سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

گفتگو خبری با سرکار خانم سمیه سعیدی کارشناس تغذیه

مثلث ورزشی زنان

اختلالات خوردن،آمنوره وپوکی استخوان که بیشتر در بین ورزشکاران زن رایج است.این سه موضوع با نام رسمی مثلث ورزشی زنان شناخته شده است

مثلث ورزشی زنان


دراین مطلب به مسائلی که بطور خاص به ورزشکاران زن مربوط است پرداخته میشود.


درخصوص اختلالات خوردن، آمنوره و پوکی استخوان که بیشتر در بین ورزشکاران زن رایج است این سه موضوع بانام رسمی مثلث ورزشی زنان شناخته شده. درحال حاظر رسیدن به وزن بسیار کم یا نوعی لاغر بودن بیشتر از همیشه مورد تاکید قرار گرفته است. برای رسیدن به این هدف، بسیاری از ورزشکاران زن یک برنامه ورزشی شدید و بیش از حد را دنبال میکنند و ۀآن را بایک رژیم محدود از انرژی ترکیب می نمایند که دربرخی از ورزشکاران این امر منجر به بی اشتهایی عصبی(AN)ودیگر اختلالات خوردن می گردد.


اختلالات خوردن یاEATING DISORDER یکی از عوامل خطر برای آمنوره یا همان از دست دادن دوره قاعدگی طبیعی می باشد . آمنوره اغلب ناشی از مصرف مزمن رژیم کم کالری،چربی بدنی پایین،افزایش و حجم بیش از حد بدن و استرس عصبی است.


یکی از عوارض بسیار شدید آمنوره کاهش تراکم استخوان ،افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی هاست که این تاحدی بدلیل سطوح پایین استروژن و پروژسترون است که هردو بطور مستقیم برای حفظ گردش سلول های استخوانیمورد نیاز است.


وقتی سطح ازاد این هورمونها پایین است در نتیجه سرعت تجزیه استخوان بیشتر از سرعت تشکیل بوده و پیامد آۀن از دست دادن تراکم استخوان است.


اختلالات قاعدگی اثرات متعدد روی بدن دارد که علت اصلی آن همان پایین بودن سطح استروژن است. این اثرات شامل افزایش صدمات بافت های نرم، افزایش شکستگی ها،طولانی شدن مدت دوره نقاهت پس از بیماری و کاهش توانایی بدن دربازیابی وضعیت نرمال پس از گذراندن دوره های تمرینات سخت است. از طرفی سطح کم استروژن منجر به کاهش خاصیت کشش در رباط ها و درنتیجه افزایش امکان اسیب می گردد.