دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

اکرم بهمنی بیان کرد;

اهمیت تمرکز در ورزش

یکی از ویژگی های مهم روانی موثر در موفقیت ورزشکاران در آموزش، تمرین، اجرای تکنیک ها و انجام مسابقه، تمرکز و توجه است.

چنانچه ورزشکاری تمرکز نداشته باشد نمی تواند توانایی های خود را به صورت موثر در جهت رسیدن به هدف که همان پیروزی بر حریف است به کار گیرد و نتیجه خوبی را کسب کند. توجه ، یک فرایند شناختی معطوف ساختن ذهن به طور انتخابی،  بر روی یک چیز و نادیده گرفتن سایر چیزهاست. تمرکر یعنی توجه بیش از اندازه به یک چیز، موضوع و یا حالتی که برای ما از اهمیت شایانی برخوردار است. عواملی که در پیرامون یک ورزشکار می باشد، مثل رفتار تماشاگران، تشویق یا عدم تشویق تیم یا تیم حریف، سروصدای اطراف و عوامل دیداری می تواند تمرکز یک ورزشکار را به هم بزند. عوامل درونی مثل ترس، تردید، نگران، اضطراب و استرس می تواند آرامش و  تمرکز را از ورزشکار سلب کند.


آنچه مهم است چگونگی جلوگیری از ورود این نیروهای مخرب به ذهن است. متمرکز شدن بر روی یک هدف خاص کمک می کند تا به نتیجه ای به مراتب بهتر نایل شوید. وقتی شما تمرکز خود را روی یک هدف واحد متمرکز می کنید تمام اعمال اعم از ارادی و غیر ارادی در راستای رسیدن به آن هدف قرار خواهد گرفت. چنانچه شما تمام انرژی خود را به طور انحصاری بر روی یک هدف معطوف کنید نیروی خلق خواهید کرد که اسباب دستیابی به آن هدف را مهیا خواهید کرد. هنگامی که شما افکار خود را متمرکز می سازید نیروی اندیشه شما افزایش می یابد. لازمه تمرکز همانا توانایی جلوگیری از ورود افکار مزاحم به ذهن است. نیروی اراده به اندازه کافی قوی هست که هر آنچه شما تصور کنید را برایتان ممکن سازد . همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد. توسعه و تقویت تمرکز نیاز به تمرین و ممارست دارد.


توانایی تمرکز در زمان حال و تمرکز بر روی تکلیف، برای رسیدن به اوج عملکرد در ورزش بسیار اهمیت دارد. یک ورزشکار در طول 2یا3ساعت رقابت بارها و بارها تمرکزش را از دست می دهد  و بدست می آورد. این نوسان تمرکز، ریتم تمرکزرا مختل می سازد تمرکز کامل زمانی رخ می دهد که ورزشکار کاملا درگیر تکلیف باشد و احساس کند که زمان در حال تعلیق است و حس جدابودن از محیط اطرافش را نداشته باشد.


توجه به نکاتی می تواند به ورزشکاران جهت حفظ تمرکزشان در لحظه حاضر کمک کند. در وهله اول لازم است در تشخیص افکار به این نکته توجه کند که آنچه درباره اش فکر می کند نامرتبط می باشد برای مثال افکاری مانند: "آنها به من چه امتیازی می دهند؟"  "ما می بازیم" افکاری غیرمرتبط می باشد که ورزشکار به نتایج آینده فکر می کند. توقف فکر یکی دیگر از مواردی است که ورزشکار باید به آن توجه کند برای مثال یک ورزشکار لازم است درباره افکار مربوط به پیش بینی آینده  با خود بگوید " درباره نتیجه بازی فکر نکن یا برنده می شوی یا بازنده، فکر کردن به این موضوع در حال حاضر به من کمکی نمی کند." مرحله آخر توجه به این موضوع می باشد که  "من باید  به تکلیف حاضر تمرکز کنم " ورزشکاران می توانند این را با خود بگویند که من به چه چیزی نیاز دارم تا در حال حاضر درست بر روی آن تمرکزکنم تا بهترین را اجرا داشته باشم".


با آرزوی تندرستی و آرامش


اکرم بهمنی


مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی استان یزد