سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

2 میلیون قربانی سالانه غذای ناسالم

"سلامت موادغذایی" شعار امسال سازمان بهداشت جهانی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) «سلامت موادغذایی» را به عنوان موضوع اصلی روز جهانی سلامت در هفتم ماه آوریل امسال (2015) برگزید.

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی به نقل از ایسنا، همچنین امسال شعار «از مزرعه تا بشقاب: سلامت غذا را تامین کنیم» برای این روز انتخاب شده است.


کارشناسان سلامت در گزارش جدیدی به همین مناسبت تاکید کرده‌اند که فقدان سیاست‌های دولتی در مورد سلامت مواد خوراکی و آب موجب مرگ 2.2 میلیون نفر از مردم جهان در سال می‌شود. کارشناسان حوزه سلامت بر این باورند که استفاده از حشره‌کش‌ها و انواع کودها در 50 سال گذشته نزدیک به 170 برابر رشد داشته‌ است. پیامد این وضعیت و وجود باقیمانده‌های این مواد شیمیایی موجب مسموم شدن مواد خوراکی و آلوده شدن محیط زیست و اکثر اکوسیستم‌ها می‌شود.


کارشناسان هشدار می‌دهند: استفاده از این مواد شیمیایی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته که می‌تواند تاثیرات منفیِ کوتاه مدت و بلند مدت روی سلامت بدن داشته باشد. به کار بردن میزان زیادی از این حشره‌کش‌ها و کودها در فرآیند رشد زنجیره‌های غذایی به بروز بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده به ترکیبات شیمیایی منجر می‌شود.


به اعتقاد کارشناسان مقابله با این مشکل ضرورت دارد چرا که ترکیب‌های سمی همچون حشره‌کش‌ها، فلزات سنگین و سموم قارچی یا باکتریایی در فرآیند تولید، ذخیره و حمل و نقل مواد غذایی، آن‌ها را آلوده می‌کند.


ناسالم بودن مواد غذایی هر سال جان 700 هزار کودک را در جنوب شرق آسیا می‌گیرد و همچنین در صورتی که مواد غذایی فاقد هر گونه باکتری، ویروس، انگل و مواد شیمیایی باشند، مواد افزودنی موجب بروز بیش از 200 نوع بیماری از اسهال گرفته تا سرطان می‌شوند.


در عین حال فقدان نظارت‌های دولتی در تولید مواد خوراکی تقلبی موضوع حائز اهمیتی است که به خطر مسمومیت غذایی بسیاری از مردم دنیا دامن می‌زند.


جدا از تاکید بر نقش دولت‌ها در تضمین سلامت مواد غذایی لازم است سازمان‌های غیردولتی اقداماتی در جهت آگاه‌سازی مردم انجام دهند.


با توجه به اهمیت سلامت غذا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز سلامت موادغذایی را به عنوان موضوع اصلی روز جهانی سلامت در هفتم ماه آوریل امسال انتخاب کرد.


«پونام کتراپال» مدیر بخش آسیای جنوب شرق سازمان جهانی بهداشت گفت: سلامت مواد غذایی یکی از حوزه‌های کلیدی و محوری در مقررات بین‌المللی بهداشت به حساب می‌آید که شامل تمامی نگرانی‌های بین المللی در بخش سلامت عمومی می‌شود و یکی از آن‌ها مسمومیت غذایی و شیوع بیماری‌های ناشی از مواد غذایی ناسالم است.


به گزارش خلیج تایمز، «سوراب آرورا» از کارشناسان دارویی نیز در این باره می‌گوید که در سال 2014 میلادی، 306 مورد شیوع بیماری ناشی از مسمومیت غذایی گزارش شده‌ است.