توجه به میزان آمادگی بدنی اشخاص ،تعذیه،فعالیت بدنی روزانه،تعریق و تطبیق پذیری با شرایط محیطی متفاوت است.


2-بهتراست ورزشکاران تمرنی خود را در روزهای نخشت از شدت پایین تر شروع کنند وبه تدریج با سازگاری بیشتر بدن با شرایط روزه داری،شدت تمرین را افزایش دهند.


3-تمرین باید شاداب و لذت بخش باشد. صرفنظر از اینکه رشته ورزشی شما چیست تمرینر را انجام دهید که باب میلتان باشد تا درجلسات بعد هم میل و رغبت برای تمرین کردن داشته باشید.


4-لباس تمرین و محیطی که در آن تمرین می کنید ازنظر تهویه و تبادل حرارتی باید مناسب باشد تا ازتعریق زیاد جلوگیری شود(به خصوص در ساعات تمرینی پیش از افطار)


5-اگر صبح ها تمرین میکنید ،اربابت فعالیت بدنی روزانه خودتا زمان افطار مطمئن شوید تا تمرین در این زمان موجب صعف بدنی در طول روز و هنگام کار نشود و کیفیت کار روزانه شما را دچار افت نکند.


6-بیمارانی که با توضیه پزشکعقبلا به ورزش می پرداختند دراین ماه در رابطه با وضعیت تمرین و تغذیه شان با پزشک متخصص تغذیه یا فیزیولوژی ورزش مشورت کنند.


با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما-اکبرچاوشیان-کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان