شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰

دکتر نوروزی در گفت وگو با ایرنا:

در راه خدمت رسانی به جامعه بزرگ ورزش هیچ مشکلی نداریم

غلامرضا نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت وگویی مفصل با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) ضمن تشریح بخش هایی از عملکرد این فدراسیون در زمینه آماده سازی کاروان ورزشی اعزامی کشورمان به بازی های آسیایی جاکارتا تصریح کرد که در راه ارائه خدمات این فدراسیون به جامعه بزرگ ورزش کشور ، مشکلی وجود نداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران، دکتر نوروزی گفت: برای خدمت رسانی به جامعه بزرگ ورزش مشکلی نداریم و فدراسیون های ورزشی هم همکاری می کنند و ما برای خدمت رسانی به ورزشکاران حرفه ای، آمادگی لازم، اسباب و امکانات مناسب را در اختیار داریم.

 دکتر نوروزی با بیان اینکه عملیات تشکیل پرونده سلامت ملی پوشان اعزامی به جاکارتا مراحل نهایی خود را سپری می کند و تلاش می شود تا همه ورزشکاران اعزامی با آمادگی کامل جسمانی و روانی عازم جاکارتا شوند، افزود: پرونده سلامت این ورزشکاران از مدت ها قبل با انجام آزمایش های بالینی، اسکلتی و عضلانی، داخلی، قلبی و عروقی، ارتوپدی، تغذیه ای و مشاوره های روانشناسی و آنتی دوپینگ تشکیل شده است. امسال نتایج بررسی های پزشکی بر اساس پرونده های سلامت ملی پوشان به فدراسیون های مربوطه ارسال شده و برای عرضه بهترین خدمات پزشکی به این ورزشکاران تلاش شده است.

وی ادامه داد: چون تشکیل پرونده های پزشکی بازیکنان تیم های ملی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو ختم می شود، پرونده های آنان در فدراسیون پزشکی ورزشی باقی خواهد ماند. تاکنون اکثر ورزشکاران برای انجام معاینات پزشکی مراجعه کرده اند اما رشته هایی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و کشتی به دلیل اینکه با تاخیر تشکیل و رقابت های انتخابی آنها دیرتر انجام شده اند، طی روزهای آینده برای تشکیل پرونده آنها اقدام می شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: در معاینات پزشکی انجام شده ورزشکاران اعزامی مشکل حاد جسمی و روحی مشاهده نشده است و نتیجه آنالیز معاینات به فدراسیون های مربوطه اعلام می شود تا مربیان و روسای فدراسیون ها بتوانند در امور روانشناسی و تغذیه از مشاوران استفاده کنند

وی اظهار داشت: ۱۷ نفر از پزشکان در قالب گروه پزشکی به بازی های آسیایی جاکارتا اعزام می شوند و در این گروه متخصصانی از رشته های پزشکی ورزشی و ارتوپدی حضور دارند، علاوه بر آن تیم هایی مانند کشتی، وزنه برداری، فوتبال و والیبال نیز کادر پزشکی مخصوص خود را خواهند داشت.

دکتر نوروزی درباره تغذیه ورزشکاران اعزامی به بازی های آسیایی و پارآسیایی جاکارتا نیز افزود: تمامی تیم ها و فدراسیون ها دارای مشاوران تغذیه هستند، برای تیم ها مشاوره تغذیه قبل از بازی ها اهمیت زیادی دارد، البته در طول بازی ها نیز چون فهرست غذای ورزشکاران، بین المللی است، هر فدراسیون نمی تواند فهرست غذاهای خاص خود را داشته باشد.

وی درباره خدمات پزشکی ورزشی به بانوان نیز تصریح کرد: بحث سلامت بانوان به خصوص حرفه ای ها امسال جدی گرفته شده است، به طور مثال در خصوص کمبود ویتامین ها به فدراسیون های مربوطه اطلاع رسانی شده است و در طول سال نیز جلسات روانشناسی و تغذیه برای زنان ورزشکار در کلینیک های مشاوره برگزار می شود.

دکتر نوروزی گفت: یکی از مهمترین اقدامات این فدراسیون مشاوره های آنتی دوپینگ است و کارشناسان ما، دوره های آموزشی مختلفی را در فدراسیون ها برگزار می کنند، در طول سال نیز از طریق «نادو» کلاس هایی برای جامعه ورزش در زمینه آموزش و دانش افزایی دوپینگ برگزار و کارت های اطلاع رسانی جیبی و پوسترهای آموزشی برای ورزشکاران توزیع می کنیم.

وی از ورزشکاران حرفه ای درخواست کرد تا بدون تجویز پزشک، دارو و مکمل استفاده نکنند و افزود: اگر ورزشکاران مجبور به استفاده از دارویی هستند، حتما باید با تجویز پزشک و کارشناس مربوطه باشد و در صورت مراجعه به پزشک، کارت جیبی داروهای دوپینگی را همراه داشته باشند.

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: ما ارتباط خوبی با سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، (VADA) درباره ارتقای ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران، (NADO) داریم و در سمیناری که دو هفته پیش در سریلانکا برگزار شد تلاش کردیم با ارتباط بیشتر سازمان های بین المللی از دانش روز در زمینه دوپینگ استفاده کنیم.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی یادآور شد: گرفتن نمونه خون برای آزمایش دوپینگ جزء برنامه فدراسیون پزشکی است که تاکنون به دلیل ارسال نمونه ها در فاصله زمانی خاص به آزمایشگاه انجام نمی شد، اما با توجه به امکانات ایجاد شده امسال برای اولین بار نمونه گیری از خون را انجام خواهیم داد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با دعوت از رسانه ها برای مبارزه با دوپینگ، ادامه داد: رسانه ها مخاطبان زیادی دارند و برای خبرنگاران نیز کلاس هایی درباره مبارزه با دوپینگ برگزار خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این فدراسیون در بخش قهرمانی در تمامی رویدادها حضور فعال دارد، اضافه کرد: برای حفظ سلامتی ورزشکاران و کاهش مصدومیت های آنان تلاش می شود و پشتیبانی از قهرمانان ورزشی به بهترین شکل ممکن با جدیت دنبال می شود.

 دکتر نوروزی یادآور شد: هم اکنون ۴۰ ورزشکار قطع نخاعی در کشور وجود دارد که در سالن های ورزشی و در حین انجام تمرین یا مسابقات آسیب دیده اند که این فدراسیون در صدد است تا تمهیدات حمایتی مطلوبی برای جبران خسارت جسمی این ورزشکاران انجام دهد.

  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.