یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰

نقش درشت‌مغذی‌ها و ریز مغذی ها درکاهش ابتلا به بیماری کرونا

مطلب علمی

 در بین  انواع پروتئین ها، گوشت سفید و تخم مرغ به افزایش ایمنی بدن کمک بیشتری می کنند. اگر رژیم گیاهخواری دارید، حبوبات و سویا را جایگزین پروتئین های حیوانی کنید. چون هورمون ها و مواد ضدالتهابی در بدن از پروتئین ها ساخته می شوند. (پروتئین ها)

روغن های گیاهی از قبیل روغن کانولا، ذرت و زیتون را به رژیم روزانه خود اضافه کنید چون اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ که در روغن های گیاهی هستند خواص ضد التهابی دارند. (چربی ها)

در بین انواع کربوهیدرات ها، نان جو بهتر از نان سفید است. به علاوه فیبرهای موجود در نان و غلات سبوس دار به تنظیم میکروب های روده ای کمک می کند که می توانند سیستم دفاعی بدن را بهبود بخشند. اگر نان و برنج سفید استفاده می کنید به ماست یا غذای خود سبوس آماده اضافه کنید. چرا که کربوهیدرات های با جذب سریع ظرفیت ضد التهاب بدن را کاهش می دهند. (کربوهیدرات ها)

ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین های A ,E ,D ,K از مسیرهای متفاوتی سبب افزایش ایمنی می شوند. ویتامین های محلول در آب مثل ویتامین های گروه B و ویتامین C نیز در افزایش ایمنی کمک کننده هستند. برخی مواد معدنی مثل روی و آهن نیز در افزایش سطح ایمنی کمک کننده هستند. (ویتامین ها و مواد معدنی)

بهتر است از تمام سبزیجات با رنگ های مختلف مثل قرمز، نارنجی، زرد، آبی، بنفش، سفید و سبز در طول هفته استفاده شود. تمام سبزیجات حاوی پلی فنول و آنتی اکسیدان های دیگر هستند. اما برخی انواع مثل پیاز و سیب زمینی میزان بیشتری پلی فنول دارند. میوه های رنگی مثل انگور قرمز، گیلاس، آب سیب، آلو سیاه، پرتقال، گریپ فروت، تمشک و بلوبری و همچنین چای سیاه و قهوه حاوی پلی فنول هستند. (حاوی فیتوکمیکال وپلی فنول)

دکتر مجتبی خادم، مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.