پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸

دانستنی های پروتئین وی

پروتئین whey که پروتئین سلطان نیز نامیده می شود از پروتئین های مغذی می باشد که از شیر گاو حاصل می آید.


این پروتئین در مرحله تبدیل شیر به پنیر جداسازی می گردد. این پروتئین معمولا ترکیبی از بتا-لاکتوگلوبولین (beta-lactoglobulin) ، آلفا-لاکتا آلبومین ( (alpha-lactalbumin)  و سرم آلبومین ( serum albumin)  است. مکمل پودر یا قرص آن نیز معمولا حاوی پروتئین وی، کربوهیدرات کلسیم، بعضی چربی ها و برخی دیگر ریز مغذی و درشت مغذی ها می باشد .


تاثیرات احتمالی:


از جمله تاثیرات پروتئین وی که مدنظر حامیان مصرف آن می باشد، می توان به موارد زیر اشاره نمود.


1-  افزایش توده ی عضلانی بدن (راحتی و سرعت زیاد در هضم و جذب)


2-  کاهش وزن بدن به خصوص چربی های بدن


3-  افزایش قدرت ایمنی بدن توسط افزایش مقدار گلوتاتیون


4-  پیشگیری از سرطان


5-  کمک به فعالیت سلول های لنفوسیت T که نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن دارند و در نتیجه کاهش تحلیل بافت های بدن در طی بیماری و افزایش سطح سلامتی و تسریع بهبودی بدن بعد از بیماری.


* مطالعات جدید نشان می دهد این پروتئین از سرطان سینه نیز جلوگیری می کند.


** لازم به ذکر است که این فرآورده برای افزایش مقدار عضلات در بدنسازان حرفه ای مفید است، نه برای افزایش وزن در بدنسازان تازه کار و افراد عادی.


عوارض احتمالی :


مصرف بی رویه مکمل های پروتئینی نه تنها باعث افزایش بافت پروتئینی نمی گردد، بلکه باعث ورود پروتئین به چرخه متابولیسمی می گردد. از رویی پروتئین سوخت مناسبی برای بدن نمی باشد و بازده خوبی ندارد و از سوی دیگر باقی مانده حاصل از سوخت پروتئین (اسید اوریک و...) برای بدن مضر و آسیب رسان می باشد و فشار زیادی بر کبد وکلیه جهت پاکسازی خون وارد می نماید.


اورمی (افزایش سطح اوره خون)، نقرس، مشکلات کلیوی و بیماری های مزمن مانند فشارخون  و ... از جمله عوارض خطرناکی هستند که می تواند به دنبال مصرف نامناسب و بی رویه این محصولات به وجود آید


لازم به تاکید مجدد می باشد که مصرف بی رویه پروتئین عضله نمی سازد، بلکه انجام مناسب ورزش عضله می سازد .



روح اله هیوضی – مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان یزد