شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷

دبیر هیات پزشکی استان اعلام کرد؛

آسیب زانو شایع ترین مصدومیت ورزشکاران کرمانشاهی

کلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه با تجهیزات و امکانات تخصصی به روزو استاندارد در منطقه غرب و حضور کادر مجرب و آموزش دیده با جدیدترین متد ها و روش های درمانی به کلیه ورزشکاران ارائه خدمات می نمایند.

خسروی در گفت و گویی با پایگاه خبری تحلیلی هیأت پزشکی ورزشی  ضمن اشاره به رسالت و مآموریت تعیین شده در نهاد متولی سلامت ورزش کشور به تشریح اقدامات صورت گرفته در کلینیک فیزیوتراپی این هیأت پرداخت و اظهار داشت : امکان دستیابی آحاد جامعه ورزش به خدمات پزشکی ورزشی، توسعه سلامت و دستیابی به بالاترین حد کارایی ورزشکاران، پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی در کنار رسیدن به ورزش سالم و عاری از دوپینگ  همواره در اولویت برنامه ریزی های بوده و یقیناً ارائه این خدمات به شکل مطلوب، سهمی چشمگیر در افتخار آفرینی ورزشکاران در میادین مختلف و توسعه سلامت عموم مردم داشته است.  


دبیر هیأت پزشکی ورزشی ضمن ارائه آمار تعداد ورزشکاران پذیرش شده در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی و توانبخشی هیأت پزشکی ورزشی اظهار داشت : در این کلینیک و در نه ماهه اول سال جاری دو هزار و460 جلسه به ورزشکاران در حوزه های قهرمانی و همگانی خدمات مطلوب درمانی ارائه شده که سهم بانوان از این میزان خدمات 23 درصد و آقایان نیز 67 درصد می باشد. همچنین بانوان ورزشکار در رشته های والیبال و بسکتبال و آقایان نیز در رشته های فوتبال، کشتی و والیبال بیشترین آسیب را داشته اند.


وی افزود : قهرمانان و ملی پوشان در این کلینیک در کمترین زمان ممکن با جدیدترین امکانات و تجهیزات زیر نظر متخصصین مجرب به میادین برگشته و کسب نتایج مطلوب حاکی از مطلوبیت خدمات ارائه شده می باشد به گونه ای که طراحی شیوه های درمانی در راستای رسیدن ورزشکار به سطح آمادگی قبل از مصدومیت بسیار پر اهمیت بوده  و خوشبختانه در همین راستا رضایتمندی 96 درصدی مراجعین را بر اساس نظرسنجی صورت گرفته را داشته ایم.


خسروی به نقش آموزش در کاهش آسیب های ورزشی اشاره کرد و بیان داشت : ارتقاء سطح دانش مربیان و ورزشکاران در پیشگیری از آسیب های ورزشی بسیار موثر و مهم می باشد و در حال حاضر این امر در هیأت پزشکی ورزشی به صورت منظم و دوره ای برای متقاضیان برگزار می گردد و در سنوات گذشته نیز شاهد رشد فزاینده توسعه و گسترش دانش و علم ورزش بالخص در حوزه های پزشکی ورزشی بوده ایم.


 


وی ضمن اشاره به سیستم بسیار منسجم و به روز ثبت آمار ورزشکاران و طبقه بندی بر اساس نوع آسیب، جنسیت، رشته ورزشی، مدت زمان انتظار از مرحله درخواست تا پذیرش ، روش ها و خدمات ارائه شده گفت : بر اساس آمار ارائه شده ورزشکاران رشته فوتبال با بالاترین جامعه آماری به لحاظ مصدومیت در ناحیه زانو به عنوان شایع ترین نوع آسیب بیشترین میزان خدمات را از هیأت پزشکی ورزشی دریافت کرده اند. ورزشکاران رشته های کشتی، والیبال و رزمی نیز به ترتیب به لحاظ تعداد مصدومین ورزشی و مراجعین به کلینیک فیزیوتراپی بالاترین آمار را داشته اند.


دبیر هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه به توسعه نظام ارائه خدمات درمانی به ورزشکاران اشاره کرد و بیان داشت: به منظور توسعه حوزه پزشکی ورزشی و فراهم نمودن امکان دسترسی آحاد جامعه ورزش به خدمات پزشکی ورزشی، ضمن فراهم نمودن زیرساخت های لازم در بخش درمان از تمامی ظرفیت های موجود استفاده خواهیم کرد.


خسروی خاطر نشان ساخت : درمانگاه مرکزی وکلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با دارا بودن تجهیزات لازم در فضایی مناسب در بخش های ارتوپدی، پزشک ورزشی، تغذیه، روانشناسی، پزشک عمومی، پزشک ورزشی، حرکات اصلاحی و خدمات سرپایی شامل نوار قلب، سرم تراپی، تزریقات و پانسمان ، ماساژ ورزشی، بادی کامپوزیشن آنالایزر، و آنتروپومتری صدور گواهی سلامت با تعیین وقت قبلی و ارائه کارت بیمه ورزشی آمادگی پذیرش کلیه ورزشکاران را دارد و برای ملی پوشان نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است.


وی در خاتمه یادآور شد : با توجه به اینکه ورزشکاران متقاضی دریافت خدمات پزشکی ورزشی به دلیل محدودیت مکان و فضای فیزیکی کلینیک های تخصصی،  غالباً جهت پذیرش در لیست های انتظار واحد های مختلف قرار می گیرند. علی رغم تلاش های صورت گرفته جهت کاهش مدت زمان انتظار از ارائه درخواست تا زمان پذیرش ، هنوز هم این مشکل وجود دارد و راهکار مناسب برای ارائه خدمات به بیشترین جامعه آماری ورزشکاران آماتور و حرفه ای استان توسعه فضاهای درمانی مورد استفاده هیأت پزشکی ورزشی می باشد که اهتمام ، تعامل و همکاری اداره ورزش و جوانان، فدراسیون پزشکی ورزشی و استانداری را لازم دارد.