چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

محورهای نشست خبری دکتر نوروزی ؛

راه‌اندازی کلینیک پزشکی ـ ورزشی در ورزشگاه آزادی/ عقد قرارداد با آزمایشگاه ضد دوپینگ قطر /رویکرد متفاوت به کنگره پزشکی ورزشی/ ارائه خدمات رایگان به ۴۰ هزار نفر در طرح سراسری ایستگاه تندرستی

نشست خبری دکتر نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی ـ ورزشی از راه‌اندازی کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی خبر داد و گفت: راه‌اندازی این کلینیک بالای ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که قرار است با همکاری وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور کلنگ آن در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی در هفته های آینده زده شود.

به‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر غلامرضا نوروزی در نشست خبری که امروز (چهارشنبه)  که در محل فدراسیون پزشکی ـ ورزشی و به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش برگزار شد، اظهار کرد: از روزی که در راس فدراسیون پزشکی ـ ورزشی قرار گرفتم، یکی از اولویت‌های اصلی ام متمرکز شدن بر روی استان‌ها بود تا هیات های استانی توانمندتری داشته باشیم در این راه به عنوان مثال در سیستان‌وبلوچستان، مرکز پزشکی ـ ورزشی را راه‌اندازی کردیم. تلاش بر این است که چنین استان‌هایی را از نظر زیر ساخت ها تجهیز کنیم.

کلینیک پزشکی ورزشی در شرق ورزشگاه آزادی

دکتر نوروزی همچنین از راه‌اندازی مجهز ترین کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی خبر داد و گفت‌: با مساعدت وزیر ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور زمینی در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی برای تاسیس کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی اختصاص پیدا کرده است که در حال‌ حاضر کارهای اداری آن انجام شده است و در حال واگذاری به فدراسیون است. تلاش می کنیم این کلینیک را که هزینه احداث آن بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان خواهد بود، ظرف دو سال به بهره برداری برسانیم و صاحب مجهزترین کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی در ایران شویم.

وی افزود: این کلینیک مجهز به کلینیک های ارتوپد، ستون فقرات، آب درمانی، توانبخشی وبدنسازی، مرکز آموزش و تحقیقات و... خواهد بود.  

آرزوی شفا برای کتیرایی و تشریح خدمات رسانی به ورزشکاران قطع نخاعی

وی همچنین درباره آخرین وضعیت بهزاد کتیرایی، خاطر نشان کرد: ایشان به بیماری صعب العلاجی مبتلا هستند و قرار است امروز از بیمارستان ترخیص شده و در منزل دوره درمان خود را سپری کند. ما آرزوی شفای عاجل برای او داریم و امیدواریم که روند درمان او به خوبی انجام شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ـ ورزشی درباره وضعیت محمد پارسا، یکی از بازیکنان فوتبال که دچار قطع نخاع شده است، گفت‌: پارسا متاسفانه از ناحیه ستون فقرات دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شده و نمونه این گونه افراد که در آسیب‌دیدگی های ورزشی دچار قطع نخاع می‌شوند، زیاد است. برنامه ما این است سهم خدمات درمانی و غرامت آسیب های اینچنین در میدان ورزش را که ۱۲ میلیون تومان  است به ۴۰ میلیون تومان افزایش دهیم. همچنین طی صحبتی که با دکتر سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان داشتم قرار بر این است برای این گونه افراد که در صحنه‌های ورزشی دچار آسیب‌دیدگی اینچنین می‌شوند، سازوکار پرداخت حقوق ماهیانه تعریف شود.

مدیریت هزینه برای مقابله با مشکلات ارزی

دکتر نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات ارزی تاثیری در خرید تجهیزات و خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ـ ورزشی داشته است، افزود: اگر مدیریت هزینه و صرفه جویی به خوبی صورت بگیرد، بدون شک نوسانات ارزی تاثیر کمتری می‌تواند داشته باشد. ما با صرفه جویی صورت گرفته در جهت ساخت کلینیک پزشکی ـ ورزشی گام برداشتیم. بنابراین نوسانات ارزی تاثیری در برنامه ما نداشته است. البته باید بگویم در بخش آنتی دوپینگ بی تاثیر نبوده است به دلیل این که هر سال برای عضویت  وادا برای انجام آنتی دوپینگ مبلغ ۵۰ هزار یورو هزینه دارد، قطعا نوسانات ارزی در این زمینه  تاثیر زیادی خواهد داشت.

دکتر نوروزی یادآور شد: این در شرایطی است که در سه سال گذشته تعرفه عضویت در کمیته خدمات درمانی خود را که مبلغ ۱۵ هزار تومان است ثابت نگه دارشتیم و همزمان  سقف  ارائه خدمات به ورزشکاران را افزایش دادیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا ارز ثانویه به فدراسیون پزشکی ـ ورزشی تعلق می‌گیرد، خاطر نشان کرد: فدراسیون پزشکی ـ ورزشی از ارز ثانویه برخوردار است. تلاش ما بر این بود تا ارز اولیه دریافت کنیم اما متاسفانه این کار عملیاتی نشد. به‌ هر حال به ارز ثانویه قانع هستیم.

