چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴

راهکارهای مهم جهت ارتقای رفتار ورزشی

در این مبحث به اختصار چند مورد از راهکارهایی که باعث ارتقای رفتار ورزشی میگردددبیان میشود

 


1-ارزیابی اولیه


قبل از آغاز برنامه ورزشی شخص باید هدفها و فوایدی را که از ورزش کردن انتظار دارد مشخص سازد. شخص باید وضع سلامت خود را با مراجعه به پزشک ارزیابی کند.


2-انتخاب نوع ورزش


نوع ورزشی که انتخاب می شود باید با نیازهای مربوط به سلامت فرد و علایق و هدفهای او مطابق باشد . مثلا سفت شدن بعضی از قسمتهای بدن،اگر ورزش انتخابی به گونه ای باشد که فرد از انجام آن لذت ببرد احتمال ادامه آن بیشتر خواهد بود.


3-شرایط ورزش


شخص باید قبل از آغاز برنامه ورزشی ،زمان و مکان رامشخص و برای بدست آوردن وسایل و تجهیزات مورد نیاز اقدام کند. برخی به طور مرتب و منظم به ورزش ادامه میدهند و برخی برنامه انعطاف پذیرتری دارند.مهم این است که شرایط انجام ورزش باید راحت و ایمن باشد.


4-هدفها


بیشتر اشخاص هنگامی برنامه ورزشی خود را به طور منظم ادامه میدهند که به هدفها و نتایج مورد انتظار خود برسند.مثلا هدف اگر قابل اندازه گیری باشد بهتر است مانند پایین آمدن وزن با تعداد حرکات ورزشی.ولی هدف نباید مبهم باشد مثلا هدف از ورزش این باشدکه حالم بهتر شود.


5-نتایج


برخی افراد برای ادامه رفتار ورزشی در مراحل اولیه برنامه به ترغیب و تشویق جدی نیاز دارند و وقتی احساس سلامت جسمی به آنها دست دهد متوجه میشوند که لذت ورزش و فواید بدنی آن پاداشهایی بسنده اند.


6-عوامل اجتماعی


اگر شخصی را خانواده و دوستانش تشویق کنند احتمال بیشتری میرود که برنامه ورزشی را شروع کند و ادامه دهد.بعضی اوقات ورزش کردن همراه با شخص دیگر یا به صورت گروهی انگیزه فرد را برای ادامه برنامه ورزشی تقویت می کند.


7-ثبت تغییرات


ثبت نتایج جسمی و روانی عملیات ورزشی باعث تقویت انگیزه شخص میشود .مثلا یادداشت تغییرات وزن.


 


مریم خائف-مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان