شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

سالمندان از ورزش غافل نشوند

ورزش سالمندان

همه می دانند که ورزش برای ما خوب است. اما این فواید فقط برای افراد جوان، سالم و کودکان نیست. همچنین یکی از بهترین راه های مقابله در برابر سخت ترین جنبه های پیری است.

ورزش نه تنها سلامت قلب و ریه را بهبود می بخشد، بلکه تحقیقات نشان می دهد که حتی فعالیت بدنی متوسط برای مغز، استخوان ها، عضلات و خلق و خو نیز مفید است. مطالعات متعدد نشان داده اند که ورزش مادام العمر ممکن است افراد را برای مدت طولانی تری سالم نگه دارد. تاخیر در شروع ۴۰ بیماری مزمن؛ جلوگیری از زوال عقلی؛ کاهش خطر زمین خوردن؛ کاهش افسردگی، استرس و اضطراب؛ و حتی ممکن است به مردم کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند.

محققین می گویند: «ورزش بهترین استراتژی دفاعی و ترمیم است که ما باید با عوامل مختلف پیری مقابله کنیم.» این به خودی خود نمی تواند پیری را معکوس کند. آنها هشدار می دهند، اما "شواهد روشنی وجود دارد که ورزش می تواند مکانیسم لازم برای ترمیم DNA را فعال کند."

بنابراین، هرچه زودتر شروع کنید و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید، بهتر است. فعالیت بدنی در هر سنی مهم است. تحقیقات در مورد اثرات ورزش بر ساکنان خانه سالمندان، بهبودهایی را در توانایی های جسمی و شناختی و همچنین در سلامت روان آنها نشان داده است.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اگرچه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲، سرطان یا سایر شرایط پیری ممکن است تا سنین میانسالی یا بعد از آن به طور قابل‌توجهی افزایش نیابد، زیست‌شناسی اساسی برای این شرایط در اوایل زندگی در حرکت ژنتیک و عوامل سبک زندگی که انتخاب می‌کنید این مسیر را تعیین می‌کنند، اما این عوامل می‌توانند بر احتمال ابتلا به بیماری در هر نقطه تأثیر بگذارند. بنابراین، چیزی به نام خیلی کم، خیلی دیر وجود ندارد.»

خبر خوب این است که برای بهره مندی از مزایای ضد پیری ورزش، نیازی به دویدن ماراتن یا رفتن به باشگاه ندارید. حتی فعالیت بدنی متوسط ​​مانند رفتن از پله‌ها به جای آسانسور، باغبانی یا پیاده‌روی - فواید جسمی و شناختی دارد، البته تا زمانی که آن را به طور منظم انجام دهید. در اینجا فقط برخی از روش هایی که تحقیقات نشان می دهد فعالیت منظم برای سلامتی شما مفید است، آورده شده است.

*ورزش باعث افزایش قدرت عضلانی می شود،

 افراد سالمند توده عضلانی و قدرت خود را از دست می دهند، وضعیتی که به عنوان سارکوپنی شناخته می شود. دانشمندان می گویند تمرین مقاومتی یکی از بهترین راه ها برای کمک به کاهش این فرایند است. این نه تنها قدرت عضلانی را حفظ می کند، بلکه فعالیت های روزمره مانند پخت و پز، تمیز کردن و بالا رفتن از پله ها را کمتر دشوار می کند. همچنین می تواند به کاهش حساسیت به بیماری، بهبود سلامت مغز و خلق و خوی کمک کند و به شما کمک کند استقلال خودتان را برای مدت طولانی تری حفظ کنید. محققان دانشگاه آلاباما دریافتند که تمرینات مقاومتی برای افراد مسن، بی‌خطر و موثر است و میزان آسیب‌ها در تمام سنین و شدت‌ها بسیار کم و مشابه است.

