یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

روابط عمومی هیات خبر داد

نرمش قبل از ورزش را جدی بگیرید

گرم کردن بدن، ترتیب خاصی دارد و باید درباره آن مطالعه کرد

محققان معتقدند علاقه مندان به ورزش دو دسته هستند؛ آن هایی که برای حفظ سلامتی ورزش می کنند و آن هایی که سعی می کنند ورزش حرفه ای داشته باشند. وجه مشترک این دو دسته، «ورزش» است اما در اغلب موارد به ارکان اصلی آن توجهی نمی شود یا کمتر اهمیت داده می شود. «نرمش» قبل از ورزش یکی از مواردی است که توجه به آن ضروری است. آگاهان به علم تربیت بدنی می دانند که قبل از شروع هر نوع ورزشی، گرم کردن بدن بسیار ضروری است. وقتی فردی ورزش حرفه ای یا حتی تفریحی خود را زیر نظر مربی انجام می دهد وظیفه مربی است که قبل هر نوع فعالیتی گرم کردن بدن را طبق اصول علمی به ترتیب انجام دهد تا شاگردان به اهمیت این موضوع پی ببرند اما در این میان نباید از تعداد زیادی علاقه مند به فعالیت های ورزشی که ترجیح می دهند بدون رفتن به کلاس و بدون مربی ورزش کنند، غافل شد.
در این راستا باید برای فرهنگ سازی و ارائه آگاهی های لازم اطلاع رسانی کرد. این در حالی است که حتی در سالن های ورزشی هم دیده شده است که قبل از گرم کردن به طور مثال در فوتبال، شوت می زنند، در والیبال، پنجه می زنند و در بسکتبال، دریبل می کنند. در حالی که تمام این حرکات باید بعد از گرم کردن بدن یا همان اجرای حرکت های کششی انجام شود.بهتر است ورزشکاران، خود مربی و مراقب خود باشند و قبل از این که با بی توجهی موجب آسیب دیدن و البته کم شدن کارایی ورزشی خود شوند با انجام ۱۵ دقیقه حرکت های کششی، بهترین بهره را از ورزش ببرند. البته در این راستا درست اجرا کردن حرکت های کششی هم مهم است.
گرم کردن بدن، ترتیب خاصی دارد و باید درباره آن مطالعه کرد، ضمن این که روز به روز به علم چگونگی گرم کردن هم اضافه می شود و حتی مربیان هم باید همگام با علم به روز باشند و نکات لازم را رعایت کنند.حال بیایید کمی از گرم کردن بدن بدانیم. حرکات کششی که عنصر مهم گرم کردن بدن است، اصول خاص خود را دارد و باید با دقت انجام شود. گرم کردن یا باید از بالا به پایین یا برعکس آن انجام شود و حرکت هایی که در نظر می گیرید، باعث کشش تمام عضله های آن قسمت از بدن شود.اگر حرکت های کششی را از بالا شروع می کنید از سر و گردن، دست ها، کمربند شانه و عضلات سینه ای و پشتی شروع و آن را به قوزک، کف و انگشتان پا ختم کنید. بعد از اجرای حرکت های کششی باید به حرکت های جنبشی هم توجه داشت. حرکت های جنبشی باید طبق همان فرمول حرکت های کششی و به ترتیب انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.گفتیم حرکت های کششی و جنبشی باید با علم روز انجام شود. برای این ادعا مثال واضحی داریم. به طور مثال در گذشته اگر برای گرم کردن مفاصل بدن از حرکت های چرخشی استفاده می شد امروزه علم، چرخش مفاصل را منسوخ کرده است ولی بارها دیده ایم که برخی از مربیان هنوز از چرخش زانو استفاده می کنند.