شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

بهداشت محیط کار

زندگی ماشینی و صنعتی امروزی انسان ها را از انجام فعالیت های روزمره زندگی و حرکات مناسب بدنی که از ضروریات ادامه حیات هستند ،بازداشته است.اتومبیل ها ،آسانسورها و وسایل خودکار وظایفی را که در زمانی عضلات انسان آن ها را انجام می داده به عهده گرفته اند.

 


 


آمارها نشان می دهند 40 درصد کسانی که به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه می نمایند در نتیجه فقرحرکتی ،دچار اختلالات جسمانی می باشند.وجود چنین مشکلاتی لزوم و ضرورت پرداختن به فعالیت بدنی را در جامعه بیش از پیش دارای اهمیت می کند.


کاربرد رایانه با وجود مزایای فراوان تبعات منفی هم دارد.کافی است به هشدارهای گاه به گاه پزشکان درباره پیشگیری از بیماریهای ناشی از نشستن های طولانی و خیره شدن به صفحه مانیتور توجه کنید.هنگام کار با رایانه اگر بیش از حد به جلو خم شوید برشانه و عضلات گردن به علت تحمل وزن سرفشار زیادی وارد میشود. به همین علت هنگام کار با رایانه پشت خود را تا حد امکان صاف نگه دارید و از خم شدن روی صفحه کلید بپرهیزید.برای یادآوری این نکته یک تکه کاغذ روی صفحه نمایش بچسبانید و هربار که آنرا می بینید وضعیت نشستن خود را تنظیم کنید.


هرنوبت بیش از 30 دقیفه با رایانه کار نکنید پس از 30 دقیقه چند قدم راه بروید و با نرمش های ساده،گردن،بازو،مچ و دست و پا را حرکت دهید .فاصله چشمان شما با صفحه نمایش باید بین 50تا60سانتیمتر باشد.سعی کنید چشمان شما با قسمت بالای صفحه نمایش طوری تنظیم شود که ستون فقراتتان صاف باشد. اگر صفحه نمایش در یک خط مستقیم قرار بگیرد برای چشمان شما راحتی بیشتری به همراه خواهد داشت و برای جلوگیری از خستگی چشم هر 30 دقیقه به مکانی دور نگاه کنید.برای تنظیم بهتر صفحه نمایش می توان از صفحه متحرک استفاده کرد تا با مهیا کردن مناسب ترین شرایط دید از خستگی چشم و سایر عوارض چشمی و ناراحتی ها و عوارض استخوانی و ماهیچه ای جلوگیری کرد.


میزکار


استفاده از میزاستاندارد نقش مهمی در پیشگیری از عوارض رایانه دارد. ارتفاع میز باید بین 66تا 71سانتی متر ،همچنین ارتفاع سطح میزکار باید قابل تنظیم و فضای در نظر گرفته شده برای پاها کافی باشد.سطح میزباید به اندازه ای بزرگ باشد که جای کافی برای تمامی اشیا و وسایل وجود داشته باشد.


صندلی کار


ارتفاع صندلی باید41تا51سانتی متر و در حد امکان قابل تنظیم باشد.رویه صندلی باید از جنسی باشد که اصطلاحا بتواند تنفس کند ،هوا را از خود عبور دهد و موجب تعریق نشود. عرض پشتی صندلی باید حداقل 32تا36سانتی متر و ارتفاع آن حداقل 95تا110 سانتی متر باشد.پشتی صندلی باید قوس مقعر داشته باشد تا گودی کمر به راحتی در آن جای گیرد.صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار و دسته با ارتفاع میز مطابقت داشته باشد.شیب 5تا15 درجه کف صندلی تمایل به جلو و عقب را امکان پذیر می سازد.پایه و چرخ های صندلی باید محکم و استاندارد در نظر گرفته شود.برای جلوگیری از بی حسی پا می توانید از زیرپایی استفاده کنید.


