یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

روابط عمومی هیات خبر داد

پيامدهاي تغذيه نامناسب نونهالان و نوجوانان

براي تامين انرژي مورد نياز کودکان فعال و نوجوانان ورزشکار، بايد کربوهيدرات را هدف قرار داد

 


 


محققان معتقدند و نوجوانان و نونهالان در دوران رشد و تکامل در معرفي تغييرات فيزيولوژيکي و همچنين تغييرات رفتاري قرار دارند، بنابراين تغذيه مناسب در به دست آوردن سلامتي عمومي و جلوگيري از بروز بيماري هاي ناشي از سوء تغذيه بسيار موثراست.
 
همانقدر که تغذيه صحيح و مناسب قابل اهميت است، بايد از روي آوردن نونهالان و نوجوانان به پيروي از الگوهاي رفتاري و عادت هاي غذايي نادرست و رژيم هاي نادرست غذايي و همچنين مصرف مکمل هاي مضر نيز جلوگيري کرد.
 
پيامدهاي تغذيه نامناسب نونهالان و نوجوانان

 
از پيامدهاي دريافت ناکافي انرژي و موادغذايي براي کودکان و نوجوانان ورزشکار مي توان به اختلال در رشد (کم وزني و کوتاهي قد)، اختلال در تکامل (تاخير بلوغ جنسي، مشکلات عصبي، اختلالات قائدگي)، افزايش  ميزان خطر بروز آسيب هاي ورزشي (آسيب عضلاني، تاندون ها، بيماري هاي عفوني)، کاهش تراکم مواد معدني استخواني (پوکي زودرس و شکستگي استخوان) و اختلالات آب و املاح (خطرات و شوک ناشي از کم آبي) اشاره کرد.
 
تامين انرژي از کربوهيدرات
 
براي تامين انرژي مورد نياز کودکان فعال و نوجوانان ورزشکار، بايد کربوهيدرات را هدف قرار داد. کربوهيدرات ها اصلي ترين منبع انرژي در تمرينات ورزشي و عمده ترين سوخت براي مغز هستند.
 
از آنجايي که ذخاير کربوهيدرات (گليکوژن) در بدن محدود است، بنابراين بچه ها بايد هر روز اين ذخاير را پرکنند که ماکاروني، برنج، نان، شير، ماست، غلات، ميوه و سبزيجات بيشترين و بهترين منابع کربوهيدرات محسوب مي شوند.
 
پروتئين آجرهاي ساختماني بدن
 
پروتئين در ساخت عضلات، مقابله با عفونت ها، تامين و کنترل رشد بافتها و نگهداري بدن، نقش بسزايي دارد. با اينکه پروتئين از اهميت ويژه اي برخوردار است، اما يک رژيم پروتئيني توصيه نمي شود و جايگزيني کربوهيدرات با پروتئين مي تواند روي عملکرد درست ورزش تاثير نامطلوب داشته باشد.
 
بدون کربوهيدرات کافي، ورزشکار به سرعت خسته مي شود و انرژي براي تمرين يا مسابقه ندارد، پس رژيم غذايي که قسمت اعظم آن را پروتئين تشکيل دهد، به هيچ عنوان توصيه نمي شود.
 
مصرف چربي ها فراموش نشود
 
يک رژيم پرچرب سالم نيست و يک رژيم بدون چربي هم توصيه نمي شود، داشتن بعضي از چربي ها در رژيم غذايي براي سلامتي مهم است و کليد تامين انرژي بدن براي نونهالان و نوجوانان ورزشکار محسوب مي شود و بهترين نوع استفاده از چربي ها، روي آوردن به مصرف غذاهاي کم چرب به جاي غذاهاي بدون چربي است.
 
مصرف مکمل ها در بين ورزشکاران نونهال و نوجوان
 
از آنجائي که سازمان FDA (اداره دارو و غذايي آمريکا) که بزرگترين سازمان دارويي جهان است، مکمل هاي غذايي را کنترل نمي کند، بنابراين هيچگونه ضمانتي براي خالص بودن و تاثيرگذار بودن آنها وجود ندارد و بهتر است سلامتي کودکان و نوجوانان ورزشکار خود را با مصرف مکمل ها به خطر نياندازيم.
 
بازسازي عضلات
 
به جاي استفاده از مکمل ها براي بازسازي عضلات، بهتر است کودکان و نوجوانان ورزشکار را به خوردن و نوشيدن ميان وعده هاي پر کربوهيدرات، 30 دقيقه بعد از تمرين تشويق کنيم.
 
وعده قبل از ورزش فراموش نشود
 
به منظور جلوگيري از گرسنگي و تامين انرژي براي عضلات وعده قبل از تمرين اهميت دارد.
شب قبل از مسابقه و دو ساعت قبل از رقابت بايد بر روي غذاها و نوشيدني هاي غني از کربوهيدرات و پروتئين متوسط و کم چربي همانند ماکاروني، سبزيجات، مرغ، ميوه، شير، غلات، ماست، نان تست و آب ميوه تمرکز کنيد.
 
تامين آب
 
بدن کودکان نياز مبرمي به آب و مايعات دارد و در مقايسه با بزرگسالان، کودکان و نوجوانان بيشتر در معرض شوک هاي کم آبي و در صورت انجام تمرين هاي سنگين دچار دردهاي بسيار مي شوند. از همين رو، به کودکان نوشيدني هاي ورزشي مناسب بدهيد تا از خستگي و کم آبي آنان جلوگيري شود.
 
مطالعات نشان مي دهد که نوشيدني هاي کم شيرين و طعم دار بدون گاز مثل نوشيدني هاي ورزشي بهتر از آب مي تواند از کم آبي جلوگيري کند.
 
بهتر است به بچه ها براساس يک برنامه ريزي دقيق مايعات بدهيد، به طوري که به آنها بطري هاي قابل ارتجاع (قمقمه هاي فشاري) بدهيد و آنها را مجبور کنيد تا هر بيست دقيقه يکبار به ميزان نصف تا يک ليوان آب بنوشيد.

همچنين، بچه ها را قبل و بعد از تمرين وزن کنيد تا متوجه شويد چه مقدار مايعات در طي تمرين از دست داده اند و براي هر نيم کيلو کاهش وزن يک ليتر نوشيدني ورزشي به آنان بدهيد.