سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

تغذیه در ماه رمضان (2)

مصرف غذاهای پرکالری همان abcdگونه که در بخش قبل ذکر شد، ما روزانه نیاز به دریافت 1800 کیلوکالری داریم، اما چگونه در ماه مبارک رمضان و در 8 ساعت این میزان کالری را دریافت نماییم. برای این منظور توصیه می abcdشود از غذاهای پرکالری و در عین حال کم حجم استفاده شود

 


 


مصرف غذاهای پرکالری همان‌گونه که در بخش قبل ذکر شد، ما روزانه نیاز به دریافت 1800 کیلوکالری داریم، اما چگونه در ماه مبارک رمضان و در 8 ساعت این میزان کالری را دریافت نماییم. برای این منظور توصیه می‌شود از غذاهای پرکالری و در عین حال کم حجم استفاده شود. غذاهای پرکالری با توجه به مواد تشکیل دهنده خود می‌توانند بیشترین انرژی را زمان تجزیه در اختیار بدن قرار دهند و این انرژی در صورت عدم استفاده در بدن ذخیره می‌شود.


همان‌گونه که گفته شد سعی شود از غذاهای کم حجم استفاده شود چراکه زمان مصرف فضای کمتری را در دستگاه گوارش اشغال می‌کنند و فرد می‌تواند به میزان بیشتری آن غذا را دریافت کند و به کالری مدنظر خود دست یابد. در صورتی که از غذاهای پرحجم استفاده شود فرد سریع احساس سیری می‌کند و در طول زمان روزه‌داری احساس گرسنگی رخ می‌دهد.


از مهم‌ترین مواد غذایی که حجم کمی دارند و کالری بالایی تولید می‌کنند می‌توان به دانه‌های روغنی، گردو، بادام، پسته، شیرینی‌های سنتی استان کرمان ازجمله کلمپه، کماچ را نام برد.


مصرف چربی‌ها به دلیل اثر سیرکنندگی و تأخیر در حرکت از معده به روده می‌توانند موجب سیر شدن سریع شوند. چربی‌ها در مقایسه با کربوهیدرات‌ها کالری بیشتری تولید می‌کنند که می‌تواند برای زمان روزه‌داری بسیار مفید باشند. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها می‌تواند با خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه باشد که توصیه می‌شود از چربی‌های غیراشباع و نوع سیس استفاده شود.


دکترمحمدمهرتاش-کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان