شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰

چکیده مقالات پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی-۵

بررسی اثرات ۸ هفته تمرینات معلق بر درد و کیفیت زندگی زنان ۳۱ تا ۵۱ سال مبتلا به فتق دیسک شهر سنندج

مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی

سمیه مؤمنی۱، آذر آقایاری۲، لیلا کریمی*۳

  1. استادیار رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
  2. دانشیار رشته آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
  3.  کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: یکی از مهم ‌ترین معضل های جامعه پزشکی در جهان دردهای مزمن است که روی کیفیت زندگی تأثیر می­گذارد. هدف اصلی این تحقیق، بررسی اثرات ۸ هفته تمرینات  معلق بر درد و کیفیت زندگی زنان ۳۱ تا ۵۱ سال مبتلا به فتق دیسک شهر سنندج بود.

روش بررسی: به منظور انجام این تحقیق، ۳۰ زن مبتلا به فتق دیسک (میانگین سنی۱۰±۴۱ )به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه کنترل و تجربی به صورت مساوی و تصادفی تقسیم شدند. جهت ارزیابی درد و کیفیت زندگی از پرسشنامه درد کمر کیوبک، در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد.

برنامه­ی تمرینات تعلیقی به مدت ۸ هفته، هر هفته ۳ جلسه و هر جلسه ۱ ساعت توسط گروه تجربی اجرا شد.

پس از گردآوری داده­ها، تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. تجزیه و تحلیل­های آماری با استفاده از نرم­افزار SPSS ورژن ۲۱ انجام شد.

یافته­ها: تحلیل آماری داده­ها نشان داد میانگین کیفیت کلی زندگی در گروه تجربی در پس آزمون و پس از انجام تمرینات نسبت به قبل از انجام تمرینات افزایش معناداری نشان داده است و از ۵۱/۴۷ به ۵۹/۶۷ رسیده است (۰۰۰۱/۰=P) و ضرایب اثر سلامت جسمانی، سلامت روانی و کیفیت کلی زندگی به ترتیب برابر ۶۹۵/۰، ۶۹۴/۰ و ۸۶۶/۰ است. در گروه تجربی میانگین کل کمردرد بر اساس پرسشنامه کیوبک از ۱/۴۸ به ۷/۳۴ پس از انجام تمرینات رسیده است (۰۰۰۱/۰=P).

نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاضر نشان داد که انجام ۸ هفته تمرینات معلق کیفیت زندگی و میزان درد زنان مبتلا به فتق دیسک در سنندج را بهبود بخشیده است. بنابراین انجام این نوع برنامه تمرینی برای زنان مبتلا به فتق دیسک پیشنهاد می­شود.

واژگان کلیدی: فتق دیسک، تمرینات معلق، کیفیت زندگی، کمردرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.