یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶

بهداشت وسلامت روان

امروزه سلامت روان یکی از نکته های مهم در بحث های مختلف بهداشتی و اجتماعی است.زیرا تحقیقات نشان داده است بی توجهی به بهداشت روان باعث صدمات و خسارتهای مختلف بهداشتی واجتماعی میشود که گاهی اوقات جبران ناپذیراست.

 


 


تعریف بهداشت روان:


بهداشت روان ،سازگاری انسان با دنیای اطراف خود ،داشتن احساسات مثبت در درون خود،همچنین داشتن ارتباطات موثر و مناسب با اطرافیان خود و توجه و اهمیت دادن به دیگران است.


شاخص های سلامت و بهداشت روان:


1-درزمینه فردی


2- در زمینه های اجتماعی و ارتباطی


درزمینه فردی:


*داشتن احساسات مثبت مانند شادی و رضایت درون خود


*توانایی عشق ورزیدن نسبت به خود ودیگران


*آگاهی از درون و بیرون خود


*هماهنگی بین ارزشها و علاقه های خود


*داشتن دیدگاه واقع بینانه نسبت به زندگی


*داشتن هدف های سالم و دنبال کردن هدف های خود در زندگی


در زمینه اجتماعی و ارتباطی


-داشتن ارتباطات سالم با اطرافیان خود


-سازگاری انسان با محیط اطراف خود


ابعاد مختلف بهداشت روان


بعدجسمی(بدنی)


افرادی که از بیماری ها یا مشکلات جسمی رنج می برند از سلامت روانی کمتری برخوردارند.


هرچه جسم فرد از سلامت ،قدرت و توانایی بیشتری برخوردار باشد، برسلامت روانی فرد نیزافزوده می شود به همین دلیل ورزش،تغذیه صحیح و نداشتن بیماری جسمانی می تواند به افزایش بهداشت روانی کمک کند.


بعد عاطفی،هیجانی(احساسی)


احساسات و هیجان نقش مهمی در بهداشت روانی دارند، افرادی که احساسات مثبت بیشتری دارند از بهداشت روانی بیشتری نیز برخوردارند.نمونه هایی از احساسات مثبت عبارت است از: سرزندگی،شادی،نشاط،افتخار بالیدن به خود و...


بعدشناختی(فکری یا ذهنی)


هرچه فرد از نظر ذهنی و فکری ارامش و آسودگی بیشتری داشته باشداز بهداشت روانی بیشتری نیز برخوردار است.فکر و خیال ،وسواس ،نگرانی و آشفتگی فکری از موانع بهداشت روان است.


بعدرفتاری(علمی)


افرادی که از بهداشت روانی بیشتری برخوردارند دارای رفتارهای سالم و مثبت هستند و برعکس افرادی که کارهای ناشایست و ناسالم انجام میدهند، بهداشت روانی کمتری دارند.


بعداجتماعی


همانطور که گفته شد داشتن ارتباطهای اجتماعی سالم و مثبت اساس بهداشت روان است افرادمنزوی که با کسی ارتباط برقرار نمی کنند یا افرادی پرخاشگر که به دیگران بی احترامی می کنند دارای بهداشت روانی ضعیف هستند.


بعدمعنوی


یکی از شاخص های مهم سلامت روان داشتن ارتباط معنوی است. تحقیقات نشان داده است افرادی که اعتقادات مذهبی انسانی یا اخلاقی دارند از نظر بهداشت روانی در درجات بالاتر و بهتری قرار دارند و دیرتر در مقابل سختی های زندگی از پا در می آیند.


بی اعتقادی ،بدبینی،باورهای اشتباه مانند اعتقاد به (بدشانسی)از جمله اعتقادی های اشتباهی است که بهداشت روان را به خطر می اندازد.


عوامل موثر برسلامت روان:


1-عوامل ارثی


2-عوامل خانوادگی


3-عوامل روانی و فردی


4-عوامل اجتماعی


5-عوامل معنوی


اصول بهداشت روان:


الف-برداشت دقیق و واقع بینانه


ب-خودشناسی


ج-توانایی کنترل اختیاری رفتار


د-عزت نفس و خود را قبول داشتن


ه-توانایی برقراری ارتباط محبت آمیز


و-فعالیت ،تلاش و پرحاصلی


تاثیر فعالیتهای ورزشی در بهداشت روان هدف نهایی فعالیتهای ورزشی و تربیت بدنی توسعه شخصیت انسانی و توانا کردن افراد در جنبه های متنوع،اجتماعی،روانی ،جسمی و عاطفی زندگی است.


مریم خائف-مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان