شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

بيماري ات از پاي تو پيداست.....

وجود برخي نشانه ها،مشكلات و بيماري ها در پاها مي تواند نشان دهنده ابتلا به انواع خاصي از بيماري باشد. مثلا برخي از متخصصان معتقدند ابتلا به خشكي شديد و ترك خوردن پاشنه و كف پا ميتواند نشان دهنده اختلال در كاركرد تيروئيد در بدن باشد مخصوصا اگر اين خشكي ها و ترك ها به سادگي و با كمك مرطوب كننده هاي معمولي هم از بين نروند.اختلال در عملكرد تيروييد ميتواند باعث رشد نامناسب بافت هاي پوستي و ابتلا به خشكي شديد و ايجاد ترك در پاها شود.

ريختن موي انگشتان: بيماري هاي عروقي


معمولا انگشتان پا داراي موهاي كركي هستند.اگر موهاي كركي روي انگشتان پايتان بطور ناگهاني ريختند و از بين رفتند، احتمال ابتلا به بيماري هاي عروقي در شما وجود دارد.ريختن ناگهاني موهاي روي پا مي تواند نشانه اي از ايجاد اختلال در گردش خون به دليل ابتلا به بيماري هاي عروقي باشد.معمولا در سطح پا و زانو ها همراه است.تنگي عروق پا و ريزش موهاي آن،ميتوان احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را هم براي پزشكان آشكار كند.


زخم هاي مزمن: ديابت


ديابت كنترل نشده ميتواند باعث آسيب ديدن اعصاب و ايجاد اختلال در چرخه گردش خون شود و كاري كند كه خونرساني به پاها،به درستي صورت نگيرد.نرسيدن خون به پاها باعث كاهش شانس بهبود به موقع زخم هاي پا مي شود.از اين رو، متخصصان توصيه مي كنند اگر زخم هاي مزمن و درمان نشده در پاهاي خود داريد،حتما با پزشك مشورت كنيد و آزمايش قند خون بدهيد زيرا احتمال ابتلا به ديابت در شما وجود دارد.


شست پاي ملتهب و دردناك: نقرس


اگر شست پاهايتان،بزرگتر از اندازه طبيعي شده و دردهاي مزمن يا حمله هاي ناگهاني دردناك دارد،حتما نگاهي به الگوي غذايي خود بيندازيد و به پزشكتان هم مراجعه كنيد.مصرف حجم بالاي گوشت قرمز و مواد غذايي حاوي پروتئين ميتواند باعث ايجاد اين علائم در پاها شود و نشانه اي از ابتلا به بيماري نقرس باشد.نقرس با تاثيري كه روي مفاصل شست پا مي گذارد،دردهاي مفصلي اين ناحيه را همراه مي آورد.


خط هاي نازك و قرمز زير ناخن پا:مشكل قلبي                 


وجود خط هاي قرمز و نازك زير ناخن هاي پا،بخصوص ناخن شست پا، زماني اتفاق مي افتد كه خون هاي لخته شده در عروق خوني،باعث پاره شدن  مويرگ هاي نازك زير ناخن شوند.اين مساله ميتواند نشان دهنده وجود مشكل يا عفونت در نواحي داخلي قلب باشد.افرادي كه سابقه ابتلا به بيماري هاي قلبي دارند، بايد اين علامت را جدي بگيرند و حتما درباره آن با پزشك خود مشورت كنند.


پاهاي چماقي: مشكلات ريوي يا قلبي


يكي از مشكلاتي كه هم انگشت شست و هم انگشتان ديگر پا را درگير مي كند، تغيير حالت، ورم كردن و دردناك شدن آنهاست كه اصطلاح پا چماقي را براي آن بكار ميبرند.اين بيماري مي تواند نشانه اي از ابتلا به بيماري هاي قلبي،سرطان ريه يا بيماري هاي عفوني و مزمن ريوي باشد.سرطان ريه و بيماري هاي قلبي باعث كاهش مقاومت عروق مي شوند.در اين صورت ، خونرساني به انگشتان پا و عروق ريز آن، با شدت بيشتري صورت ميگيرد.


سوراخ شدن انگشت شست پا: پسوريازيس


اگر به تازگي متوجه وجود سوراخ هاي ريز يا شيارهاي فراوان روي ناخن شست پاي خود شده ايد،احتمال ابتلا به پسوريازيس ناخن در شما وجود دارد.متاسفانه،بيشتر افرادي كه درگير پسوريازيس ناخن مي شوند، پسوريازيس ناخن مي شوند،پسوريازيس پوستي را هم تجربه خواهند كرد.از اين رو، بهتر است در صورت مشاهده علائم ذكر شده ،حتما با متخصص پوست مشورت كنيد.


 


ناخن قاشقي: كم خوني


اگر ناخن شست پاي شما به حدي از ميانه فرورفته كه حالت كاملا گود و قاشقي به خود گرفته است،احتمال كمبودآهن در بدن ،ابتلا به كم خوني و حتي لوپوس در شما وجود دارد.


خط عمودي زير ناخن شست پا: ملانوما


وجود خط هاي عمودي و تيره زير ناخن شست پا مي تواند علامتي از ابتلا به ملانوما ، به عنوان نوعي سرطان پوست در شما باشد. اين خطوط ، بصورت خط هاي عمودي تيره رنگي هستند كه از بستر ناخن شروع مي شوند و تا نوك ناخن ها ادامه مي يابند.


سردي پاها: كم كاري تيروئيد


خانم ها كه بعد 40 سالگي از سرد بودن مداوم پاهاي خود شكايت دارند،به احتمال زياد دچار كم كاري تيروئيد هستند.اختلال در عملكرد تيروئيد هستند.اختلال در عملكرد تيروئيد ميتواند باعث ايجاد تغييرات دمايي در قسمت هاي انتهايي بدن مانند پاها شود.


 


منبع(RD.CARING_هفته نامه سلامت)