شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴

فواید ورزش بر قلب

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی شیوع بی تحرکی رو به افزایش است. این بی تحرکی خطر بیماری های عروق قلب و سکته های مغزی را افزایش می دهد. علیرغم فواید زیاد ورزش اکثر مردم میزان فعالیت بدنی مورد نیاز جهت حفظ سلامتیشان را ندارند.

فواید فعالیت بدنی در بیماران قلبی:


1- فعالیت بدنی جلوی پیشرفت بیماری قلبی را می گیرد. ادامه فعالیت بدنی خطر مرگ بعد از حملات قلبی را تا 25% کاهش می دهد.


2- شما با ورزش می توانید قلبی قوی داشته باشید.


یک قلب قوی می تواند خون بیشتری در هر ضربه پمپاژ کند. بنابراین به شما کمک می کند در طول ورزش یا حتی استراحت ضربان قلب آرامتری داشته باشید. قلب قوی ضامن زندگی طولانی تر و سالم تر برای شماست.


3- ورزش به شما کمک می کند وزن خود را در حد ایده آل کنترل کنید. ترکیب ورزش با رژیم غذایی سالم با ایجاد تعادل بین دریافت و مصرف انرژی منجر به حفظ تناسب بدنی شما می شود.


4- ورزش به شما آرامش روحی می دهد.


ورزش منظم باعث ترشح هورمونی به نام اندورفین در مغز می شود. این ماده باعث می شود کمتر دچار استرس، افسردگی و اضطراب شوید. ورزش به شما کمک می کند خواب عمیق تر و راحت تری داشته باشید.


5- ورزش سیستم ایمنی را تقویت می کند.


افرادی که به طور منظم ورزش می کنند کمتر دچار بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند.


6- ورزش احساس کسالت و خستگی را کاهش می دهد.


ورزش در شروع ممکن است شما را خسته کند اما در دراز مدت با ترشح ماده ای به نام استامین در مغز باعث ایجاد احساس نشاط در شما می شود.


7- ورزش احتمال بروز و علائم بیماری های مزمن را کاهش می دهد. بی تحرکی با ایجاد اضافه وزن سبب فشار خون بالا و چربی خون بالا و سکته قلبی و مغزی و بعضی از سرطان ها می گردد. انجام ورزش خطر ایجاد و پیشرفت این بیماری ها را کاهش می دهد.


8- ورزش امید به زندگی را در شما افزایش می دهد.


9- ورزش عضلات شما را قوی و سالم می سازد.


زمانی که ورزش سنگینی انجام می دهید اسیدلاکتیک درعضلات شما تولید می شود که سبب احساس درد عضلانی می گردد. ورزش با افزایش عروق خونی در عضله به خروج سریع تر اسیدلاکتیک  کمک می کند و شما قادر به انجام فعالیت های بیشتری بدون احساس درد می شوید.


10- فعالیت بدنی خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.


انجام ورزش مانند پیاده روی استخوان های شما را محکم می سازد و با کمک به حفظ تعادل در شما باعث کاهش احتمال افتادن و صدمات ناشی از آن در سنین بالا می گردد.


دکتر بتول السادات حیدری


متخصص قلب و عروق


استادیار دانشگاه آزاد یزد


فصلنامه داخلی زمستان 92