چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

دکتر کاظمی تأکید کرد :

انجام طرح خود مراقبتی راهکاری برای پیشگیری از سرطان

با توجه به لزوم پیشگیری به منظور بروز برخی بیماری abcdها در میان ورزشکاران بالخص سرطان و در راستای اهتمام جدی مبنی بر تحقق شعار وزرات بهداشت تحت عنوان " یک عمر سلامت با خود مراقبتی " طرح ارتقا سلامت جسمانی ورزشکاران در قالب کارگاه abcdهای آموزشی از بیستم آذرماه به صورت دوره abcdای در کرمانشاه اجرا می abcdشود.

رییس هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه در گفت و گویی با پایگاه خبری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : در حال حاضر آمار مبتلایان به سرطان در ایران در مقایسه با آمار جهانی تفاوت زیادی ندارد اما براساس اعلام وزارت بهداشت ایران سیر افزایش ابتلا به سرطان در میان مردم و به ویژه ورزشکاران در کشور و در چند سال گذشته هشت برابر افزایش یافته است.


دکتر کاظمی به راهکارهای پیشگیری از بروز سرطان به ویژه انجام چکاب و آزمایشهای به هنگام اشاره کرد و تاکید داشت : در کشورهای پیشرفته طرح خود مراقبتی به عنوان طرحی برگزیده و برنامه‌ای ایده‌آل برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها و به ویژه انواع سرطان از سوی خود افراد انجام می‌شود.


دکتر کاظمی از آلودگی هوا و تغذیه نامناسب به عنوان دو عامل عمده در ایجاد سرطان نام برد و افزود: عدم داشتن الگوی صحیح غذایی، افزایش میزان نیترات در مواد نباتی و صنایع تولیدی کشاورزی، مصرف بیش از حد فست‌فودها، استرس‌های زیاد و ناگهانی نیز از دیگر عوامل در ایجاد انواع سرطان در بدن هستند.


وی مصرف بیش از اندازه و غیرمجاز مکمل‌های غذایی در ورزشکاران را عاملی در جهت افزایش میزان ابتلا به بیماری و به‌ویژه سرطان دانست و بیان کرد: مسئولان باید بیش از پیش در جهت ارتقا سلامت جسمانی ورزشکاران به عنوان الگوهای ورزشی برای دیگر افراد جامعه تلاش کنند.


این مقام مسوول در حوزه سلامت ورزشکاران ، جایگاه نهادهایی مانند وزارت نفت، محیط زیست، جهاد کشاورزی و دامپروری را در حمایت از سلامت مردم بسیار مهم ارزیابی نمود و گفت : تدوین برنامه های پیشگیری ومبارزه با سرطان در یک برنامه رهبردی با اجماع دستگاههای مختلف امکان پذیر است و در می توان با حساس‌زایی و آگاهی‌بخشی به عنوان دو فاکتور مهم در آموزش مردم و به ویژه ورزشکاران نسبت به انجام اقدامات لازم در پیشگیری از ابتلا به بیماری مرگ‌آفرین سرطان اقدام نمود.


وی نقش رسانه‌ها را در آگاهی بخشی به مردم جهت پیشگیری از بروز سرطان تاثیرگذار دانست و گفت: باید بستر لازم برای فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه ایجاد شود و هیئت پزشکی ورزشی کرمانشاه به عنوان نهاد متولی سلامت ورزشکاران درصدد برگزاری دوره‌هایی به منظور آموزش و ارتقا آگاهی ورزشکاران در پیشگیری از بروز سرطان است.


کاظمی خواستار نظارت بر تولید مواد غذایی شد و افزود: وجود روغن پالم در لبنیات و نیز وجود نیترات به مقدار زیاد در تولیدات کشاورزی، در کنار فقر حرکتی افراد سبب ایجاد بیماری‌های مشکل‌ساز از جمله سرطان می‌شود.


رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: ورزش‌های همگانی، پیاده‌روی خانوادگی، دوچرخه‌سواری و دوومیدانی از جمله ورزش‌های بسیار موثر در افزایش روحیه نشاط در جوانان و نیز جلوگیری از بروز بیماری خطرناک سرطان است.