یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱

روابط عمومی هیات خبر داد

فواید ورزش در ماه رمضان

ماه مبارک رمضان، ماه خیر و برکت ، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هرچه انسان کامل تر باشد از فواید این ماه بیشتر بهره می abcdبرد.

 


محققان معتقدند "ورزش" که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است ، در این ماه جلوه پررنگتری یافته و می‌تواند نقش خود دراین مهم را بهتروبیشتر ایفا کند.


 


"ورزش" نه تنها با "روزه" منافاتی ندارد بلکه اگربه‌صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود واستقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.


 


ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می‌نماید بطوریکه ورزشکارانی که روزه می‌گیرند کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می‌شوند.


 


ورزشکاران می‌توانند با یک برنامه غذایی غنی،انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت‌های ورزشی و حفظ ساختار بدنی بدست آورند.


 


استفاده به موقع و به اندازه از آب ازدیگر نکاتی است که می‌بایست در طول این ماه به آن توجه کرد.در ماه مبارک رمضان کم آبی می‌تواند در برخی از موارد به خصوص هنگام ورزش کردن مشکل ساز شود اما با تغییر زمانی در برناه‌های ورزشی می‌توان بااین مشکل مقابله کرد.


 


ورزشکاران می‌توانند برنامه ورزشی صبح خود را به عصر و بعد از افطار منتقل کنند و به این ترتیب، احتمال وقوع مشکلات را به حداقل برسانند.


 


به‌افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می‌شود که درهنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه براینکه این نیاز بدن را مرتفع کرده باشند ، مقداری آب در بدن ذخیره کنند تا در موقع نیاز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره جویند و به این ترتیب احتمال وقوع خطرات ناشی از کم آبی را به حداقل برسانند.


 


راهکار دیگر هم این است که افراد از مصرف مواد غذایی که باعث از دست رفتن آب بدن از راه ادرار می‌شود، خودداری کنند.در این بین کافئین یکی از مهمترین این مواد است که در قهوه و چای فراوان وجود دارد


روزه تاثير منفي در فعاليت ورزشي ندارد


 


عضو فدراسيون پزشكي جمهوري اسلامي ايران گفت: روزه در صورت توجه به مسايل تغذيه‌اي تاثير منفي در فعاليت‌هاي ورزشي حرفه‌اي و مبتدي افراد نمي‌گذارد.


 


دكتر "فريال فانيان"روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگارايرنا افزود: بهترين زمان براي ورزش بعد از سحر و افطار است چون بدن نيازهاي تغذيه‌اي خود را رفع كرده و مي‌تواند آماده فعاليت‌هاي حرفه‌اي و عادي باشد.


 


وي به ورزشكاراني كه درطول روز بايد ورزش و تمرين كنند،توصيه كرد: هنگام سحر و افطار از غذاهاي انرژي زا سبك و مقوي مانند شير، خرما، عسل، سبزي، چاي و آب ميوه‌هايي چون پرتغال، ليمو و هويج بيش از گذشته استفاده كنند.


 


وي با اشاره به‌اينكه كاهش قند خون در شرايط روزه‌داري بويژه در نيمه دوم روز، بروز مي‌كند، افزود: رعايت موارد فوق از سوي ورزشكاران حرفه‌اي و عادي ضروري است.


 


وي بااشاره به‌اينكه كم‌آبي،كاهش حجم‌خون و مايعات از جمله اثرات روزه‌داري بر بدن ورزشكار و يا ديگر افراد است، گفت: براي جلوگيري از مشكلات كم‌آبي، بي‌حالي و سستي بدن، اختلال در تنظيم درجه حرارت بدن، جلوگيري از غليظ شدن خون و كاهش اكسيژن رساني مغز و عضلات در فاصله افطار تا سحر، آب و مايعات مصرف شود.


 


عضو فدراسيون پزشكي جمهوري اسلامي افزود: در صورتي كه فرد روزه‌دار قصد فعاليت ورزشي دارد، براي جلوگيري از كاهش فشار خون، سرگيجه، سردرد و تهوع كه درشرايط بي‌غذايي پس از تمرين حادث مي‌شود،بايد يكي دوساعت قبل از افطار فعاليت با شدت سبك و متوسط انجام دهد.


 


عضو فدراسيون پزشكي جمهوري اسلامي افزود: در صورتي كه فرد روزه‌دار قصد فعاليت ورزشي دارد، براي جلوگيري از كاهش فشار خون، سرگيجه، سردرد و تهوع كه درشرايط بي‌غذايي پس از تمرين حادث مي‌شود،بايد يكي دوساعت قبل از افطار فعاليت با شدت سبك و متوسط انجام دهد