پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰

طرح ارتقاء سلامت روانی ورزشکاران در کرمانشاه اجرا می شود

طرح ارتقاء سلامت روانی و ذهنی ورزشکاران در قالب کارگاه abcdهای آموزشی از ششم آذرماه امسال برای نخستین بار با محوریت هیأت پزشکی ورزشی در کرمانشاه برگزار می abcdشود.

نسرین نازیی روانشناس هیأت پزشکی ورزشی در گفت ‌وگو با پایگاه خبری  اظهار داشت: ورزشکاران برای رسیدن به نتیجه و هدف دلخواه خود بایستی از ویژگی‌ها و مولفه‌های روانی مختلف آگاهی یابند و بر این اساس این آمادگی روحی و روانی سبب ارتقاء و بهبود عملکرد ورزشکاران در میادین رقابتی خواهد شد.


نازیی سلامت کامل جسمانی ورزشکاران را در گرو آمادگی روحی و ذهنی آنان دانست و افزود: ورزشکاران باید علاوه بر انجام تمرینات فیزیکی از آمادگی روانی مناسب برای حضور در مسابقات برخوردار شوند.


این مشاور روانشناسی در حوزه ورزش به مولفه‌های آمادگی روانی ورزشکاران اشاره و بیان کرد: برانگیختگی، اعتماد به نفس، تصویرسازی ذهنی، مقابله با استرس، اضطراب، توجه و تمرکز و نیز هدف‌گزینی از مهم‌ترین مولفه‌های آمادگی روانی ورزشی محسوب که هدف‌گزینی به عنوان اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مولفه روانی ورزشکار مطرح می‌شود.


وی از اجرای طرح ارتقاء سلامت روانی ورزشکاران در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور مطرح شده و در این زمینه کارگاه ارتقاء سلامت برای تمام هیئت‌های ورزشی استان از جمله هیأت بسکتبال، تنیس روی میز، کبدی و دیگر رشته‌های ورزشی از ششم آذرماه اجرا می‌شود.


نازیی خاطرنشان کرد: طرح ارتقاء سلامت روانی ورزشکاران به صورت دوره‌ای در قالب کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید کارآزموده و مطرح در حوزه روانشناسی و روانپزشکی در محل تمرینات ورزشکاران، هیئت‌های ورزشی یا در محل هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه انجام می‌شود.


نازیی به سه مولفه فرآیند تمرین، اجرا و نتیجه‌ به عنوان ارکان هدف‌گزینی ورزشکار برای دریافت مقصود مورد نظر اشاره و تصریح کرد: ورزشکاران به جای تمرکز بر تمرینات و داشتن آرامش خاطر از ابتدای روند تمرینات به پیروزی و یا اهداف نهایی می‌اندیشند که این اقدام مغایر با اصول روانشناسی ورزشی است.


وی اضطراب و استرس در ورزشکاران را ناشی از هدف گزینی غیر منطقی هنگام تمرینات دانست و افزود: در کارگاه‌های آموزش روانی ورزشکاران به مواردی از جمله هدف‌گزینی صحیح و معقولانه و تمرینات آرامش‌بخش پرداخته و نیز نقاط ضعف هر ورزشکار از دو هفته قبل از اعزام به مسابقات شناسایی و برطرف می‌شود.


نازیی عدم مدیریت لازم برای غلبه بر هیجانات کاذب را از دیگر مشکلات ورزشکاران هنگام ورود به مسابقات حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: این ضعف، از عدم آگاهی ورزشکار از هیجانات مثبت و منفی نشأت می‌گیرد و به همین دلیل نیز هویت ورزشکار دچار خدشه می‌شود.


وی خواستار همکاری بیش از پیش مسئولان ورزشی با هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در جهت ارتقاء سلامت ورزشکاران شد و تأکید کرد: تیم روانشناسی هیئت پزشکی ورزشی استان علاوه بر ارائه مشاوره‌های لازم به ورزشکاران از آمادگی لازم برای هرگونه خدمات پزشکی در چارچوب کارگاه‌های مهارت ذهنی برخوردار است.