چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷

/یازدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی/

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:افزایش مشارکت مردم در فعالیت های ورزشی هزینه های دولت را کاهش می دهد

محمد

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،گفت: امروزه افزایش مشارکت مردم در فعالیت های ورزشی و حضور در عرصه های ورزش سلامت جسم و روان مردم را در پی دارد و هزینه های کشور و دولت به ویژه در بخش درمان را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر علی نوبخت روز چهارشنبه در یازدهمین کنگره پزشکی ورزشی، افزود: تصور عمومی این است که توسعه پایدار نیاز به سرمایه گذاری و تکنولوزوژی دارد اما حقیقت این است که نیاز به توسعه انسانی و به عبارتی سلامت جسمانی و روانی مردم نیاز اصلی است.  

وی اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی و سرمایه گذاری نمی تواند توسعه در پی داشته باشد زیرا درحالی که امروز جاده های کشور پر از خودروهای پیشرفته خارجی است اما آمار مرگ در جاده های ایران همچنان بالاست یا اگرچه مردم می دانند سفر و تفریح آرامش در پی دارد اما زباله های موجود در سواحل و جنگل ها بیانگر چیز دیگری است.  

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه به توسعه انسان در برنامه ششم توسعه، گفت:برنامه های زیادی در برنامه توسعه ششم دیده شده اما باید توسعه انسان با نقش ورزش در این توسعه نیز مورد توجه قرار گیرد.  

نوبخت با طرح این سوال که نقش ورزش در توسعه انسانی چیست، افزود: ورزش سلامت جسم و روح را در پی دارد و بسیاری از مردم اگرچه ورزشکار نیستند اما ورزش حرفه ای را دوست داشته و دنبال می کنند و در نتیجه موفقیت های ورزشی می تواند موجب افزایش نشاط و شادی در جامعه و خانواده ها شود.  

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه امروز افسردگی یکی از معضلات کشور است، افزود: انجام فعالیت ورزشی یا تماشای مسابقات ورزشی یا حضور در اماکن و فضای ورزشی می تواند درصد افسردگی مردم را کاهش داده و جامعه ما را از وضعیت افسردگی خارج کند و خروج از افسردگی بدون توسعه و پیشرفت ورزش همگانی و حرفه ای غیر ممکن است.  

نوبخت درخصوص معضل استفاده از داروهای غیرمجاز نیروافزا در بین برخی ورزشکاران نیز گفت، گاهی برخی از افراد می خواهند عضلاتشان را تقویت کنند اما چون علم استفاده از این داروها را ندارند نه تنها عضلاتشان تقویت نمی شود بلکه کلیه ها و کبدشان نیز آسیب می بیند و به دلیل افزایش پتاسیم حتی منجر به مرگ آنان نیز می شود.  

وی ادامه داد: هر از گاهی خبر مرگ ناگهانی جوان یا ورزشکاری را می شنویم و مردم نمی دانند که مصرف اشتباه مکمل ها و داروها باعث مرگ این افراد شده است.  

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بهداشت روانی ورزشکاران گفت: ورزشکاران برای تحقق موفقیت در میادین ورزشی نیاز به آرامش روانی دارند که تحقق این ارامش بهداشت روانی لازم دارد.  

وی خاطرنشان کرد: وقتی ورزشکاری دغدغه اقتصادی و اجتماعی نداشته باشد به طور قطع با آرامش روانی در عرصه ورزشی فعالیت می کند و اصلا نیازی به تقویت با مکمل های غذایی و دارویی نیز ندارد زیرا انگیزه کافی و روحیه بالا دارد.

نوبخت با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته شرکت های بیمه ای ورزشکاران و ورزش دوستان را بیمه می کنند، ادامه داد:بیمه ها در کشورهای پیشرفته با توزیع بلیت رایگان زمینه را برای حضور مردم در فضاها یا اماکن ورزشی فراهم می کنند و می دانند از نظر اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی حتی حضور مردم در این اماکن نشاط جامعه را افزایش داده و ضریب بیماری را کاهش می دهد و هزینه های بیمه در سطح قابل توجهی کاهش می یابد.


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.