سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵

تالیف کتابی در رابطه با ماساژ ورزشی

حقوق متوسط سالیانه یک ماساژور در آمریکا 36000دلار است .

شنیدیم دکتر پویادانشور ،دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان در حال تالیف کتابی در رابطه با ماساژ ورزشی است. این موضوع بهانه ای شد تا با او مصاحبه ای در این زمینه داشته باشیم:

شنیدیم دکتر پویادانشور ،دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان در حال تالیف کتابی در رابطه با ماساژ ورزشی است. این موضوع بهانه ای شد تا با او مصاحبه ای در این زمینه داشته باشیم:


س: جناب دکتر شنیدیم که در حال تالیف کتابی در حوزه ماساژ ورزشی هستید،لطفا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدهید.


ج: بله .البته در حال حاضر در مراحل اولیه هستم و مشغول جمع آوری منابع و مطالعات از سراسر جهان و البته از داخل کشور. انگیزه من از زمانی آغاز شد که چندسال پیش برای اولین باردر کارگاه ماساژ و بعد از آن در دوره فدراسیون شرکت کردم ولی منبعی بجز جزوات مدرسین برای مطالعه ارائه نشد.


س: گردآوری شما شامل چه چیزهایی بوده ؟


هم کتاب ،هم مقالات و هم فیلم های آموزشی مثلا هفته گذشته در مورد ماساژ صورت مطالبی گردآوری کردم وامروز صبح مقالاتی در مورد نقش ماساژ در بیماری MS . راستش هنوز درحال مشاوره با همکاران با تجربه درحوزه تالیف و چاپ هستم که یک کتاب تهیه کنیم یا مطالب را در چندکتاب بیاوریم؟


س: شنیدیم که در مورد درآمد ماسورها در نقاط مختلف دنیا هم بررسیهایی کردید. ممکن است  توضیح بدهید؟


ج: بله . مثلا آماردفتر آمار کار ایالات متحده ،آمار جالبی دارد .مثل خیلی از نقاط دنیا در آمریکا هم تقاضا برای ماساژ و بالتبع آن اشتغال به این حرفه افزایش یافته (مثلا حد فاصل 2010 تا 2011 بالغ بر 20% رشد داشته )یعنی در سال 2010 ،153700 نفر شاغل بودند ولی دراین سال 30000نفر اضافه شده اند.در همین مطالعه نشان داده اندکه درآمد سالیانه متوسط یک ماساژور چیزی حدود 36000 دلار است .


البته مثل بقیه جنبه های زندگی در کشور،نمی توان در آمد دلاری آمریکا و دیگر کشورها را منطبق با درآمد داخلی نمود ولی میخواهم به نکته مهمتری اشاره کنم و آن سازماندهی افراد شاغل در این حرفه بعنوان یک شغل رسمی است یعنی آنها همواره می دانند که چند ماساژورمجاز و رسمی در کشور وجوددارد و نام و ناشان آ«ها را هم می دانند . میدانند که چگونه با آنها در تماس باشند،چطور دوره های بازآموزی بگذرانند و چگونه مجوزشان را تمدید کنند تا همواره بروز باشند.که تصورکنم فدراسیون پزشکی ورزشی گام اول را در این زمینه محکم برداشته و امیدوارم تغییرمدیریتها خللی دراین کارخوب وارد نیاورد.