صفحه کلید


1-صفحه کلید مورد استفاده باید در دسترس فرد و در محلی قرار گیرد که در هنگام کار با آن ،ساعد و بازوها زاویه ای بین 80تا100درجه ایجاد نمایند.دراین حالت باز وباید به زمین عمود باشد و مچ نباید هیچ گونه فشاری را متحمل شود و نباید به بالا پایین با داخل خم شود.برای این منظور می توان از تکیه گاه مخصوصی استفاده نمود.


2-صفحه کلید باید از بدنه کامپیوتر مجزا باشد.


3-صفحه کلید باید بطور دقیق در جلوی فرد قرار گیرد.


ماوس


-امروزه ماوس ها با شکل های مختلف وارد بازار شده اند. بنابراین انتخاب ماوس عامل مهمی در هنگام کار با کامپیوتر می باشد.


-حتی المقدور ماوس و صفحه کلید هم سطح باشند


-درهنگام کار با ماوس،مچ دست و ساعد بایستی دارای تکیه گاه باشند.


-از کلیدهای میانبر به جای استفاده از ماوس کمک بگیرید.مانند: Ctrl+s برای ذخیره کردن و ...


-ازپدهایی که امروزه به عنوان پد طبی مطرح می باشد استفاده گردد.


-همچنین هنگام کار با رایانه توجه داشته باشید که مچ دست شما نباید در حالت خم قرار گیرد و در زمان استفاده از صفحه کلید ،موشواره و سایر وسایل ورودی ،مچ دست در امتداد ساعد باشد تا دچار عوارض مزمن مچ دست نشوید .به طور کلی هنگام کار با رایانه ،بازوها و آرنج ها زمانی آرامش دارند که نزدیک بدن باشند.


وضعیت نشستن و استفاده از کامپیوتر


با یک معاینه کوتاه متوجه می شوید که آیا صندلی شما مشکل ساز هست یا خیر.آیا ارتفاع صندلی شما طوری هست که قرارگیری شما بدون اشکال و خمیدگی یا کش آمدن عضلاتتان انجام بگیرد؟مشکلی با تنظیم صفحه کلید و صندلی خود ندارید؟اگر مشکلی هست یک صندلی دیگر را امتحان کنید .ازهمه مهمتر این است که صندلی خریداری کنید که مخصوص افرادی با مشکلات پشت طراحی شده است. این صندلی ها شاید گران باشد یا خنده دار به نظر برسند اما درد موضوع خنده اوری نیست و اگر چیزی بتواند در کم کردن یا پیشگیری از درد کمک کند باید از آن استفاده کرد. در نهایت دلایل متعددی برای بروز درد پشت و یا گردن وجود دارند و خودتان بهتر از هر کس می توانید آن را بیابید.فقط نکته در این است که این درد بیش از هرچیز ریشه ای فیزیکی دارد .بیش از حد به امکانات روانی بروز چنین دردهایی نیاندیشید.چون تنش های عصبی،نارضایتی شغلی،فشارهای عصبی کمبود خواب و...ممکن است گاهی موجب درد شوند .اما گردن درد ،گردن درد است و هنگامی می توانید با اجرای نکات ساده آنرا برطرف کنید چرا زندگی را به کام خود تلخ می کنید.


مردم به سادگی وقت بسیاری را به حالت نشسته می گذرانند.شیوه نشستن آنها همراه با حرکات مکانیکی و تکرار شوند و اینکه مدت طولانی در یک حالت قرار گرفته اند دردهای مختلفی در بدن آنها ایجاد می کند که در صورت تغییر رویه ندادن به شکل مزمن درخواهد آمد .مشکلات عمده ای که کاربران کامپیوتر از آن شکایت دارند هر نوع درد عمومی تا دردهای موضعی چون گردن درد ،درد قسمت های بالایی یا پایینی پشت و دردهایی در مچ دست و لگن را در برمی گیرد.علائم هشداردهنده جدی تری چون خواب رفتگی یا بی حسی نشان مشکلات جدی تر و مزمن تری هستند که در اثر جدی نگرفتن دردهای کوچک در طول زمان ایجاد شده اند.هنگامی که دلیل چون آسیب های ناشی از زمین خوردگی یا تصادفات و...نداشته باشید دلیل آن معمولا به نوع کار بستگی دارد.


 


کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان