یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

محمدیان در گفت وگو با پایگاه خبری پزشکی ورزشی تا کید کرد؛

تلاش برای پایان دادن به نگرانی های سلامت در بعد قهرمانی ورزش بانوان

فریبا محمدیان

معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان با درخشان توصیف کردن عملکرد دولت یازدهم در حوزه ورزش بانوان ، ابراز امیدواری کرد که فرصت به بار نشستن توسعه زیرساخت های ورزش بانوان و برنامه های پزشکی ورزشی که به همین منظور طراحی شده ، همچنان فراهم باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، فریبا محمدیان که به منظور بازدید از فدراسیون پزشکی ورزشی در محل این فدراسیون حضور یافته بود درباره عملکرد حوزه ورزش بانوان در سال های اخیر به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه بانوان در هر سه بعد ورزش یعنی همگانی، قهرمانی و حرفه ای فعالیت دارند ، خوشحالم که یادآور شوم در سال های اخیر توفیقات خیلی خوبی در این ابعاد حاصل شده است ،به طور مثال در حوزه قهرمانی حد فاصل سال های 92 تا 95 شاهد رشد 5/1برابری مدال آوری بانوان بودیم. در حوزه همگانی نیز شاهد استقبال یک و نیم برابری بانوان به ورزش هستیم. در  تعداد مربیان ، داوران و دوره های آموزشی برگزار شده برای بانوان شاهد رشد چشمگیری هستیم و به طور کلی اولین های قابل توجهی در ورزش بانوان رقم خورده است.

زیرساخت هایی که به کمک شکوفایی آمده است

 او در این باره اضافه کرد: با این حال امیدواریم فعالیت ها و سرمایه گزاری هایی که در بخش توسعه زیر ساخت ها صورت گرفته را به شکوفایی برسانیم ، چرا که حاصل فعالیت های زیربنایی سریعا خودش را نشان نمی دهد. مثل ساخت انواع سالن های ورزشی و برنامه ریزی دقیقی که برای استفاده بانوان از محیط ورزش صورت گرفته که قطعا در سال های آتی تاثیر خود را نشان داده و شکوفا می شود.

معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان خاطر نشان کرد: نتیجه توسعه این زیر ساخت ها فقط در زمینه مدال آوری نخواهد بود ، بلکه افزایش نشاط و شادابی  خانواده را به دنبال دارد، لذا نباید سالن ورزشی را فقط یک سوله یا سازه ورزشی دید ، بلکه تاثیر حضور بانوان در محیط ورزش بر دیگر بخش های جامعه غیر قابل انکار است و دیگر بخش ها نیز از ثمره سلامت جسمی و روانی بانوان منتفع خواهند شد، یعنی شاهد افزایش بهره وی خواهیم بود.

اهتمام فدراسیون پزشکی ورزشی و برنامه های متعدد برای بانوان

وی با اشاره و تقدیر از تلاش های فدراسیون پزشکی ورزشی برای توسعه ورزش بانوان ، تصریح کرد: در چند ماه گذشته با همکاری خوب دکتر غلامرضا نوروزی( رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی)، فعالیت ها در این بخش توسعه چشمگیری داشته و در همین راستا  برنامه ریزی لازم جهت ارائه خدمات روانشناسی و تغذیه ورزشی به حوزه بانوان دیگر فدراسیون های ورزشی از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی انجام خواهد شد. البته این کار به معنی مداخله فدراسیون پزشکی ورزشی در دیگر فدراسیون ها نیست بلکه  به معنی نظارت فنی و در صورت نیاز کمک به آنها در این دو زمینه خاص است.

 محمدیان یادآور شد: چون بحث افزایش طول عمر ورزش قهرمانی بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است ، پشتیبانی از بانوان فعال در این بخش یکی از وظایف اصلی فدراسیون پزشکی ورزشی است تا هم به نگرانی های آنها و هم نگرانی ها خانواده آنها پایان بدهد. چرا که برخی این نگرانی را دارند که مبادا ورزش قهرمانی در باروری آنها یا زمان بلوغ آنها اختلال ایجاد کند و به آنها آسیب جسمی وارد شود. برای رفع این نگرانی تنها مرجعی که می تواند در این رابطه کار را در عرصه ورزش برعهده بگیرد فدراسیون پزشکی ورزشی و متخصصان آن هستند که به خوبی این کار را انجام می دهند.

افزایش سواد حرکتی بانوان

وی در تشریح اهداف وزارت ورزش و جوانان برای بانوان ورزشکار، تصریح کرد:بازدید ما از فدراسیون پزشکی ورزشی  برای نیل به بخشی از اهدافمان صورت می گیرد یکی از اهداف ما برای رسیدن به نشاط و تندرستی تعریف شده است؛ در این طرح به دنبال این هستیم سواد حرکتی تک تک شهروندان را در جامعه ایران ارتقا دهیم و برای آن به همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی نیاز داریم.

محمدیان ادامه داد: در این رابطه چند طرح را بررسی کرده ایم و قرار شده همایش های ادواری به صورت ماهیانه با مشارکت این فدراسیون و معاونت بانوان وزارت ورزش  ، شهرداری ها و فدراسیون ورزش های همگانی  در سرفصل های مشخصی نظیر ورزش زمان بارداری ، ورزش برای بیماران قلبی، ورزش برای بیماران دیابتی و... برگزار شود. در این همایش ها به دنبال آگاهی بانوان نسبت به سلامت آنها هستیم تا با این آگاهی بخشی سلامت جامعه بانوان را ارتقا دهیم.

وی درباره چشم انداز ورزش بانوان ایران خاطر نشان کرد: اولین چشم انداز ورزش بحث آماده کردن فرد برای سلامتی است. امروزه فشارهایی زیادی بر روان افراد وارد شده و سلامت روان آنها را تهدید می کند ورزش می تواند این شرایط را برای افراد  تغییر داده و آنها را به تعادل برساند. ما ادعا نداریم ورزش درمان همه دردهاست ، اما یک ابزار بسیار قوی حرکتی است که می تواند ستون های جسم و روان را برای یک زندگی پرتحرک و با نشاط با بهره وری بالا ببرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.