دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

" روانشناسی مربیگری از روی نیمکت و هدایت بازیکنان بسکتبال"

در این مقاله قصد داریم هفت مهارت اصلی برای هدایت بازیکنان بسکتبال از روی نیمکت که شامل استفاده از لحظه ها، جریان بازی، تایم اوت ها، تعویض ها، داوران، مربی تیم مقابل و عوامل ناشناخته می شوند را بیان کنیم.

اجازه بدهید در ابتدا سوالاتی از شما بپرسم:



  • آیا شما در طی جریان بازی هرگز به این مسئله فکر کرده اید که چه چیزهایی باعث از دست رفتن "لحظه ها" می شود؟

  • ایا هرگز برای استفاده از " زمان " بازی برنامه ریزی کرده اید؟

  • درباره " زمان بازی " چه فکر می کنید؟ آیا هرگز به این فکر کرده اید که تیمتان زمان بازی را از دست داده است، یا اینکه نمی دانید زمان چیست؟ درباره " تایم اوت ها " ( زمان های استراحت) چه فکر می کنید؟ آیا از " تایم اوت ها " به خوبی استفاده می کنید؟

  • و سرانجام آیا شما به روشی که در طی بازی با " داور " ارتباط برقرار می کنید، فکر نموده اید؟


اگر شما پاسخ مثبت به این سوالات داده اید، این برنامه مطابق با آن چیزی است که شما می خواهید.


بیل لیبی " bill libby" در کتابش به مربیان می گوید:" کار شما بدترین حرفه است و همواره در فشار و کامل هستید. او با اشاره به کار سخت و بسیار طاقت فرسای مربیان می گوید: چرا شما این کار را انجام می دهید؟ چون که شما ان را دوست دارید. شما در این شغل هستید، زیرا که کار با بازیکنان را دوست دارید و راجع به استراتژی ها و کلیه موارد مربوط به روانشناسی و هر چیز دیگری که در رابطه با بازی است، علاقمند هستید.


" تمام شده است، زمانی که تمام می شود"


شما این جمله را در طول هر استراحت به بازیکنان خود می گوئید و تا لحظه آخر تعلیم داده و تا آخرین لحظه آن ها را به بازی تشویق می کنید. باید به خاطر داشته باشید که اگر شما بتوانید در طول بازی شانس خود را افزایش دهید، خواهید توانست مربی بهتری از آنچه تاکنون بوده اید، باشید. تعلیم در هنگام بازی باید آموخته شود و تمرین گردد. شما باید خود را آماده مربیگری از نظر روانشناسی و بکارگیری استراتژی های گوناگون در هنگام بازی نمائید.


می خواهیم در این مقاله به شما بگوییم که " مربیگری نیمکت" چیست و همچنین بعضی از مهارت ها را برای توفیق در مربیگری به شما بگوییم. تعریف بیلی پکر " billy pcker" در مورد مربیگری از روی نیمکت، ساده ترین و راحت ترین تعریف برای قوه ادراک است. مربیگری از روی نیمکت " bench coching " توانایی تغییر نتیجه بازی در زمانی است که شروع شده است. اگر شما بتوانید قسمت های یک بازی را تغییر دهید، یقیناً شانس پیروزی شما بیشتر از زمانی است که آن جا  ( بر روی نیمکت ) بنشینید و امید پیروزی داشته باشید.


هفت مهارت اصلی برای هدایت از روی نیمکت وجود دارد:



  • دانش و توانایی و تدبیر در استفاده از " لحظه ها "

  • توانایی در کنترل " جریان بازی "

  • استفاده موثر از " تایم اوت ها "

  • استفاده از تعویض در تحکیم استراتژی های تیم

  • با داوران به درستی برخورد کردن " داوران را خواندن "

  • شناخت از مربی مقابل " مربی تیم مقابل "

  • فاکتورهای ناشناخته و گمراه کننده


*لحظه ها


و اینکه لحظه ها چیست؟ به مجموع و کل عیوب و نحوه بازی در تمام جهات، تا اعلام نهایی نتیجه بازی گویند.



  • ما در بازی دو گونه لحظه داریم: لحظه هایی که به دست می آورید و لحظه هایی که از دست می دهید و ذیلا شما آنها را خواهید شناخت.


بدست آوردن و استفاده از لحظه ها


الف) به ثمر رساندن پرتاب های آزاد یا پنالتی، توصیه کردن، چیزی بیش از این نیست که روی نیمکت بنشینید و تیم مقابل را که تنزل می کند را تماشا کنید. تحقیقات نشان می دهد که کسانی که بدون مانع گل می زنند و آن هایی که بدون مانع پرتاب می کنند، 80% برد بازی با آنهاست.


ب) توپ ربائی یا در بین راه توپی را گیر آوردن


ج) قطع کردن پاس و گرفتن توپ، چیزی بیش از این نیست که به یک تیم الهام کنی که موقعیت 4 به یک را دارد و آن یک بازیکن بتواند پاس را قطع کند و توپ را به طرف جلو بفرستد اینکار هر کسی را به هیجان می آورد.


د) گل زدن در خاتمه یک انتقال خوب در بازی انتقالی


ه) دفاع خوب، سخت و محکم


و) ریباند کردن


ی) کار تیمی و پاس منجر به گل


ز) انجام بازی بزرگ، برای مثال انجام یک شوت سه امتیازی موفق یک بازی بزرگ ( big play ) می باشد. همچنین ربودن توپ از روی دریبل می تواند یک بازی بزرگ (big play  ) باشد.


ژ) به ثمر رساندن پرتاب های منطقه ای و پرتاب های آزاد در خاتمه هر کوارتر


س) سد کردن پرتاب ها و چرخش به سمت حلقه یا استقرار یافتن در موقعیت مناسب


کشتن و از بین بردن لحظه ها


الف) انتخاب شوت بد ( هر کسی خارج از موقعیتی که می بایست باشد، قرار می گیرد.)


ب) خراب کردن و هدر دادن پرتاب های آزاد


ج) از دست دادن شوت دوم


د)پاس های بد


ه) تخلفات مرتبط با دریبل و تخلفات مرتبط با منطقه رنگی مثل پا روی خط، سه ثانیه و ...


و) انجام فول های غیر ضروری و احمقانه


ی) از دست دادن آرامش، بدست آورندگان لحظه ها، سرانجام به موفقیت خواهند رسید و احساس خوبی در پایان بازی به آن ها دست خواهد داد و نتیجه استفاده از لحظه ها را بر روی اسکوربرد خواهند دید و حال آن که کسانی که لحظه ها را از دست داده اند فقط می توانند بخش بد دیگری را ( اوقات بد ) بگذرانند.


شما چگونه بر روی لحظه ها کار می کنید؟ قبل از هر چیز با بدست آورندگان لحظه ها و با بازیکنان باقی مانده که اثر منفی دارد و از دست دهندگان لحظه ها، در تمرین صحبت و بحث کنید. هم بدست آورندگان لحظه ها و هم هدر دهندگان لحظه ها می توانند از نوارهای ویدیوئی برای تمرین استفاده کنند. به بازیکنان آموزش دهید و به آن ها بگوئید چه چیزهایی خوب و چه چیزهایی بد هستند.


ادامه این مقاله را در شماره های بعدی دنبال نمایید.


منبع:


استیو برنان


آکادمی مربیان آمریکا ACA