شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵

تغذیه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان1

ماه مبارک رمضان، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است.هدف ما از روزه گرفتن در این ماه علاوه بر استفاده معنوی، استفاده از منافع جسمانی و روانی میباشد.

البته رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روز های گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است، همچنین ورزش که همواره برای سلامتی جسم و روح به ان سفارش شده، در این ماه جلوه پررنگتری یافنه، که میتوانیم با یک برنامه تغذیه ای و ورزشی مناسب در طی این ماه از مشکلاتی چون ضعف بدنی، افت فشار ، تشنگی و گرسنگی و موارد ناشی از فعالیت بدنی پیشگیری کنیم.


فاکتور مهمی که در این ماه باید به آن توجه بیشتری شود ، نوع تغذیه می باشد:


الگوی مناسب غذایی در ماه مبارک ، الگویی است که در آن هر سه وعده غذای(افطاری، شام و سحری) گنجاده شده باشد و حذف هر کدام از وعده غذایی می تواند عوارض متعددی را در پی داشته باشد.


لازم به ذکر است که سحری یکی از مهمترین وعده های غذایی می باشد که باید توجه شایانی نسبت به آن صورت گرفت.


در برنامه غذایی افراد به خصوص ورزشکاران باید تنوع و تعادل رعایت شود  و از تمامی گروه ها ی مختلف غذایی مصرف شود.


 


آب و الکترولیت ها:


نکته مهم در ماه مبارک برای افراد به خصوص ورزشکاران که باید توجه خاصی به آن شود، مصرف درست و کافی آب و نوشیدنی ها است.


آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد برای معده خالی زیان بخش است.


اگر به علت فعالیت ورزشی در طول روزه داری زیاد عرق کرده و نمک از دست داده اید، در زمان افطار تا حسر به صورت مختلف جبران کنید.


از مصزف مواد حاوی کافئین در حجم زیاد ( چای، قهوه، نسکافه، نوشابه ، کولاهاو....) بپرهیزید. این نوشیدنی ها نه تنها نیاز بدن را به آب تامین نمی کنند، بلکه به علت خاصیت ادرار اوری باعث دفع بیشتر آب از بدن می گردند.


پایان قسمت اول


کمیته تغذیه استان یزد