دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای در زمان شیوع ویروس کرونا

تغذیه و کرونا

بیماری همه‌گیر COVID-۱۹ که معمولاً آن را coronavirus نیز می‌نامند باعث ایجاد تغییرات زیادی در زندگی روزمره مردم در سراسر جهان شده است. بااین‌حال، کارهایی وجود دارد که می‌توان برای حفظ یک سبک زندگی سالم در این اوقات دشوار انجام داد. بر همین اساس همه تشویق می‌شوند از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دولت برای محافظت در برابر عفونت و انتقال COVID-۱۹ پیروی کنند. فاصله اجتماعی و بهداشت مناسب، بهترین محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-۱۹ است.

تغذیه مناسب قبل، حین و بعد از عفونت بسیار مهم است. عفونت‌ها به خصوص در مواردی که تب ایجاد می‌کنند، به بدن آسیب می‌رسانند، در این شرایط بدن به انرژی و مواد مغذی اضافی نیاز دارد؛ بنابراین، حفظ رژیم غذایی سالم در طول بیماری همه‌گیر COVID-۱۹ بسیار مهم است. درحالی‌که هیچ غذا یا مکمل‌های غذایی نمی‌توانند از ابتلا به COVID-۱۹ جلوگیری کنند، حفظ رژیم غذایی سالم بخش مهمی است که از سیستم ایمنی حمایت می‌کند.

با توجه به محدودیت‌های غذایی و نگرانی از نحوه تولید و عرضه مواد غذایی، می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. هنوز هم در این مواقع دشوار می‌توان یک رژیم غذایی سالم تهیه و مصرف کرد. رژیم‌های غذایی با توجه به عوامل زیادی ازجمله عادات غذا خوردن و فرهنگ متفاوت هستند. بااین‌حال، وقتی صحبت از غذا می‌شود، چیزهای زیادی وجود دارد که ما می‌دانیم چگونه می‌توانیم ترکیب مناسبی از مواد غذایی را برای رسیدن به یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنیم.

برای دستیابی به رژیم غذایی سالم شما باید:

