سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹

فقدان رژیم غذایی مناسب سبب کوتاهی قد افراد می‌شود

تاثیر رژیم غذایی در افزایش قد

یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه جذب کلسیم شیر از سایر مواد لبنی بالاتر است، به خانواده abcdها توصیه کرد برای بلند قد شدن فرزندان به آنها شیر بدهید.

عوامل ژنتیکی در قد افراد مهمترین تاثیر گذاری را دارد و ورزش و رژیم غذایی مناسب هم می‌توانند نقش کمک کننده‌ای در افزایش قد افراد داشته باشند.


 اگرچه رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در قد بلندی افراد داشته باشد، اما این به این معنی نیست که هرچه رژیم غذایی بهتر باشد فرد قدبلندتر می شود، بلکه منظور این است که فقدان رژیم غذایی مناسب سبب کوتاهی قد افراد می‌شود.


  رژیم غذایی خوب برای کودکان و نوجوانان در سن رشد رژیمی است که حاوی مقادیر کافی از مواد مغذی نظیر کلسیم، فسفر و ویتامین ب بوده و در عین حال دریافت انرژی نیز به حد کفایت انجام گیرد.


 خانواده ها به منظور پیشگیری از کوتاه قد شدن فرزندانشان سه وعده غذایی با تاکید بر وعده صبحانه در برنامه زندگی فرزندانشان بگنجانند و سعی کنند میان وعده‌های سالمی نظیر لقمه‌های غذایی، خشکبار، شیر و کیک را برای آنها در نظر بگیرند.


  مصرف لبنیات و به خصوص شیر  به افراد توصیه  می شود . جذب کلسیم شیر از سایر مواد لبنی بالاتر است و این مسئله به خاطر وجود قند لاکتوز شیر می باشد.


  قند لاکتوز در ماست، دوغ و سایر فراورده‌های لبنی وجود ندارد، زیرا این قند در سایر فراورده‌های لبنی به صورت اسید لاکتیک است.


مصرف شیر به تنهایی بسیار پر اهمیت است و ترجیحاً از افزودن کاکائو به شیر خودداری کنند. چون مواد موجود در کاکائو جذب کلسیم را به میزان زیادی پایین می آورد.


 


 همچنین مصرف خرما و عسل به همراه شیر در صورت نداشتن اضافه وزن برای بلند شدن قد افراد مفید ارزیابی کرد.


 توصیه می شود از مصرف خودسرانه هورمون‌ها خودداری  نمایید . چرا که این مسئله سبب به هم خوردن تعادل هورمونی بدن آنها تا پایان عمر می شود.


علی اشرف رشیدی ،   مسوول كميته تغذيه هيأت پزشكي ورزشي كرمانشاه