شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶

عیوضی تاکید کرد:

از روش های نامناسب در لاغری به شدت بپرهیزیم

مسئول کمیته تغذیه بیان کرد:متاسفانه امروزه شاهد گسترش الگوهای نا مناسب جهت کاهش وزن وتناسب اندام در باشگاه های ورزشی هستیم که می تواند باعث بروز مشکلات عمده ای در سلامت ورزشکاران باشد،هستیم.

 


ز این رو لازم است ورزشکاران با آشنایی با برخی از اشتباه های رایج، از انجام آن ها به شدت بپرهیزند.


 


كرفس‌درمانی
امروزه در باشگاه ها مصرف بی رویه آب سبزی‌ها، به خصوص آب كرفس، جعفری یا شوید برای كاهش وزن مرسوم است، اما لازم به یادآوریست که آب سبزی باعث لاغری نمی شود و تنها به علت دارا بودن آب و فیبر بالا می تواند کاهش جذب چربی ها و دفع مقداری آب می شود که حس خوشایندی برای ورزشکار ایجاد می نماید اما نکاتی که از آن غافل هستیم اینکه:


 


آب سبزی در برخی از باشگاه ها با آبمیوه یا آب هویج برای بهبود طعم مخلوط می گردد که خود باعث افزایش انرژی می گردد و دیگر اینکه كرفس از سبزی‌هایی است كه اگزالات فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، بخصوص در افرادی كه مثانه و كلیه سنگ‌ساز دارند، می‌تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ شدن سنگ‌های اگزالاته شود. از سوی دیگر، ‌دریافت زیاد اگزالات عامل از دست رفتن عناصر دوظرفیتی مانند كلسیم، روی، فسفر، آهن، منگنز، منیزیم و... است كه برای بدن ضروری هستند و كمبود آن‌ها می‌تواند باعث بروز عمده مشکلاتی در بدن گردد.


 


ورزش‌درمانی


 


برخی افراد انجام بی رویه و شدید ورزش ها را به عنوان راهی مناسب در راستای کاهش وزن می دانند و هیچ توجهی به میزان غذای مصرفی خود ندارند. این اشخاص متاسفانه با افزایش میزان ورزش ، افزایش حجم غذایی نیز دارند که این خود باعث تعادل در سوخت وساز می گردد وفاقد هرگونه تاثیر در کاهش وزن.انجام ورزش مناسب با رژیم غذایی مناسب بهترین شیوه در راستای کاهش وزن می باشد.


 


حذف‌درمانی


 


یکی از شیوه های نادرست که متاسفانه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، حذف وعده یا میانوعده های غذایی می باشد.لازم است ورزشکاران به این نکته توجه داشته باشند که شاید در کوتاه مدت این شیوه نتیج مطلوبی را به همراه داشته باشد اما در طولانی مدت می تواند به کاهش شدی متابولیسم، مشکلات عمده در مسیر کاهش وزن، لاغری سخت و مشکلات سلامتی بیانجامد.


 


دارو ‌درمانی


 


 متاسفانه استفاده از داروهای لاغری در باشگاه ها به شدت شیوع یافته و این در حالی است که این داروها فاقد مجوزهای لازم بهداشتی و سلامتی هستند، در اکثر آن ها از مضر برای سلامتی از جمله آمفتامین ها استفاده شده و از سوی افراد بدون صلاحیت مناسب تجویز می گردد.


 


در این راستا لازم به یادآوریست که تجویز هر گونه دارو باید تحت نظر پزشکان یا کارشناسان تغذیه باشد و تهیه آن باید تنها از داروخانه صورت گیرد.