شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵

/تردمیل و تغذیه /

نوشابه انرژی زا نخورید

مطمئنا چه آنهایی که برای حفظ سلامتی و به طور روزانه از وسایل ورزش خانگی استفاده می کنند و چه آنهایی که به فکر کم کردن کیلوهای اضافی بدنشان هستند، دوست دارند بدانند چه رژیم تغذیه ای قبل، حین و بعد از استفاده از این دستگاه ها باید داشته باشند، در این باره یک متخصص تغذیه هشدار داد که علاقه مندان به استفاده از این وسایل چنانچه یک سری نکات را مد نظر نداشته باشند ممکن است این ورزش ها برایشان دردسرساز شود.


به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دیده و شنیده می شود برخی از کسانی که از وسایل ورزش خانگی استفاده می کنند به عنوان مثال تردیمل می زنند یا روی دوچرخه ثابت رکاب می زنند برخی مایعات را هنگام ورزش کردن می نوشند و گروهی دیگر اساسا چیزی نمی نوشند. به طور کلی اصول تغذیه ای حاکم بر ورزش همگانی که یکی از زیرشاخه های آن همین وسایل ورزش خانگی می تواند باشد، چیست؟ دکتر شهرام فرج زاده ،رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی و عضو شورای اجرایی انجمن بین المللی پیکرشناسی ورزشی(ISAK) در پاسخ به این پرسش می گوید:به طور کلی اصول حاکم بر برنامه های تمرینی، یک اصول واحدی است که کالج طب ورزش آمریکا هر شش تا 10 سال این اصول را مورد بازنگری قرارداده و در صورت لزوم آنها را به­روز می کند. به طور طبیعی این اصول می تواند شامل وسایل ورزش خانگی شده و کسانی که از این وسایل استفاده می کنند باید این اصول علمی را مد نظر داشته باشند چراکه بی توجهی به این اصول علمی ممکن است آسیب هایی را متوجه فرد کند.


دکتر فرج زاده در این باره ابتدا به زمان استفاده از این وسایل می پردازد:قبل از هر چیز عزیزان باید بهترین زمان را برای این ورزش ها انتخاب کنند  به طور کلی بهترین زمان بعدازظهرهاست چرا که صبح ها وبویژه در فصل زمستان ، گردش خون به خوبی در بدن انسان صورت نمی گیرد در این شرایط ورزش کردن می تواند آسیب زا باشد.بهترین زمان برای اینکه چنین مشکلی وجود نداشته باشد ساعت 5 و 6 بعدازظهر است و چون هنگام ورزش کردن به مراتب بیش از شرایط عادی انرژی لازم است لازم است برنامه ریزی زمانی وجود داشته باشد. در این رابطه علاوه بر اینکه به عنوان مثال پیش از استفاده از تردمیل  باید مواردی چون میزان فشار تسمه به شکل درستی تنظیم شده باشد وقتی صحبت از 30 تا 45 دقیقه ترد میل زدن روزانه است بهتر است این زمان مثلا به صورت دو تا 20 دقیقه یا سه تا 15 دقیقه باشد و شدت تنظم به گونه ای باشد که بر اساس تعداد ضربان قلب تنظیم شده باشد. چنانچه فشار بیش از حد به بدن وارد شود آسیب زا خواهد بود  و اگر فشار بسیار کم باشد عملا برای بدن بی فایده است در این رابطه بهترین کار گرفتن مشاوره و برنامه تمرینی از کارشناسان حوزه ورزش است.


تصور برخی این است که هنگام این ورزش ها باید نوشیدنی زیادی بخورند، این کارشناس تغذیه ورزشی با اشاره به مبحث نوشیدنی ها حین ورزش کردن ، می افزاید:  اصول و قاعده کلی این است اگر تمرین زیر یک ساعت و به طور دقیق اگر بخواهیم بگویم زیر 58 دقیقه باشد منابع موجود در بدن و آب بدن  کافی است و نیازی به نوشیدنی آب قبل از ورزش وجود ندارد. برخی افراد در حالی اقدام به مصرف نوشابه انرژی زا می کنند که هیچ نیازی به این نوشیدنی ها نیست و استفاده از آنها می تواند مضر  و حتی باعث اضافه وزن نیز بشود.  اصولا میان دو وعده غذایی باید بین 3 تا سه و ساعت و نیم زمان باشد اما در همین زمان فرد می تواند آب کافی بنوشد.


آیا می شود هنگام استفاده از این وسایل نوشیدنی مصرف کرد؟دکتر فرج زاده در این باره تصریح می کند: افراد فوق که زمان تمرین آنها کمتر از یک ساعت است می توانند هنگام ورزش از محلول های کافئین دار مثل قهوه کم شکر با مقدار مشخص استفاده کنند. اما کسانی که تمرین طولانی دارند به دلیل نیاز بدن می توانند از نوشیدنی هایی چون شیر خرما و شیرکاکائوی کم چرب استفاده کنند. در این حالت نیز هیچ نیازی به نوشابه های انرژی زا نیست و ممکن است استفاده از آن قند خون را بیش از اندازه بالا ببرد.


اما برخی با هدف لاغر شدن اقدام به تهیه وسایل ورزش خانگی می کنند و انتظار دارند خیلی زود لاغر شوند، دکتر فرج زاده به این افراد نیز توصیه هایی دارد: بهترین راه این است که برنامه ریزی تمرینی آنها هدف دار باشد و این برنامه ریزی را پس از مراجعه به متخصص تغذیه ورزشی دریافت کنند برنامه ریزی که طی آن مشخص می شود فرد چقدر چربی اضافی در بدن دارد و چگونه و در چه زمانی می تواند این چربی ها را از بین ببرد.


 دکتر فرج زاد تاکید می کند: به طور معمول هر فرد سالم روزانه می تواند 300 تا 500 کالری یعنی معادل یک کیلوگرم وزن کم کند، اما این کم کردن واقعی نیست چرا که بخشی عمده ای از آن مربوط به دفع مایعات بدن است و پس از نوشیدنی آب این وزن بر می گردد. کاهشی وزنی واقعی است که چربی های اضافی بدن  از بین برود.بنابراین در هفته حدود یک کیلوگرم بیشتر نباید وزن کم کرد و چنانچه غیر از این باشد وزن نه تنها بر می گردد بلکه ممکن است مشکلات دستگاه گوارش برای فرد پیش آید.