شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

استرس امتحان، نياز بدن به مواد مغذي را افزايش مي ‌دهد

معمولا دانش abcdآموزان در دوران امتحانات با نوعي ترس از عدم موفقيت و استرس رو به abcdرو هستند، در حالي كه استرس ، نياز بدن را به مواد مغذي افزايش مي abcdدهد.

دانش ‌آموزان در اين دوران بايد مواد غذايي با كيفيت كه از 4 گروه اصلي در آن گنجانده شده باشد، مصرف كنند. مواد غذايي حاوي لسيتين مانند ماهي، تخم مرغ، گردو و بادام زميني نيز بسيار مفيد هستند چرا كه مغزهاي گياهي براي تكامل مغز‌ بسيار مهم هستند .


همچنین بايد در اين دوران از مصرف زياد قهوه و چاي براي بيدار ماندن و درس‌ خواندن در طول شب خودداري كنند؛ به دليل اين كه اين كار موجب افزايش خستگي در آن ها مي‌ شود .


دانش‌ آموزان بهتر است قبل از ساعت 12 شب بخوابند و صبح زود از خواب بيدار شوند؛ به دليل اين كه يادگيري و حفظ مطالب در اين ساعات بهتر صورت مي ‌گيرد .


در دوران امتحانات به علت اين كه فعاليت ‌هاي فكري مغز زياد است، تمايل فرد به مصرف مواد شيرين و كربوهيدرات ‌ها افزايش پيدا مي‌ كند؛ انرژي لازم براي فعاليت سلول‌ هاي عصبي از گلوكز است و گلوكز بر اثر متابوليسم كربوهيدرات ‌ها ساخته مي ‌شود .




براي كاهش استرس




روز خود را با مصرف يك ليوان آب ميوه شروع كنيد؛ زيرا وقتي بدن تحت استرس است بدن شما به ويتامين C بيشتري احتياج دارد و يك ليوان آبميوه ي تازه نياز شما را تامين مي كند .


نوشيدن حداقل 8 ليوان آب، بدن شما را از بي آبي حفظ مي كند و مانع تحمل استرس اضافي براي بدن است، بنابراين يك عدد موز، مقداري مواد غذايي با فيبر زياد و ماست كم چرب براي صبحانه استفاده كنيد؛ چرا كه موز منبع غني ويتامين B6 است كه براي سوخت و ساز بدن به ويژه در مواقع استرس لازم است .


فقط يك فنجان قهوه در طول روز مصرف كنيد و از مصرف مواد غذايي حاوي كافئين در بقيه روز خودداري كنيد .


همچنين در مقابل تمايل به مصرف شيريني به عنوان ميان وعده، بايد مقاومت كافي داشته باشيم .


 


مصطفی نمکیان مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان البرز