سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

استقامت قلبی عروقی نیاز اولیه تمام افراد (۲)

قدرت و استقامت عضلانی

قدرت و استقامت عضلانی

همانگونه در شماره قبل اشاره شد ابتدا فرد نیاز دارد تا آمادگی قلبی عروقی خود را بهبود ببخشد، اما پس از آن نیاز است تا فرد قدرت عضلانی خود را نیز ارتقاء دهد.

انجام فعالیت های روزانه، نیازمند این است تا قدرت عضلات در حدی باشند تا فرد بتواند بدون احساس فشار و خستگی فعالیت های خود را انجام دهد. برای مثال جهت بلند کردن و یا جابجا کردن وسایل منزل فرد نیاز دارد تا از قدرت کافی برخوردار باشد. ابتدا نیاز است تا مفهوم قدرت و استقامت عضلانی را بدانیم.  قدرت عضلانی در واقع به این معنا است که فرد بتواند در برابر یک مقاومت سنگین، نیرو وارد کند. برای مثال برداشتن یک شی سنگین و استقامت عضلانی را می توان این گونه معرفی کرد که فرد قادر باشد یک فعالیت قدرتی را برای یک زمان طولانی انجام دهد. برای مثال در دست گرفتن کیف و یا هر شی سنگین برای مدت طولانی استقامت عضلانی محسوب می شود.

فرد پس از اینکه یک دوره در فعالیت های هوازی شرکت کرد که معمولا یک دوره ۳ ماهه برای بهبود آمادگی قلبی عروقی افراد مبتدی توصیه می شود. پس از این دوره فرد برای تقویت عضلات خود نیاز دارد تا در فعالیتهایی شرکت کند که قدرت عضلانی وی را تحت تاثیر قرار دهد. این سری فعالیت های بدنی با شدت های متفاوت و با تناسب ویژگی های فرد می بایست طراحی شوند. ابتدا توصیه می شود فرد از تمریناتی با مقاومت کم برای تقویت عضلات خود استفاده کند. استفاده از کش های تمرینی با مقاومت های مختلف (از شدت کم تا شدت زیاد) که در بازار وجود دارند، می تواند گزینه خوبی برای تقویت عضلات در مرحله اول باشد که می توان تعداد زیادی حرکات را تنها با یک کش ۲ متری انجام داد. پس از یک دوره یکماه با این تمرینات می توان از توپ های طبی و توپ های فیزیو استفاده کرد که بخشی از بدن را حمایت می کنند تا مقدار فشار وارده به بخش دیگر بدن کمتر شود. پس از این مرحله که با توجه به میزان پیشرفت وضعیت بدنی تعیین می شود، فرد می تواند از تمریناتی استفاده کند که وزن بدن را می بایست تحمل کند. البته باید در این تمرینات دقت شود تا از تمریناتی استفاده کنید که با توجه به سطح آمادگی شما باشد. هم زمان با این نوع تمرینات می توانید از دمبل های سبک (کمتر از ۵ کیلوگرم) نیز استفاده کنید. درواقع این مدل تمرینی بهبود آمادگی جسمانی است که به نام (fitness) در میان مردم رایج هستند. پس از اینکه فرد آمادگی بدنی بهتری پیدا کرد می تواند از دستگاه های بدنسازی استفاده کند. پس از دستگاههای  بدنسازی استفاده از وزنه های آزاد، هالتر، کتل و... و. نیز قابل استفاده هستند. به یاد داشته باشید زمانی که فرد از قدرت و استقامت عضلانی قابل قبولی برخوردار شد، می تواند در فعالیت های شدیدتر مانند TRX که تمام بدن درگیر هستند، شرکت نماید. همچنین رشته ورزشی بادی پمپ (body pump) نیز زمانی قابل استفاده است که فرد از عضلات قدرتمندی برخوردار باشد.

محمد مهرتاش

دکتری بیوشیمی متابولیسم فعالیت های ورزشی- هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.