چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶

توصیه‌های غذایی در ماه مبارک رمضان

امروزه فضیلت روزه داری امری اجتناب ناپذیر در جامعه اسلامی می abcdباشد. با توجه به شرایط محیطی و زمانی ماه مبارک رمضان در سال abcdهای اخیر (دمای بالای محیط و طولانی بودن مدت زمان روزه داری در روز)، شیوع بیماری abcdهایی همچون گرمازدگی، سردرد، ضعف، نارسایی کلیوی و کم آبی در بین روزه abcd داران عزیز رو به افزایش است

 


 


امروزه فضیلت روزه داری امری اجتناب ناپذیر در جامعه اسلامی می‌باشد. با توجه به شرایط محیطی و زمانی ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر (دمای بالای محیط و طولانی بودن مدت زمان روزه داری در روز)، شیوع بیماری‌هایی همچون گرمازدگی، سردرد، ضعف، نارسایی کلیوی و کم آبی در بین روزه‌ داران عزیز رو به افزایش است. بعضا افراد پس از مواجهه با این موارد از روزه گرفتن اجتناب می‌کنند و روزه داری را بر خود واجب نمی‌دانند. اما باید به این نکته توجه کرد که رعایت نکات تغذیه‌ای مناسب می‌تواند از وقوع عوامل فوق جلوگیری کند.


میزان کالری که افراد روزانه بین 1800 تا 2200 کیلو کالری می‌باشد. در واقع افراد این میزان کالری را طی 24 ساعت و در طول 5 یا 6 وعده غذایی دریافت می‌کنند. در صورتی که در ماه رمضان 16 ساعت افراد هیچ گونه ماده غذایی دریافت نمی‌کنند و در طی 8 ساعت می‌توانند وعده‌های غذایی را دریافت کنند. بنابراین افراد می‌بایست این میزان کالری را در 3 وعده غذایی افطار، شام و سحر دریافت کنند. افراد باید توجه داشته باشند کالری مورد نیاز خود را به گونه ای در این سه وعده و میان وعده‌ها تقسیم کنند که به صورت ناگهانی میزان غذای بالایی را دریافت نکنند. دریافت کالری بالا در یک وعده موجب ناراحتی‌های گوارشی و افزایش وزن می‌شود. متاسفانه امروزه افراد در وعده افطار بیشترین میزان کالری را دریافت می‌کنند که این موضوع یکی از اشتباهات برنامه غذایی آنها می‌باشد.


از سوی دیگر با توجه به دمای بالا و کم آبی در طول زمان روزه داری دریافت مایعات یکی از اصول مهمی می‌باشد که روزه داران باید به آن توجه کنند. رنگ ادرار یکی از علایم کم آبی در افراد محسوب می‌شود و هرچه رنگ ادرار تیره‌تر ‌باشد نشان دهنده کم آبی و نیاز به دریافت مایعات می‌باشد. افرادی که فعالیت بدنی بیشتری دارند و از تعرق بالاتری برخوردار هستند نیاز دارند تا مایعات بیشتری را دریافت کنند. از آنجا که دفع مایعات همراه با دفع املاح (سدیم، پتاسیم و ...) می‌باشد روزه داران باید علاوه بر آب خالص از طریق مصرف آب میوه‌های طبیعی این کم آبی را جبران کنند. آب هندوانه یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند املاح از دست رفته بدن را تامین کند. لذا به روزه داران توصیه می‌شود که با توجه به رنگ ادرار و میزان کاهش وزن بی‌ثبات روزانه خود توجه کرده و به میزان کافی مایعات را مصرف کنند.


ادامه دارد...............


دکترمحمدمهرتاش-کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان