شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزشی علم مطالعه رفتار انسان در ورزش و تمرین: روانشناسی ورزشی مطالعه رفتار ورزشی و کاربرد یافته های روانشناسی برای بهبود عملکرد و ارتقا تندرستی است. از حوزه های مهم مورد مطالعه روانشناسی ورزشی که به ویژه در آمادگی قهرمانان کاربرد دارد، آمادگی روانی برای عملکرد است که ورزشکار را برای مسابقه آماده می سازد.

 


امروزه ورزش همانند گذشته مظالعه نمی شود بلکه بعنوان یک مبحث رفتاری پیچیده مورد بررسی قرار می گیرد.اکنون علم روانشناسی یک ضرورت و قلمرو آن در حال گسترش است.آموزش جسمانی از طریق انجام فعالیتهای جسمانی به اصلاح رفتار می پردازد به طوری که اصول عمومی روانشناسی با مطالعه رفتار حرکتی فرد در ارتباط است.


روانشناس ورزشی


روانشناسی است که در حوزه های مختلف تخصص دارد:



  • بهبود کارآیی از طریق به کارگیری مهارتهای ورزشی

  • موضوعات مربوط به سلامت روانی و ورزشکاران

  • همکاری با سازمانها و نهادهای متولی ورزشی

  • عوامل رشدی و اجتماعی موثر بر مشارکت ورزشی


 


انگیزش در ورزش


انگیزش یکی از جالبترین مباحث در روانشناسی ورزش است، میزان تلاش و فعالیت هر ورزشکار در مسیر موفقیت به میزان انگیزش او بستگی دارد.انگیزش در اشخاص به نیروی انگیزه های آنها بستگی دارد.انگیزه ها که به سوی هدف هایی معطوف هستندممکن است آگاهانه و یا ناخودآگاه باشند.مطالعه انگیزش تلاش برای شناخت علل رفتارها می باشد.شناخت نیازها در ورزشکاران و برانگیختن آنها با تکیه بر همین نیازها و شکوفا کردن استعدادهای آنها و نتیجه گیری از تلاش های خود و گروه ورزشکاران، مربیان را ملزم به شناخت مسایل روانشناسی و در کنار آن گاهی از نظریه های انگیزش و به کارگیری آنها خواهد ساخت.


 


ساره آذر نیور /کارشناس ارشد روانشناسی /عضو کمیته روانشناسی هیئت پزشکی ورزشی استان گیلان