ارائه آمار در زمینه آنتی دوپینگ

رئیس فدراسیون پزشکی ـ ورزشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، همچنین درباره آمار دوپینگ در بین رشته های مختلف در سال میلادی، اظهار کرد: تعداد تست‌هایی که در سال ۲۰۱۸ میلادی تا به امروز گرفته‌ایم نزدیک به ۹۰۰ نفر بوده است که از این تعداد ۳۱ مورد مثبت در رشته‌های مختلف بوده است. البته امکان دارد فدراسیون های بین‌المللی نیز تست هایی را مثلا در دوچرخه‌سواری گرفته باشند که نمونه های آنها مثبت اعلام شده باشد اما جزو نمونه های ما نیست. ما در پایان سال ۲۰۱۸ آمار نهایی را از طریق سایت خود اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ همچنین در پاسخ به این پرسش که امسال چه تعداد تست دوپینگ از بازیکنان فوتبال در جریان رقابت‌های لیگ برتر گرفته شده است، تصریح کرد: هر تستی در حدود بالای سه میلیون تومان بابت کیت و آزمایشگاه و نیروی انسانی برای کشور هزینه دارد. به دلیل مشکلات ارزی، تا حدودی روند نمونه گیری کاهش یافته بود چرا که امکان خرید کیت وجود نداشت. خوشبختانه هفته‌ گذشته کیت‌ها به دست ما رسید و در رقابت‌های آینده فوتبال در تمام رده‌های سنی زنان و مردان، رقابت‌های لیگ برتر، لیگ دسته دو،   فوتسال و فوتبال ساحلی تست دوپینگ گرفته خواهد شد.

وی ادامه‌ داد: در جریان بازی‌های آسیایی جاکارتا بیش از ۸۰ مورد تست خون و ادرار از ورزشکاران گرفته شد که خوشبختانه همه تست‌ها منفی بود، امیدوارم که این روند در مسابقات آینده نیز تداوم داشته باشد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت:در حال‌ حاضر تنها نمونه ادرار گرفته می‌شود و سعی داریم برای انجام نمونه گیری خون نیز به زودی قراردادی را با آزمایشگاه قطر- که مورد تایید واداست- منعقد کنیم تا علاوه برگرفتن نمونه ادرار، نمونه خون نیز قبل از اعزام به مسابقات مهم گرفته شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه قوانین وادا بر این مبنا است تا ما در پایان سال میلادی وضعیت ورزشکاران را از نظر دوپینگ اعلام کنیم معمولا در سایت خود بعد از پایان سال میلادی اسامی افراد را بر اساس مواد مصرفی و میزان محرومیت اعلام می‌کنیم. همان طور که در سال ۲۰۱۷  و سال های پیشتر این کار را انجام دادیم و در پایان سال ۲۰۱۸ نیز لیست کسانی که مرتکب دوپینگ شده‌اند از طریق سایت فدراسیون پزشکی ـ ورزشی بعد از انجام مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

توجه ویژه به بانوان ورزشکار

دکترنوروزی در خصوص  غربالگری ویتامین D و این که وضعیت زنان ورزشکار از نظر ویتامین D در شرایط کنونی چگونه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه امروز کمبود ویتامین D در سطح جامعه به ویژه‌ در بین زنان زیاد شده است و اکثر بانوان ما دچار پوکی استخوان هستند، غربالگری از نظر ویتامین D در بین زنان ورزشکار قبل از بازی‌های آسیایی انجام دادیم. البته این غربالگری در سطح آقایان نیز انجام خواهد شد تا از نظر کمبود ویتامین D پیشگیری لازم را به عمل آوریم. ضمن اینکه  ورزش خود مهم‌ترین عامل برای تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان است.

ایستگاه تندرستی؛ گامی در جهت توسعه ورزش همگانی

وی با اشاره به برگزاری طرح سراسری ایستگاه رایگان تندرستی گفت: رسالت فدراسیون پزشکی ورزشی پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی است، هفته تربیت بدنی و ورزش هم فرصت خوبی بود تا در جهت اشاعه فرهنگ ورزش همگانی و تشویق نگاه ها به سمت و سوی ورزش برنامه های مختلفی در سطح کشور انجام دهیم یکی از این اقدامات طرح سراسری ایستگاه رایگان تندرستی در تهران و تمامی مراکز استان ها بود که خوشبختانه استقبال خوبی از این طرح شد و قریب ۴۰ هزار نفر در این ایستگاه ها از خدمات ما بهره مند شدند.

بهمن ماه؛ کنگره چهاردهم پزشکی ورزشی با رویکرد متفاوت

دکتر نوروزی از برگزاری چهاردهمین کنگره بین‌المللی پزشکی ـ ورزشی در بهمن ماه در تهران خبر داد و گفت‌: این کنگره هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که امسال بنا داریم این کنگره را با رویکرد عملی و کاربردی برگزار کنیم و دیگر نگاه تئوری صرف به آن نداشته باشیم. در این کنگره کارگاه‌های تخصصی در رشته‌های والیبال، کشتی، وزنه‌برداری، رزمی، نجات غریق و ... خواهیم داشت. سعی‌مان بر این است تا این کنگره را به سمت تخصصی و کاربردی پیش ببریم و به تدریج کنگره خوبی را در تمامی رشته‌های ورزشی داشته باشیم.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.