*ورزش تراکم استخوان را بهبود می بخشد

برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها، بدن استخوان قدیمی را تجزیه و با بافت استخوانی جدید جایگزین می‌کند - اما در حدود ۳۰ سالگی، افزایش توده استخوان متوقف می‌شود. در ۴۰ و ۵۰ سالگی، شما به آرامی شروع به از دست دادن توده استخوان بیشتری نسبت به آنچه می سازید می کنید. ورزش می تواند به افزایش تراکم استخوان در جوانی کمک کند و از پوکی استخوان جلوگیری کند، بیماری که استخوان را ضعیف می کند و خطر شکستگی را با افزایش سن، افزایش می دهد. به گفته بنیاد ملی پوکی استخوان، تقریبا نیمی از بزرگسالان ۵۰ ساله و بالاتر در معرض خطر شکستگی استخوان به دلیل پوکی استخوان هستند که سالانه ۱۹ میلیارد دلار برای سیستم سلامت هزینه دارد. اما این بدان معنا نیست که افراد مسن ناتوان هستند. انجام ورزش های تحمل وزن در طول زندگی به افزایش توده و قدرت استخوان کمک می کند. از آنجایی که پوکی استخوان زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند، فعالیت هایی مانند پیاده روی یا ایروبیک به ویژه پس از یائسگی مهم است. در حالی که افراد مسن نمی توانند توده استخوانی بیشتری به دست آورند، فعالیت بدنی می تواند به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک کند. فعالیت‌های کم‌تأثیر مانند دوچرخه‌سواری، یوگا و شنا برای تأثیر بر کاهش استخوان کافی نیستند، اما وقتی با ورزش‌های تحمل وزن ترکیب شوند، می‌توانند به بهبود تعادل و کاهش خطر زمین خوردن  و شکستگی کمک کنند.

*ورزش می تواند تلومرها را طولانی کند

تلومرها کلاهک‌هایی هستند که در انتهای رشته‌های DNA قرار دارند، شبیه به کلاهک روی بند کفش. طول آنها با افزایش سن، کاهش می یابد و این به پیری سلولی کمک می کند، به این معنی که سلول ها دیگر نمی توانند تقسیم شوند. طول تلومر با برخی بیماری‌های مزمن، به ویژه فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی مرتبط است. چندین مطالعه نشان داده اند که سطوح بالاتر فعالیت بدنی با طول تلومرهای طولانی تر در برخی افراد در مقایسه با افرادی که بی تحرک هستند، مرتبط است. به نظر می رسد این امر به ویژه در افراد مسن صادق است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این رابطه علت و معلولی است یا خیر، و این احتمال وجود دارد که چندین فرآیند بر طول تلومر تأثیر بگذارد. اما به طور کلی اعتقاد بر این است که تلومرهای بلندتر برای کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مفید هستند.

*ورزش می تواند عملکرد ذهنی و شناخت را بهبود بخشد

به گفته موسسه ملی پیری، توانایی شما برای جابه‌جایی سریع بین وظایف، برنامه‌ریزی یک فعالیت و نادیده گرفتن اطلاعات نامربوط، همه نشانه‌های عملکرد شناختی خوب هستند. فعالیت بدنی در حال حاضر به عنوان یکی از امیدوارکننده ترین روش ها برای بهبود عملکرد ذهنی در طول زندگی و کاهش خطر زوال عقلی مرتبط با افزایش سن دیده می شود. در حالی که محققان هنوز نمی توانند با اطمینان بگویند که ورزش واقعا می تواند از زوال عقل جلوگیری کند، مطالعات نشان می دهد که فعالیت بدنی بیشتر با کاهش خطر زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر مرتبط است.

همانطور که دانشمندان به تحقیق در مورد اثرات ورزش ادامه می‌دهند، به انواع مزایای هیجان‌انگیز پی می‌برند. به عنوان مثال: «ورزش عضلات، میوکین‌هایی را تولید می‌کند که مولکول‌های کوچکی هستند که همه نوع فوایدی در مغز شما دارند. همچنین یکی از راه‌های بهبود کیفیت خواب شماست و ما می‌دانیم که کیفیت خواب شما به کیفیت سلامتی شما مرتبط است.

هنوز چیزهای زیادی در مورد تأثیر ورزش بر روند پیری نمی دانیم، اما چیزی که می دانیم این است: فعالیت بدنی منظم - پنج بار در هفته، حداقل ۳۰ دقیقه در روز - بهتر از بی تحرکی است. لازم نیست این کار را یکباره انجام دهید. و به نظر می رسد ترکیبی از تمرینات هوازی و مقاومتی بیشترین فواید را برای اکثر افراد فراهم می کند.

از همه مهمتر، هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

دکتر محمد مهرتاش- هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.