شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴

رئیس وادا مطرح کرد؛

احتمال افزایش محرومیت 4 ساله دوپینگی ها

رئیس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) گفت:در صورت اثبات تاثیر بلندمدت مصرف داروهای نیروزا، محرومیت چهار ساله برای دوپینگی ها بازهم می تواند افزایش یابد.


به گزارش پایگاه خبری –تحلیلی پزشکی و.رزشی ایران به نقل از ایرنا، سر کریگ ریدای تاکید کرد که درصورتی که شواهد تاثیر استروئیدها بر روی حیوانات در انسانها نیز مشاهده شود، امکان اعمال مجازات های شدیدتر را برای ورزشکارانی که آزمایش دوپینگ آنها مثبت باشد، بررسی می کند.


تحقیقات جدید اخیرا ثابت کرد که عضلات می توانند فواید استروئیدهای آنابولیک را دهها سال بعد از مصرف آنها حفظ کنند. این مطالعه که بر روی موشها انجام شده اعتبار عملکرد ورزشکارانی نظیر جاستین گاتلین را مورد تردید قرار داده است. گاتلین بعد از پایان دومین محرومیت خود به علت دوپینگ سرعت دو بیشتری پیدا کرده است.


این مورد افزایش دو برابری محرومیت دو ساله برای داروهای مهم براساس آیین نامه جدید وادا را تقویت کرد. نظامنامه جدید از اول ژانویه به اجرا گذاشته می شود.


اکنون این سوال مطرح است که آیا محرومیت های جدید در نظامنامه 2015 کافی است؟ ریدای در پاسخ گفت: محرومیت دو ساله در ابتدا مناسب تشخیص داده شد، اما گذشت زمان به روشنی نشان داد که این میزان کافی نیست. بنابراین افکار عمومی محرومیت چهار ساله را مناسب تشخیص داد. ما به توصیه حقوقی که این میزان محرومیت را برای موارد جدی دوپینگ مناسب می دانست، عمل کردیم. اگر باز هم افکار عمومی این مدت محرومیت را کافی نداند، نظر حقوقدانان را جویا خواهم شد.


در حال حاضر تمرکز نایب رییس کمیته بین المللی المپیک تضمین اجرای موفقیت آمیز آیین نامه وادا است که یک سال پیش تایید شد. این آیین نامه علاوه بر دو برابر کردن مجازات ها، انتظارات بیشتری را متوجه سازمان های ملی مبارزه با دوپینگ می سازد. با این حال این نگرانی وجود دارد که بسیاری از کشورهای فقیرتر برای اجابت به این درخواست با مشکل مواجه شوند.