پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

فدراسیون پزشکی ورزشی و شعار سال سازمان بهداشت جهانی

افسردگی....

لاله سامع

سازمان بهداشت جهانی هر ساله به مناسبت روز جهانی بهداشت، شعاری را به عنوان شعار سال مطرح می‌کند. شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ درباره‌ی اختلال افسردگی است. شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷، با من سخن بگو (با من حرف بزن – Let’s Talk) است. 

افسردگی اختلال روانی است که گروه گسترده‌ای از مردم در سراسر جهان به آن دچار هستند و از آن رنج می‌برند. یکی از ویژگی‌های مهم افسردگی این است که افراد گوشه‌گیر می‌شوند، از گفت‌ وگو با دیگران دوری می‌کنند و از سخن گفتن خودداری می‌کنند. چنین رفتارهایی به افزایش افسردگی در فرد می‌انجامد. گام نخست این است که اگر احساس ناراحتی و افسردگی می‌کنید با نزدیکانتان به درد و دل و گفت‌وگو بپردازید. اگر احساس می‌کنید زندگیتان دچار نابسامانی شده است و دیگر از چیزی لذت نمی‌برید و میل به گوشه‌گیری دارید از روان‌شناس کمک بگیرید تا دچار افسردگی نشوید.

افسردگی چیست؟
افسردگی یک اختلال شخصیتی است که با حداقل دو هفته غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقمندی به فعالیتهایی که معمولا لذت بخش است به همراه ناتوانی در انجام امور روزمره همراه است. علاوه بر این افراد مبتلا به افسردگی معمولا چند تا از علائم ذیل را دارند: ازدست دادن انرژی، تغییر در اشتها، کم خوابی یا خواب زیاد، اضطراب، کاهش تمرکز، تردید، بی قراری، احساس بی ارزشی، احساس گناه یا نا امیدی و افکار خود آزاری یا خودکشی.
اهمیت صحبت کردن در مورد افسردگی بعنوان یک جزء حیاتی از درمان است. از موانع باقیمانده برسر راه بیماران افسرده جویای کمک در سراسر جهان، برچسب بیماریهای روانی از جمله افسردگی است. صحبت کردن در مورد افسردگی چه با یکی از اعضای خانواده، دوست یا کارکنان پزشکی در گروه های بزرگ تر (برای مثال در مدارس، محل کار و محیط اجتماعی)، یا در مکان های عمومی، در اخبار رسانه ها و بلاگ ها یا رسانه های اجتماعی به شکستن این برچسب کمک می کند، در نهایت منجر به این می شود که افراد بیشتری متقاضی کمک باشند.
افسردگی می تواند هر کسی را در هرسن، جنس و موقعیت اجتماعی تحت تاثیر قرار دهد؛ اما در این بین نوجوانان و جوانان، زنان در سنین باروری (بویژه پس از زایمان) و سالمندان (بالای ۶۰ سال) بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.
بنابراین این چنین می توان گفت که:
• افسردگی یک اختلال روانی شایع است که مردم در تمام سنین، در تمام سطوح زندگی و تمام کشورها را تحت تاثیر قرار میدهد.
• فقر، بیکاری، اتفاقات زندگی مانند مرگ عزیزان یا بهم خوردن رابطه عاطفی، بیماری جسمی و مشکلات ناشی از مصرف الکل و سو مصرف مواد، منجر به افزایش خطر ابتلا به افسردگی میشود.
• افسردگی باعث اضطراب می شود و می تواند روی توانایی افراد برای انجام حتی ساده ترین کارهای روزمره اثر بگذارد و حتی گاهی اوقات منجر به ایجاد پیامدهای ویران کننده در روابط خانوادگی و دوستان شود.
• افسردگی درمان نشده می تواند مانع کار کردن و روابط خانوادگی و زندگی افراد شود.
• در بدترین حالت، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود.
• افسردگی می تواند بطور موثری پیشگیری و درمان شود. درمان معمولا شامل یکی از راههای صحبت کردن (مشاوره - گفتگو) یا داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از این دو می باشد.
• غلبه بر نشانه های افسردگی که غالبا با افسردگی است، منجر به دریافت کمک توسط افراد بیشتری میشود.
• صحبت کردن با افراد مورد اعتماد می تواند اولین قدم به سمت بهبود افسردگی باشد.
ورزش چگونه کمک می کند؟
فعالیت بدنی منظم، به تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند، یعنی همان کاری که داروهای ضد افسردگی با شما انجام می‌دهند. همچنین برخی از ورزش‌ها، مواد شیمیایی که می‌توانند افسردگی را بدتر کنند را نیز در بدن کاهش خواهند داد. ورزش می‌تواند اعتماد بنفس شما را افزایش دهد، اخلاقتان را خوب کند، و خواب آرامی به شما هدیه دهد. بعلاوه برخی از ورزش‌ها شما را به تعامل با دیگران، بازی‌های گروهی و یا رفتن به باشگاه وا می‌دارد. و همین اتفاق می‌تواند انزوای اجتماعی که در بین بسیاری از افسرده‌ها مشترک است را نیز بهبود ببخشد.
نوع ورزشی که انجام می‌دهید، به اندازه‌ی تناوب و طول ورزشتان مهم نیست. با انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، و سه تا پنج روز در هفته، می‌توانید به اندازه‌ی قابل توجهی افسردگی‌تان را کاهش دهید. اما فعالیت به مقدار کمتر هم کمکتان خواهد کرد، مخصوصا اگر ورزش شدیدی همچون دویدن یا دوچرخه سواری انجام دهید.
دکتر لاله سامع- رییس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.