سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹

اصول صحیح غذا خوردن

رعایت اصول و روش صحیح غذا خوردن از موضوعاتی است که نه تنها در متون طب سنتی ،مورد توجه اطباء و حکما بوده است بلکه باستناد احادیث و روایاتی که از معصومین و ائمه اطهار(ع)نقل گردیده است در آموزه های دینی هم مورد تاکید می باشد.رعایت این اصول ،علاوه بر حفظ سلامتی فرد،درپیشگیری از بروز بسیاری از بیماریها و همچنین لذت بردن از غذا خوردن نیزموثراست.

 


 


امروزه ثابت شده است که بسیاری از بیماریها ریشه در عادات غذایی ناصحیح دارد.متاسفانه علیرغم اهمیت این موضوع ،در طب جدید آنگونه که باید و شاید به آن اهتمام نگردیده و تاحدودی از آن غفلت گردیده است.چگونه غذا خوردن از سوالاتی است که در مبحث اصول غذاخوردن صحیح مطرح می گردد.


1-هرگز با شکم سیرغذا نخورید!برخلاف عادات غلط و رایجی که بارسیدن وقت غذا،بایدغذا خورد،بهترین زمان برای غذا خوردن ،زمانی است که فرد احساس گرسنگی و میل به غذا خوردن داشته باشد.


2-قورت دادن لقمه غذا با آب و مایعات کاملا اشتباه است.باید ضمن اعتدال در مصرف آب و نوشیدنی همراه غذاحتی الامکان از خوردن آنها از نیم ساعت قبل از غذا و تا دو ساعت پس از غذا خودداری نمود.فراموش نکنید که مصرف نوشیدنی های غیرطبیعی و غیربهداشتی مانند انواع نوشابه های گازدار اکیدا ممنوع است.


3-حتما لقمه غذا را کوچک گرفته و از برداشن لقمه بزرگ اجتناب کنید. با لقمه بزرگ ،فرایند جویدن کامل نخواهد بودطعم غذا بخوبی احساس نمی شود،استعداد به چاقی افزایش یافته و احتمال ابتلا به بیماریهای گوارشی و سوء هاضمه بیشتر خواهد شد.


4-وجود بزاق و مخلوط شدن کامل لقمه غذا با آن برای هضم کامل غذا ضروری است و ابتکار تنها با جویدن کامل غذا امکانپذیر خواهد شد.اگر بهر دلیل احساس می کنید میزان بزاق دهان شما کافی نیست،حتما آن را با پزشکتان در میان بگذارید.


5-پس از آنکه لقمه را داخل دهان گذاشته و مشغول جویدن شدید قاشق را بر زمین بگذارید و به فکر تدارک و آماده سازی لقمه بعدی نباشید.با اینکار بدون تعجیل در فروبردن لقمه غذا آنرا بطور کامل جویده و از غذا خوردن لذا بیشتری خواهید برد.


6-موقع غذاخوردن بیش از آنکه به سفره و محتویات آن فکرکرده و ذهنتان به آنها مشغول گردد،به لقمه ای که در دهان گذاشته و آن را می جوید فکرکنید!


7-بهترین زمان برای قورت دادن لقمه غذا،زمانی است که آن را بطور کامل جویده و با بزاق کافی مخلوط کرده و به مایعی نسبتا رقیق تبدیل شده باشد و بلع آن آسان باشد.


8-طرزنشستن سرسفره غذا و یا میزغذاخوری هم مهم است.نشستن ناصحیح علاوه برایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر،تشدید گودی کمر،افزایش قوزپشت،ایجادخستگی و بالطبع کاهش لذت از غذاخوردن و...می تواند باعث بلع بی اختیار و زودهنگام لقمه غذا نیز گردد.بهتراست موقع غذاخوردن سرو شانه را کمی جلو بگیرید.


9-موقع خوردن غذاهای رقیق و آبکی حتما از قاشق کوچکتری استفاده کنید و قبل از قورت دادن آنها را خوب در دهان بچرخانید تاعلاوه برمخلوط شدن با بزاق ،دمای آن نیز تعدیل و به دمای دهان و لوله گوارش نزدیک گردد.


10-اگربا احساس گرسنگی کامل به غذا خوردن مشغول شده و اصول بالا را رعایت کنید،معمولا 30-20دقیقه برای سیری کافی خواهدبود و احساس لذت بخشی از غذاخوردن و سیرشدن به شما دست خواهد داد.این درحالی است که از نظر کمیت و میزان با رعایت اصول صحیح غذا خوردن ،غذای خورده شده بسیار کمتر(گاه تا یک چهارم)از زمانی است که این اصول رعایت نمی شوند. این موضوع در افراد چاق و پرخور مهم است.


11-یادتان نرود با احساس سیری و حتی چندلقمه قبل از آن،دست از غذا خوردن کشیده و ادامه ندهید. بیشترخوردن باری اضافی است برای معده و سیستم گوارش شما که باید منتظر عواقب ناگوار آن باشید.


دکتر حسین جمالیزاده-رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان