شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷

چکیده مقالات پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی-۴

اثر غوطه وری در آب سرد به همراه مکمل بیکربنات سدیم بر عملکرد و استرس اکسیداتیو دختران جودوکار

مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی

غوطه وری در آب سرد و مصرف مکمل بیکربنات از جمله روشهای حاد ریکاوری هستند که هر یک اثرات متفاوتی بر عملکرد و شاخصهای خستگی دارند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر غوطه وری در آب سرد و مصرف مکمل بیکربنات سدیم بر آزمون ویژه جودو و شاخص استرس اکسیداتیو دختران جودوکار بود.

کوثر عبدی۱، امین فرزانه حصاری۲*

۱- دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران

۲- استادیار فیزیولوژی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران 

چکیده:

مقدمه: غوطه وری در آب سرد و مصرف مکمل بیکربنات از جمله روشهای حاد ریکاوری هستند که هر یک اثرات متفاوتی بر عملکرد و شاخصهای خستگی دارند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر غوطه وری در آب سرد و مصرف مکمل بیکربنات سدیم بر آزمون ویژه جودو و شاخص استرس اکسیداتیو دختران جودوکار بود.

روش کار: ۱۰ دختر جودوکار رقابتی بطور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. هر آزمودنی بصورت مجزا و بصورت تصادفی و متقابل در چهار وضعیت ۱- غوطه وری در آب سرد بعد از آزمون اول جودو، ۲- مصرف مکمل بیکربنات قبل از آزمون ویژه جودو، ۳- مصرف مکمل بیکربنات قبل و غوطه وری در آب سرد بعد از آزمون ویژه جودو، ۴- مصرف دارونما و غوطه وری در آب معتدل بلافاصله بعد از اجرای اولین آزمون ویژه جودو، شرکت کرد. در هر جلسه آزمودنی­ها بعد از ۱۵ دقیقه گرم کردن، دو آزمون ویژه جودو را با فاصله ۴۰ دقیقه از هم اجرا کردند. آزمودنیها مقدار ۳/۰ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بیکربنات سدیم در سه دوز مصرف کردند. سطوح لاکتات قبل و ۱۵ دقیقه بعد از آزمون دوم جودو و ضربان قلب بلافاصله و ۱ دقیقه بعد از هر یک از دو آزمون ویژه جودو ارزیابی گردید. سطح سرمی ظرفیت آنتی اکسیدانی تام و مالون دی آلدهید قبل، بعد و ۲۴ ساعت بعد از پروتکل تمرینی مشخص شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که مکمل بی کربنات همراه با غوطه وری در آب سرد منجر به کاهش لاکتات ۱۵ دقیقه بعد از فعالیت نسبت به دارونما شد. تفاوت معنی داری بین گروه ها برای تعداد تکنیکهای اجرا شده در آزمون دوم جودو، میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی تام و مالون دی آلدهید مشاهده نشد.

نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق به نظر می رسد غوطه وری در آب سرد و مکمل بی کربنات اثری بر آزمون ویژه جودو و وضعیت استرس اکسیداتیو بعد از آزمون جودو ندارد. با این حال، ترکیب غوطه وری در آب سرد و بی کربنات ممکن است میزان لاکتات بعد از مسابقه جودو را کاهش دهد.

کلمات کلیدی: مسابقه جودو، ریکاوری، سرما درمانی، ظرفیت بافری

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.