یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

رضاپوریان :

نقش آمادگی بدنی در پیشگیری آسیب های ورزشی

مسئول کمیته مسابقات هیات پزشکی ورزشی استان چهار محال وبختیاری گفت :در هـر ورزشـی به خصوص در ورزش های گـروهی باید انتظار آسیب ها، جراحت ها و خطرات احتمالی آن را داشـتـه بـــاشید. فوتبال، راگــبی، هاكي واليبال، بسکتبال و اسکواش جزء بازی های پرخطری بـحـساب می آیند. تعجب آور اسـت که بــدانید، دو، و ایروبیک هم از قافله ورزش های پرخطر عقب نیستند

فروغ رضاپوریان در گفتگو با سایت خبری این هیات گفت :افراد مبتدي يا بي تحرك در آغاز شروع هر ورزشي اگر به اصول آمادگي، شدت، مدت، نوع تمرين، حجم تمرين و ... توجه نكنند، دچار آسيب هايي با توجه به ماهيت مهارتي كه فعاليت دارند، مي شوند. زيرا بدن ناآماده استعداد آسيب ديدگي حاد و مزمن مانند ضربه مغزي،  قلبي عروقي، ستون مهره هاو نخاع، متابوليكي، غدد، اسخواني، مفصلي، عضلاني و رواني را دارد. برخي ازاين آسيب ها به خصوص براي افرادي كه تفريحي ورزش مي كنند، حاد بوده و  با علايم هشداري درد و التهاب همراه است و فرد آگاهي كامل از محل و شدت آسيب پيدا مي كند، اما بسياري از آسيب ها نامحسوس و تدريجي بوده و هيچ علايم هشداري آني ندارند و اكثرا اين آسيب ها مخرب تر و خطر ناك تر از آسيب هاي حاد بوده و در صورت بروز علايم هشداري، راه حل جبراني نداشته و يا در صورت بازتواني، فرد قادر به ادامه فعاليت يا فعاليت در سطح قبلي نيست.  به عنوان مثال فردي كه حين ورزش آب كمي مي نوشد به تمامي سلول هاي بدن مانند مغز و كليه آسيب رسانده و همراه با فشار ناشي از ورزش و كم آبي، بدن را به سمت پيري زودرس سوق مي دهد. همچنين در صورت عدم گرم كردن مناسب و صحيح با اعمال فشار به بدن، سطح ترشح هورمون هاي مخرب در بدن مانند كورتيزول بالا رفته و به تمامي بافت ها آسيب مي رسد. لذا روش هاي  جلوگيري از آسيبهاي ورزشي براي افراد مبتدي بايد در دو مرحله مد نظر قرار گيرد؛ 1- آمادگي بدني اوليه قبل از شروع ورزش 2-  رعايت اصول عدم آسيب ديدگي حين آموزش و بازي مهارت( مانند گرم كردن و سرد كردن، نوشيدن آب، وسايل بازي، محيط و ... است)


وی در ادامه افزود : اکثر آسیب دیدگی های ورزشی به خاطر عدم آمادگي بدني، گرم نکردن صحیح و انجام حرکات کششی به طریقی نادرست قبل از ورزش کردن است. بالا بردن ناگهانی شدت ورزش هم می تواند به ورزشکارصدمه بزند. از این رو بهترین راه پیشگیری انجام حرکات صحیح کششی- نرمشي قبل و پس از ورزش و افزایش شدت ورزش به تناسب مهارت ها و تجارب افراد در آن ورزش می باشد.