  • در هر گروه غذایی (درشت مغذی‌های و ریزمغذی‌ها) و در تمام گروه‌های غذایی انواع مختلفی از آنها را بخورید تا از مصرف کافی مواد مغذی مهم اطمینان حاصل شود.
  • میوه و سبزی‌ بخورید. میوه‌ها و سبزی‌های تازه، ویتامین‌ها و فیبرهایی را که برای رژیم غذایی سالم به آنها نیاز داریم را تأمین می‌کنند. برای محدود کردن مراجعه به مغازه‌ها علاوه بر میوه و سبزی‌های تازه، می‌توانید از میوه و سبزی‌های منجمد یا کنسرو نیز استفاده کنید. این میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هستند. به‌هرحال، در کنسرو و فرآوری این محصولات، بعضی اوقات به مواد دیگر مانند قند، نمک یا مواد نگهدارنده اضافه می‌شودکه نباید این نکته را نادیده گرفت. حتماً برچسب ها پشت مواد غذایی را مطالعه کنید تا از محتوای مواد غذایی مطمئن شوید.
  • غذاهای سرشار از غلات سبوس دار، آجیل و چربی های سالم مانند زیتون، کنجد، بادام زمینی یا روغنهای دیگر سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده را مصرف کنید. چنین رژیم‌هایی ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را پشتیبانی کرده و به کاهش التهاب کمک کند.
  • میزان مصرف چربی ها، قند و نمک را مشاهده کنید. بسیاری از افراد در مواقع استرس زیاد از مواد غذایی برای حس آرامش استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد مصرف مواد غذایی شود. علاوه بر این، غذاهایی که با آنها آرامش پیدا می کنیم اغلب اوقات بسیار خوش طعم هستند زیرا از نظر چربی، قند، نمک و کالری در حد بالایی هستند. سعی کنید از خوردن بیش از حد این مواد، نه تنها به عنوان غذاهای آرام بخش، بلکه در همه چیزهایی که می خورید، خودداری کنید. باز هم برچسب های مواد غذایی در اینجا مفید هستند به طوری که مصرف کنندگان می‌توانند خرید و خوردن این مواد را محدود کنند تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.
  • همچنان به تمرین مصرف مواد غذایی خوب و سالم ادامه دهید. به دلیل بیماری همه‌گیر COVID-۱۹، ممکن است نگران امنیت مواد غذایی باشید. بااین‌حال، COVID-۱۹ یک ویروس تنفسی است و یک بیماری ناشی از بیماری قارچی نیست. هیچ مدرکی مبنی بر گسترش این بیماری از طریق تماس با مواد غذایی خریداری شده وجود ندارد. بااین‌حال، همیشه خوب است به یاد داشته باشید که چگونه می‌توانیم با تمرین، پنج کلید طلایی از ایمنی مواد غذایی تهیه کنیم: (۱) تمیز نگه دارید. (۲) خام و پخته جدا شوند. (۳) کاملا طبخ کنید. (۴) غذا را در دماهای ایمن نگه دارید؛ و (۵) از آب و مواد اولیه ایمن، استفاده کنید.
  • به طور مرتب آب بنوشید. آب رسانی خوب، عمدتاً از طریق نوشیدن مقدار کافی آب (۱۰-۸ لیوان در روز برای اکثر بزرگسالان) به سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. نوشیدن آب معمولی به جای نوشیدنی های شیرین همچنین به کاهش خطر مصرف زیاد کالری برای حفظ وزن سالم، کمک می‌کند.
  • همچنین می‌توانید مواد غذایی خود را بصورت آنلاین خریداری کرده و مستقیماً در منزل تحویل گیرید. در بسیاری از مناطق، این کار را می‌توان از طریق سوپر مارکت ها یا خرده فروشان بزرگ آنلاین انجام داد.
  • پیشنهاد می‌شود برای کاهش خطر اتلاف مواد غذایی غیر ضروری، بیشتر از نیاز خانواده خود خریداری نکنید. FAO همچنین توصیه می‌کند که ۷ گام ساده برای کاهش ضایعات مواد غذایی در سطح خانواده را در دستور کار قرار دهید. ۱) به مقدار لازم خرید کنید و از خرید اضافه پرهیز کنید ۲) از باقی مانده های قبل استفاده کنید ۳) فروشگاه هوشمند، ۴) میوه و سبزی‌ها "زشت" ( میوه های ارگانیک که به زیبایی میوه های ژنتیک نیستند)را بخرید، ۵) یخچال خود را بررسی کنید، ۶) تاریخ های مواد غذایی را مد نظر قرار دهید، ۷) زباله ها را به کمپوست تبدیل کنید.
  • پرهیز از غذا خوردن در خارج از منزل. در منزل غذا بخورید تا میزان تماس شما با افراد دیگر کاهش یابد و احتمال مواجهه با COVID-۱۹ کمتر شود. توصیه می کنیم بین خود و هر کس که سرفه می‌کند و یا عطسه می‌کند، حداقل ۲ متر فاصله داشته باشید. این امر همیشه در محیط های شلوغ اجتماعی مانند رستوران ها و کافه ها امکان پذیر نیست. ممکن است قطرات از افراد آلوده روی سطح و دست افراد (به عنوان مثال مشتریان و کارکنان) فرود آیند و با وجود تعداد زیادی از افراد که تردد دارند، نمی‌توانید بگویید که آیا دست ها به طور مرتب شسته می‌شوند و سطوح به اندازه کافی و سریع تمیز می‌شوند، ایمن هستند.
  • مصرف فیبرها را افزایش دهید. فیبر در یک سیستم گوارشی سالم نقش دارد و احساس پر بودن طولانی مدت را نشان می دهد که به جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. برای اطمینان از مصرف فیبر کافی، هدف ما این است که در تمام وعده های غذایی سبزی‌ها، میوه و غذاهای سبوس دار را در نظر بگیرید. غذاهای سبوس دار شامل جو، ماکارونی قهوه ای و برنج، کوئینوا و نان و گندم سبوس دار به جای غذاهای دانه تصفیه شده مانند ماکارونی سفید و برنج و نان سفید استفاده شود.

و فراموش نکنید که علاوه بر رژیم غذایی سالم، سایر عوامل سبک زندگی بخش مهمی از حفظ سلامتی و سیستم ایمنی سالم هستند. یک شیوه زندگی سالم شامل استراتژی های دیگری از قبیل:

  • عدم استعمال دخانیات
  • ورزش منظم
  • خواب کافی
  • به حداقل رساندن و مقابله با استرس است.

دکتر محمد مهرتاش-مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.